torest Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Vinger i baugen sparer fergen for 10 prosent drivstoff [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 "Dette viser at det norske virkemiddelapparatet fungerer godt og at nordmenn har troen på grønn teknologi, sier Bøckmann." Fungerer egentlig virkemiddelapparatet godt når en må bruke "Folkefinansiering"? Foiler i baugen har vært testet mange ganger, og jeg tror ikke det er mulig å få patent på denne løsningen. Erik Bye hadde et program for mange år siden på TV, hvor nettopp foiler i baugen på en fiskebåt ble testet. Det ble med denne ene båten, men kanskje mekanismen for å ta inn/ut foilene er bedre og at markedet aksepterer denne nye varianten. Blir spennende å følge selskapet fremover, da foiler er interessant for å utnytte bølgene på havet. Jeg tror vi hadde fått mer fart i innovasjonen dersom virkemiddelapparatet tok mer risiko. Begrepet: "Dødens dal" er det store problemet for både dette og andre selskaper som skal fra en testfase til produksjon med noe volum. Store investeringer og lite penger inn har gjort at mange ligger igjen i denne dalen. Investorer skyr risiko, og derfor ønsker de å stille med kapital når "Dødens dal" er passert. Da er økonomene interessert og er det et potensiale blir selskapet kjøpt opp. Folkene som finansierer oppstartfasen gjennom "Folkefinansiering" vil nok sitte igjen med "Svarteper". For staten dreier det seg om vekslepenger, hvor vi som samfunn ikke merker på velferden vår at en fregatt til 4 mrd. havner i fjærestenene. Det med foiler for å utnytte bølgene interesserer meg spesielt, da jeg har en patentsøknad til behandling på nettopp en slik løsning. Det viste seg at noen i 1894 hadde tenkt lignende tanker, men den gang var det trebåter og derfor ble nok ikke ideen realisert. Denne type foiler blir plassert langs hele skutesiden i ca 1 m bredde, og en mekanisme legger foilene inn i skutesiden når skipet kommer i smulere farvann eller i havn. Jeg vil nok ikke våge meg nær "Dødens dal" så det blir nok bare med ideen, og eventuell patent. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+61342 Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 "Dette viser at det norske virkemiddelapparatet fungerer godt og at nordmenn har troen på grønn teknologi, sier Bøckmann." Fungerer egentlig virkemiddelapparatet godt når en må bruke "Folkefinansiering"? Foiler i baugen har vært testet mange ganger, og jeg tror ikke det er mulig å få patent på denne løsningen. Erik Bye hadde et program for mange år siden på TV, hvor nettopp foiler i baugen på en fiskebåt ble testet. Det ble med denne ene båten, men kanskje mekanismen for å ta inn/ut foilene er bedre og at markedet aksepterer denne nye varianten. Blir spennende å følge selskapet fremover, da foiler er interessant for å utnytte bølgene på havet. Jeg tror vi hadde fått mer fart i innovasjonen dersom virkemiddelapparatet tok mer risiko. Begrepet: "Dødens dal" er det store problemet for både dette og andre selskaper som skal fra en testfase til produksjon med noe volum. Store investeringer og lite penger inn har gjort at mange ligger igjen i denne dalen. Investorer skyr risiko, og derfor ønsker de å stille med kapital når "Dødens dal" er passert. Da er økonomene interessert og er det et potensiale blir selskapet kjøpt opp. Folkene som finansierer oppstartfasen gjennom "Folkefinansiering" vil nok sitte igjen med "Svarteper". For staten dreier det seg om vekslepenger, hvor vi som samfunn ikke merker på velferden vår at en fregatt til 4 mrd. havner i fjærestenene. Det med foiler for å utnytte bølgene interesserer meg spesielt, da jeg har en patentsøknad til behandling på nettopp en slik løsning. Det viste seg at noen i 1894 hadde tenkt lignende tanker, men den gang var det trebåter og derfor ble nok ikke ideen realisert. Denne type foiler blir plassert langs hele skutesiden i ca 1 m bredde, og en mekanisme legger foilene inn i skutesiden når skipet kommer i smulere farvann eller i havn. Jeg vil nok ikke våge meg nær "Dødens dal" så det blir nok bare med ideen, og eventuell patent. Som en slags "sammenleggbar" slingrekjøl? Høyres teknisk veldig krevandes ut. Sånn eg forstår Wavefoil så er det den mekaniske løysinga her som skal være salgbar. Ideen og effekten av foiler er, som du seier, godt kjent frå før Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå