Gå til innhold

Ja eller nei til vindkraft? Svaret kan påvirke strømprisen med 20 prosent [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt rart at det da i Tyskland i disse dager settes strømprisrekord "3.10 pr.kW." nå de er/var ledende på utbygging/bruk av vindmøller i Europa.

Det er opp 3,3 prosent fra i fjor. Norsk strømpris til forbruker lå ifølge SSB på 1,12 kroner i 2. kvartal i år, dvs. vel en tredel av den tyske prisen. Prognosen for tysk strømpris for 2019 som helhet ligger for tida på 30,5 eurocent.

Når noen sier at dette blir billig skal du være skeptisk.

Link til NVE sin analyse og her er kommentarene deres.

Nyheter NVE

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nei. Vil ikke at naturlandskapet skal forpestes av disse vindmøllene. Må finnes andre, bedre måter til ren energi.

Kan du da komme med en klar plan for hvordan du skal redusere energibruken din?

Lenke til kommentar

"Fra det laveste til det høyeste scenarioet spriker prisen med 9 øre/kWh."

Bygger vi ut mye får vi 9 øre billigere strøm.

Med MDG i regjering har de programfestet 100 TWh fornybar energi fra havet innen 2030, som er urealistisk mye, men MDG signaliserer at de vil satse massivt på fornybar energi.

Sett at NVE sine beregninger stemmer så vil jeg som strømkunde tjene 4 øre/kWh dersom jeg betaler 5 øre/kWh i subsidier for å få realisert en slik drøm.

Dersom MDG bruker oljepenger og starter et selskap vil selskapet få subsidiene på 25 øre/kWh + markedsprisen, og tjene grovt med penger.

I tillegg får vi 4000 industriarbeidsplasser, som er motoren i velferdsstaten, for å bygge anleggene som skal ligge på havet.

I dagens Norge er det MDG som signaliserer den beste politikken etter min mening, da alle forstår at oljevirksomhet er noe vi tvinges til å slutte med.

Vi er kanskje heldige dersom vi får holde på til 2050.

Lenke til kommentar

Hallo i luken,

Ser det er en skikkelig drive på vindkraft på land, Hold på lommeboka..

Vindkraft er etter mitt skjønn et uønsket skjemmende tiltak i en ikke fornybar natur..

Vinden blir neppe borte dersom senere generasjoner prioriterer anderledes..

Litt påtagelig med den koordinerte innsatsen for vindkraft, Ref Ulltveit-Moes. opptredener i det offentlige rom og promotering av vindkraft på land..

Ulltveit Moe er en dyktig forretningsmann, som i motsetning til NHO og Den kraftkrevende industri bruker egne penger på sin naturoverbevisning, i motsetning til de øvrige som er sterke tilhengere til å bruke fellesskapets midler..

Privat kapital og spekulanter er fornybare ressurser etter teorien om " The even biger fool theorem"

NHOs forslag er dårlige forbilder for et moderne kapitalistisk og liberalt samfunn og minner om regimer som har havarert for flere tiår siden..

For meg fremstår det som kommplett idiotisk at Fellesskapet skal subsidiere Equinor med

3 mrd NOK for å produsere strøm til eget forbruk.

Norge produserer ca 145 TWH vannkraft pr år, av dette bruker husholdningene ca 20-25 TWH +, hvorav ca 60 % til husoppvarming.

Produksjon av strøm er kostnadseffektivt of billig i Norge, 20-50 øre i snitt over året.

Nettleie og avgifter derimot er meget dyrt og sannsynligvisvis unødvendig kostbart og inneffektivt grunnet nettverksstruktur.

Samlet betaler vi i årsgejennomsnitt rundt NOK 1,00 til 1,25 pr kwh i løpet av året mot

NOK 3,00 i Tyskland.

Som anført i artikkerlen er Norge knyttet Europa gjenn kabler ofg avtaler og er en del av et felles marked.

Jeg tillater derfor å be om en kommentar på følgende faktorerer som kan føre til lavere strømpriser for husholdningene hvis det er formålet med økt vindkraftutbygging på land :

1

Videreutvikling av eksisterende vannkraftverk, nye løpehjul , sliping av rørgater etc, antatt ca 15-20 TWH

2

Utnyttelse av eksisterende pumpekraftverks kapasitet, ca 30% av installert turbinkapasitet bør bidra med rundt 15-20 twh.

3

Styring av nettutveksling, Til maksimering av norsk markedspris eller lav ptris for husholdningene?

Fordel for Norske abonenter ?

4

EL bil syndromet.

Realøkonomisk prising av strøm og kjøretøyavgifter.

konklusjon.

Jeg savner en helhetlig vurdering av" What in is for us"som husholdninger. og velgere.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ja takk til vindkraft.

På den ene siden trenger vi fornybar kraft hvis vi går ut fra at klimatrusselen er reell. (Noe jeg ikke ser noe poeng i å diskutere.)

På den annen side egner Norge seg sjeldent godt til vindkraft både på grunn av gode vindressurser, god plass, og synergieffekter med vannkraft.

Selv om vindkraft aldri kan bli i nærheten så lønnsomt som vannkraft er vindkraft nest best nå når det ikke er politisk vilje lengre til å bygge vannkraft. Selv om den politiske viljen skulle snu (noe jeg ikke tror er realistisk) vil fremdeles vindkraft+vannkraft være bedre enn bare vannkraft. Det er null motsetning mellom de to, og betydelig synergi.

Argumentene mot vindkraft er svake selv om vi kun vurderer økonomisk samfunnsnytte. Hvis vi tar med i betraktningen at vi skal elektrifisere bort fossil energi blir argumentene mot vindkraft latterlige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg kan fint komme med min mening om de vindmøllene uten at jeg må rettferdiggøre det for deg. 

Du kan ikke komme men meninger som ikke lar seg gjennomføre eller rettferdiggjøre.

Gjør som jeg sier og ikke som jeg gjør....

Landskapet blir ikke forpestet av vindmøller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Forpestet visuellt, men det skjønnte du forhåpentligvis. 

Vindmøller er fantastisk flotte å se på. Like hypnotiserende som å se på et fossefall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...