Gå til innhold

I snitt deler 18 elbiler hvert allment tilgjengelige ladepunkt i Norge


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ref tekst i artikkelen: "I tillegg kommer rundt 190.000 hybridbiler som også trenger lading". Det kan vel ikke være 190.000 ladbare hybrider i Norge? Svært mange hybrider er ikke ladbare. Og selv om de er ladbare, trenger de ikke lading.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

I snitt deler 18 elbiler hvert allment tilgjengelige ladepunkt.

I 2018 ladet nesten alle elbileiere hovedsakelig hjemme. Bare 13 prosent brukte allment tilgjengelige ladestasjoner ukentlig eller oftere.

Kombinerer man disse tallene ser det ut som det er mer enn nok offentlige ladepunkter. Men det er kanskje bestemte steder og tider på døgnet det korker seg til, mens andre steder står laderne mye ubrukt.

 

Ved utgangen av fjoråret var det registrert litt over 195.000 elektriske personbiler.

Pussig at det trekkes fram et så gammelt tall når det finnes mye ferskere tall. Tall inkludert september:

 

Hittil i år er det førstegangsregistrert 49 483 nye nullutslipp personbiler, 18 077 flere enn i samme periode i 2018. Når vi tar med bruktimporten er det førstegangsregistrert 54 964 nullutslipp personbiler hittil i år, 14 433 flere enn i samme periode i 2018.

141 nye varebiler klasse 2 med nullutslipp.

 

Hittil i år er det førstegangsregistrert 1415 nye varebiler med nullutslipp, 317 flere enn i samme periode i 2018. Hittil i år er det førstegangsregistrert 1497 varebiler med nullutslipp (nye og bruktimporterte), det er 280 flere enn i samme periode i 2018.

Lenke til kommentar

Hvordan er dette i forhold til bensinpumper? Omtrent hvor mange bensinbiler er det per bensinpumpe i Norge? Og i de store byene?

Det er ca 1500 bensinstasjoner i landet. Gjennomsnittlig antall pumper per stasjon kan vi bare gjette på, men hvis vi sier ~6 så er det ca 10 000 fyllepunkter.

 

Ellers er det jo verdt å merke seg at elbiler bruker ~10 ganger lengre tid per ladesesjon, men trenger bare ~10% av sitt årlige energibehov fra offentlig tilgjengelige ladepunkter. Disse to faktorene er grove antagelser.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Kombinerer man disse tallene ser det ut som det er mer enn nok offentlige ladepunkter. Men det er kanskje bestemte steder og tider på døgnet det korker seg til, mens andre steder står laderne mye ubrukt.

 

 

Hvordan er offentlige ladepunkter beregnet? Når jeg skal lade, kan det være et det er 10 Teslaladere hvorav 7 er ledige, og 2 ladepunkt for oss andre, der er det flere biler i kø.

Lenke til kommentar

Jeg antar de ikke skiller på Tesla-ladere, CCS, Ionity, Chademo og AC. I følge supercharge.info er det nå 57 Tesla ladesteder med totalt 758 ladestolper. I følge artikkelen er det en lader for hver 18. elbil der de har regnet 195 000 elbiler, altså rundt 10833 offentlig tilgjengelige ladepunkter. Tesla sine utgjør altså ca 7% av disse.

 

Edit: I følge evstatistikk.no er det nå 263 306 elbiler i Norge og i følge teslastats.no er 47 572 av de Teslaer. Med andre ord:

 

- 63 Teslaer per Tesla-lader

- 22 andre elbiler per annet offentlig tilgjengelig ladepunkt

 

Mange (deriblant meg) observerer oftere køer ved andre elbilladere enn ved Tesla sine. Det kan ha mange årsaker, men her er mine hovedteorier:

- Tesla har generelt lang rekkkevidde og dekker dermed en større andel av ladingen sin med hjemmelading, (forutsatt lik bruk)

- Tesla har generelt høy ladeeffekt og dermed går hver ladesesjon fortere unna

- Tesla har plassert de fleste laderne sine langs europaveier og ofte langt unna byer, noe som minker risikoen for at laderne misbrukes til daglig lading (gratis superlading ut levetida på tidlige biler motvirker dette, men det gjelder bare rundt hver fjerde Tesla)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis man sammenligner lading av batteri med fylling av drivstoff, så tar vel lading antagelig 20 ganger lengre tid. Da er kanskje behovet for ladepunkter i forholdet til biler i drift minst 20 ganger så høyt også? Så har vi behovet for hyppigere påfyll på grunn av rekkevidden i tillegg!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis man sammenligner lading av batteri med fylling av drivstoff, så tar vel lading antagelig 20 ganger lengre tid. Da er kanskje behovet for ladepunkter i forholdet til biler i drift minst 20 ganger så høyt også? Så har vi behovet for hyppigere påfyll på grunn av rekkevidden i tillegg!

Samtidig har du mulighet til å lade hjemme med en elbil, og en elektrisk ladepunkt er mye mer uskyldig, tar betydeligi mindre plass, og byr på betydelig færre problemer og mindre risiko enn en bensinstasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...