Labelle Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 (endret) Hei, Oppdaget akkurat en vannskade mellom en vannkran og et vannrør som går til vann/ismaskin på kjøleskapet. Begynte umiddelbart å rive bort noen lister og bord for å lufte området med en vifte. Ser det lekker ved enden av kranen mot røret. Er en sånn elektronisk vannstoppekran som skal oppdage lekkasje ved en ledning som ligger på gulvet. når denne ledningen får fukt på seg skal den momentant stoppe kranen. Den Har ikke reagert. Dette arbeidet ble utført av fagfolk for 7-8 år siden. Bor i et borrettslag. Hvilken fremgangsmåte burde jeg ha her? Tror ikke det er så alvorlig. Ser ikke ut som det har trengt så dypt inn. Endret 16. oktober 2019 av Labelle Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Du bor i et borettslag - Er finansieringen av denne reparasjonen noe som er gjort av styret og borettslaget? Eller er skaden noe som er finansiert og berørt av deg og din leilighet eller "celle"? Aller først ville jeg ringt forsikringsselskapet i morgen og forklart dem situasjonen. Og ta bilder, du har jo tatt noen bilder, men ta nøyaktige bilder. Uansett er det vel redelig å be om styremøte og si fra så fort som mulig, så andre leiligheter rundt får beskjed og kan sjekke om de vil. Nå er det over 5 år siden de som gjorde jobben har gjort den, så da regner jeg med at kjøpsloven faller bort. Men garantien på det produktet som skulle automatisk stoppe kranen ved fukt, burde du sjekke ut. Ta en telefon til produsenten. Hvis produktet ikke har virket som det skal, da antar jeg at regninga for eventuelle råteskader og reparasjoner kan sendes til de som solgte produktet, da det har vært defekt. Det avhenger kanskje igjen av de som har installért det, hvis det ikke var samme bedrift, de burde muligens ha sjekket om det funka skikkelig før de dro derfra, har de gjort dette? Hvis det er feil, så regner jeg med det finnes juss som gjør de ansvarlige, uansett om 5-årsregelen har falt bort. Noen med kunnskap i juss eller erfaring fra lignende situasjon kan sikkert gi deg bedre svar. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 (endret) Ble ledningen/sensoren til vannstopperen våt? Om ikke, så skal den jo ikke slå ut, vannstopper funker bare om lekasjen er slik at ledningen som gjerne er tapet fast på gulvet blir våt. Typisk er sensoren under oppvaskmaskinen, der den muligens kan fange opp en lekasje, om den er slik at det blir vått der.. Så vidt jeg kan se er lekasjen kun ved stoppekranen, ikke ved der sensoren er, så da er det riktig at den ikke slår ut. Endret 16. oktober 2019 av aklla 1 Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 17. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2019 (endret) Har gitt styret beskjed. Bor i et rekkehus så etasjen under er mitt bad. Dette er kun i min andel. Den elektroniske vannstopperen fungerer. Men det har ikke kommet nok vann for at den gikk av. Sannsynligvis dryppet litt over tid. Har tatt bort 3 lister og 3 bord for å få luftet området. Ser mye bedre ut nå som det ikke er så fuktig lengre. Har meldt skade gjennom borrettslaget. Har en egenandel på 10 000,- Da dette er i min andel går jeg ut ifra det blir jeg som må betale den såklart. Stakk ledningen til sensoren i et glass med vann sånn den slo ut. Nå er det vertfall bom stopp her. Tror jeg burde få en rørlegger til å plomberer denne kranen. Er nok det tryggeste. Så får vi heller være uten vann/isdispenser Endret 17. oktober 2019 av Labelle Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 17. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2019 (endret) Har begynt å rive opp på eget initiativ nå. Har kuttet bort ca 6-8 cm av sponveggen og deler av isolasjonsplaten skal bort for å inspisere isolasjonen under. Ser det er en god del fukt i nedre del av karmen (2x4) Fuktmåler får fult utslag her og man kan se litt vann pipple ut hvis man stikker kniven i. Har satt vifte og varme på inntil videre. Bildet lyver litt. ser ut som baksiden av karmen også er fuktig (venstre side). men dette er skygge fra sponplatene Endret 17. oktober 2019 av Labelle Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Du får vel bare håpe at det ikke har ført til permanente skader som gjør at det krever dyrere utskifting og oppgradering. Det ser jo ikke ut som det er mugg eller råte. Da er det vel håp. Jeg regner med at styret vil kreve en konsultasjon av en byggmester eller lignende. Som kanskje vil koste mellom 2000 og 5000. Hvis de er veeeeldig snille så kanskje du kan få det av fellesutgiftene, siden du er så vennlig å si fra om det så åpent, men det er vel liten sjanse for det og det blir i så fall en vennlig gest, ikke noe du bør kreve. Personlig tror jeg ikke det vil kreve mye mer enn utlufting (kanskje leie inn avfukter for å tørke det ut raskere, men vær forsiktig, ikke for raskt), men det er vanskelig å si når man ikke er ekspert på området. Det er i hvert fall bra dette blir logget for fremtiden. Lenke til kommentar
Labelle Skrevet 18. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2019 (endret) Har fått opp isolasjonsplaten nå med hjelp av en feinsag jeg fikk låne. Ser veldig bra ut. Isolasjonen under var helt tørr. Hele isolasjonsplata var forsåvidt også det. Men ville se under likevel. Jeg har vært i kontakt med Borettslaget som har rekvidert taksmann på felleskostnadene. Men jeg sa jeg tror vi ikke trenger å gjøre det da det er såpass åpenbart. Har fått 2 snekkere til å se på dette gjennom bilder og de mente det er bare å tørke ut resten. Er kun nå 24% fuktighet på det værste i karmene ved sist måling. Har tørket bra siden igår. De sorte merkene på platen er svimerker etter sagen å ikke mugg. De 2 siste bildene er under platen Endret 18. oktober 2019 av Labelle 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå