Gå til innhold

Sjokk fra MG: SUV til prisen av en småbil


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har sett en del videoer av denne på Youtube.

Ladeporten er helt idiotisk plassert under ett stort lokk i fronten som går oppover og dekker all sikt, så man må legge seg på kne å fomle inni der hver gang man skal lade for å ta ut gummipluggene som beskytter ladeporten. Ikke egnet for folk som er dårlig til beins.

 

Og den skjermen i midten er vel og noe av det minst responsive man kan få tak i. Kan fort gå 5-10 sekunder fra du har trykket på noe til noe faktisk skjer.

 

Men ellers virker den å være helt kurrant, og til den prisen kan man nok leve med disse skavankene.

 

7Lbi7j8.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har sett en del videoer av denne på Youtube.

Ladeporten er helt idiotisk plassert under ett stort lokk i fronten som går oppover og dekker all sikt, så man må legge seg på kne å fomle inni der hver gang man skal lade for å ta ut gummipluggene som beskytter ladeporten. Ikke egnet for folk som er dårlig til beins.

 

 

 

Tror nok dette blir et til dels forbigående problem når en lærer seg plassering av ladeporten, de fleste klarer vel å føle seg greit nok frem uten å måtte gå ned på kne for å fysisk se den.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Har sett en del videoer av denne på Youtube.

Ladeporten er helt idiotisk plassert under ett stort lokk i fronten som går oppover og dekker all sikt, så man må legge seg på kne å fomle inni der hver gang man skal lade for å ta ut gummipluggene som beskytter ladeporten. Ikke egnet for folk som er dårlig til beins.

 

 

 

Tror nok dette blir et til dels forbigående problem når en lærer seg plassering av ladeporten, de fleste klarer vel å føle seg greit nok frem uten å måtte gå ned på kne for å fysisk se den.

Meeeen. Dette plugg-greiene er elbilers store akilleshel. En trådløs pad under bilen og i gulvet/parkeringen hadde vært topp.

Lenke til kommentar

Tror nok dette blir et til dels forbigående problem når en lærer seg plassering av ladeporten, de fleste klarer vel å føle seg greit nok frem uten å måtte gå ned på kne for å fysisk se den.

 

Jo absolutt, men mange vil jo benytte denne porten opptil flere ganger om dagen og da kunne jo MG tenkt litt mere på brukervennlighet når det kom til plassering..

 

Til sammenligning så har litt dyrer Model 3 en motorisert ladeluke på siden av bilen i normal høyde, som åpner seg når du kommer med laderen i nærheten og trykker på en knapp på den. Når du er ferdig å lade lukkes luken automatisk.

 

 

Det trenger jo selvfølgelig ikke være så fanzy, men en annen plassering og\eller ett annet design på lokket ville vært fordelsaktig.

 

Tror fint dette kunne vært en dealbreaker for min mor f.eks som har dårlig rygg og knær.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ahhh, gjenoppståtte MG var det! Husker nå. 

 

Altså biler fra Kina som allerede blir solgt (i fossilversjon) i UK. Da med karosseri uten galvanisering. Emptor Caveat! På den positive siden ligger med det alt til rette for å få ufrivillige måkevingedører 'på kjøpet…'

 

( Kina er ikke så forbasket billig lengre. Så er noe der i fra nå for billig til å være sant, ja så er det nettopp det. ) 

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Liker konseptet, god plass til god pris.

Ikke så mye dilldall og ett prisnivå elbil MÅ ned på for at det skal bli bærekraftig når mva kommer.

 

Men med litt skavanker og begrepet "SUV", totalt blottet for 4x4 er litt ukurrant i vinternorge.

Rart de ikke kosta på seg en lite elmotor bak, om bare en liten 50kw sak og noen sugerørs-drivaksler. Funker fint i hverdagen, og utkonkurrerer alt i markedet for feks 250k.

Endret av dj_j0tul
Lenke til kommentar

Vi begynner å nå et prisnivå der elbiler nå blir svært konkurransedyktige også uten subsidier/fravær av avgifter. Spesielt hvis vi tar med besparelser i drivstoff og redusert vedlikehold. Paradigmeskiftet kommer, og en del av de etablerte merkene vil nok gå konkurs ganske snart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Har sett en del videoer av denne på Youtube.

Ladeporten er helt idiotisk plassert under ett stort lokk i fronten som går oppover og dekker all sikt, så man må legge seg på kne å fomle inni der hver gang man skal lade for å ta ut gummipluggene som beskytter ladeporten. Ikke egnet for folk som er dårlig til beins.

 

 

 

Tror nok dette blir et til dels forbigående problem når en lærer seg plassering av ladeporten, de fleste klarer vel å føle seg greit nok frem uten å måtte gå ned på kne for å fysisk se den.

Meeeen. Dette plugg-greiene er elbilers store akilleshel. En trådløs pad under bilen og i gulvet/parkeringen hadde vært topp.

Kjører tesla, merker ikke forskjell på å sette inn en ladekabel og sette inn en pumpe i fosil bil men selvsagt trådløs lading hadde vært enda enklere.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Vi begynner å nå et prisnivå der elbiler nå blir svært konkurransedyktige også uten subsidier/fravær av avgifter. Spesielt hvis vi tar med besparelser i drivstoff og redusert vedlikehold. Paradigmeskiftet kommer, og en del av de etablerte merkene vil nok gå konkurs ganske snart.

 

Problemet er at de etablerte merkene har tjent milliarder på fosil biler i flere år og hvis de nærmer seg konkurs så stepper som regel regjeringen inn i de respektive landene og redder dem, unntaket er britiske merker og saab.

Gm har blitt reddet, fiat har vel fått no hjelp fra italienske staten, frankrike har vel redda citroen en gang.

Alle satser nå på elbil og, noen litt halvhjertelig ref Honda og Mazda.

Eneste jeg kan se som sliter er FCA men de har vel nok av cash.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo absolutt, men mange vil jo benytte denne porten opptil flere ganger om dagen og da kunne jo MG tenkt litt mere på brukervennlighet når det kom til plassering..

 

Til sammenligning så har litt dyrer Model 3 en motorisert ladeluke på siden av bilen i normal høyde, som åpner seg når du kommer med laderen i nærheten og trykker på en knapp på den. Når du er ferdig å lade lukkes luken automatisk.

Det trenger jo selvfølgelig ikke være så fanzy, men en annen plassering og\eller ett annet design på lokket ville vært fordelsaktig.

 

Tror fint dette kunne vært en dealbreaker for min mor f.eks som har dårlig rygg og knær.

 

Fordeler og bakdeler med det meste, som en av svært få elbiler som kan dra henger er egentlig ladeport plasseringen til tesla ganske idiotisk, da du enten må koble av henge/bobil eller ta opp flere plasser ved hurtigladere dersom du skal lade med henger tilkoblet. Nissan leaf har plassert ladeluken så den er lett tilgjengelig i front og enkel og plugge inn og ut av, men grunnet at den ligger med så liten vinkel fyller den seg opp med snøv når det snør. Ladeluke plasseringen til Audi E-tron på siden er på sin side noe av det dummeste plasseringen en kan få på en ladeluke hvor knapt hurtilade kablene rekker frem. Så sliksett syns jeg ikke ladeluke plasseringen til MG er så sabla dum, helt i front på 90 grader, men er enig i at de kunne designet selve luken litt annerledes. 

Lenke til kommentar

 

 

Har sett en del videoer av denne på Youtube.

Ladeporten er helt idiotisk plassert under ett stort lokk i fronten som går oppover og dekker all sikt, så man må legge seg på kne å fomle inni der hver gang man skal lade for å ta ut gummipluggene som beskytter ladeporten. Ikke egnet for folk som er dårlig til beins.

 

 

 

Tror nok dette blir et til dels forbigående problem når en lærer seg plassering av ladeporten, de fleste klarer vel å føle seg greit nok frem uten å måtte gå ned på kne for å fysisk se den.

Meeeen. Dette plugg-greiene er elbilers store akilleshel. En trådløs pad under bilen og i gulvet/parkeringen hadde vært topp.

Hva tror du de el overfølsomme sier da ? Har ikke tro på at trådløs lading tar av for hjemmebruk. Effektiviteten blir fo lav.

Lenke til kommentar

Fordeler og bakdeler med det meste, som en av svært få elbiler som kan dra henger er egentlig ladeport plasseringen til tesla ganske idiotisk, da du enten må koble av henge/bobil eller ta opp flere plasser ved hurtigladere dersom du skal lade med henger tilkoblet. Nissan leaf har plassert ladeluken så den er lett tilgjengelig i front og enkel og plugge inn og ut av, men grunnet at den ligger med så liten vinkel fyller den seg opp med snøv når det snør. Ladeluke plasseringen til Audi E-tron på siden er på sin side noe av det dummeste plasseringen en kan få på en ladeluke hvor knapt hurtilade kablene rekker frem. Så sliksett syns jeg ikke ladeluke plasseringen til MG er så sabla dum, helt i front på 90 grader, men er enig i at de kunne designet selve luken litt annerledes.

 

Jaguar I-Pace har jo og litt dårlig plassering fremme på siden. Teslabjørn har vel noen videoer hvor det ikke går å lade I-Pace på hurtigladeren da porten enten blir på feil side av bilen - eller for langt unna om man snur bilen.

 

Audi har vel løst det til en viss grad ved å ha ladeluke på begge sider, dog er det vel kun DC lading på ene siden, men man får i det minste ladet uansett.

 

Så sånnsett er det ikke dumt å ha luken i fronten.

 

VW E-Crafter tar vel kaka. En gedigen varebil med ladeporten på midten.. 

I tillegg har den drivlinjen og batteri fra e-golf som på langt nær er heftig nok til å drive en gedigen varebil - så man må jo lade hele tiden.

Teslabjørn tok vel opp 4 ladestolper eller noe for å få ladet sin når han testet den  :wee:   

 

Det med at man må koble av hengeren på Tesla er jo litt dumt - men som du nevner så er det jo omtrent ingen andre elbiler som kan dra henger så blir litt feil å sammenligne. Noen superchargers har en egen lader som står "fritt" så du kan lade med henger også.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Sammenlignet litt med Nissan LEAF 40 kWh.

Nissan vs MG:

Rekkevidde (WLTP) 270 vs 263 km

Batteri brutto 40 vs 44.5 kWh

Motoreffekt 110 vs 105 kW

Hurtiglading 50 kW CHAdeMO vs 50 kW CCS

Bagasjerom 420-435 vs 470 liter

 

Bare det at MG har kjøling på batteriene sine gjør den til en soleklar vinner over Leaf.

Så etter noen år vil man ha mye lengre rekkevidde på en MG enn på Leaf.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...