Gå til innhold

Fotoslideshow i Premiere

Anbefalte innlegg

Først må jeg si at jeg er veldig amatør, både på videoredigering generelt og på Adobe Premiere Pro.

Jeg har tenkt å lage en sekvens med blider som er tatt med mitt digitale fotoapparat (Nikon 885). Men jeg synes at kvaliteten på bildene under fremvisning både på pc og på tvskjerm er veldig dårlig. Bildene blir ukare og kantene veldig hakket.

Er det noen her som har noen tips hvordan et slikt bildeslideshow kan lages i Premiere Pro slik at bildene får best mulig kvalitet under fremvisning?

Mvh

Mr T

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har noe å gjøre med oppløsningen på bildene du ønsker å vise. Viser du bildene med for lav oppløsning, vil du få "pixling" dvs. at du får kantede linjer. Digitale bilder vist på PC-monitor eller TV klarer seg med en oppløsning på 72/720x576. Dette er standard DV/PAL. Bilder du vil bruke i Premiere Pro kan dog redigeres ferdig i en noe høyere oppløsning, f.eks i 1028X720. Det er viktig at du gjør deg flid med kontrast/farge justeringene, samt oppskarping før du importerer filene til Premiere.

Uansett er det TV som setter premissene for bildekvaliten. TV har lavere oppløsning og dårligere fargegjengivelse enn PC-monitoren, og det må man bare akseptere.

Hvilket program bruker du til å redigere bildene før du bruker dem i Premiere?

degas

Lenke til kommentar

Takk for svar. Bildene har en størrelse på 1024*768, og jeg har redigert enkelte bilder med Photoshop. Redigeringen har stort sett bare bestått av å fjerne røde øyne.

Vil det si at jeg bør redigere bildene ytterligere før jeg importerer disse i Premiere?

Bildene synes veldig bra ved vanlig visning på pc, men synes å endre skarphet når jeg legger disse til timelinjen i Premiere. Hadde tenkt at hvert bilde skulle vises i ca 5 sek før neste bilde kommer.

Forsøkt å eksportere noen slike bilder til *.avi-fil, men som nevnt ble dette en heller skuffende opplevelse, både på pc og på tv

Mr T

Lenke til kommentar

Du trenger ikke nødvendigvis justere så mye i Photoshop, om du ellers er tilfreds med bildene. Kan imidlertid være lurt å bruke Unsharp Mask en tanke, (samt Levels) før bildene tas over i Premiere.

Selv bruker jeg mye stills som en medvirkende del av en film, og opplever ingen av dine problemer. Bildene kan jo forøvrig vises "hur lenge" som helst med ønsket toning. Det er jo ellers verdt å merke seg at stills satt sammen som et lysbildeshow, blir håndtert som en videofil av Premiere til syvende og sist.

Her kommer dette med rendring inn. Velger du for lav kvalitet på sluttproduktet, f.eks. VCD, så omgjøres bildeoppløsningen til skarve 352 x 288 pixels MPEG-1. Dette blir for dårlig. Pass på at du gjør filmen om i et format som er beregnet for DVD/ MPEG-2, f.eks AVI. Da skal du ikke miste noe kvalitet. For å skjekke dette, kan du eksportere filmen tilbake tape, om du har muligheten, og slik se resultatet avspilt gjennom filmkameraet på TV. Er det bra der, ja da skal alt være i orden.

Ellers kan det jo være at enkelte av komponentene i maskinen din ikke henger med. For treg harddisk, for lite minne, for slapp CPU og videokort som ikke makter...... Videoredigering er krevende for maskinen, uansett om det bare dreier seg om stillbilder på en tidslinje.

Lykke til!

degas

Lenke til kommentar

Takk igjen Degas.

Jeg (tror jeg) har gjort som du sier, dvs legge bilder etter hverandre i video 2-timeline med transition mellom hvert bilde.

Så render jeg hele timelinjen, og eksporterer dette til *.avi fil for å teste ut kvaliteten. Meningen er at dette skal brennes over på DVD etterhvert. Tror at pcen min er kraftig nok, så jeg kan nok ikke skylde på den hvis sluttproduktet blir dårlig. Da er det nok heller operatøren som mangler noe erfaring :D

Det virker som at bildene er veldig skarpe/klare når videoen står på pause, men med en gang jeg starter *.avi filen så ser det ut som at bildene "skjelver" og dermed mister noe skapheten sin. Dette ser jeg veldig godt når jeg kjører *.avi-filen på pcen.

Jeg har ikke forsøkt å kjøre filmen tilbake til DV, men skal teste ut dette.

Hvis noen har gode "kokebokoppskrifter" hvordan dette best kan gjøres i Premiere, eller andre gode tips til en stakkars videoredigeringsamatør, er jeg meget motakelig for det :)

Mvh

Mr T

Lenke til kommentar

Jeg også opplever det samme som deg. Bilder som er helt klare og skarpe, blir hakkete og litt "flimrete" når jeg legger dem i en video i Adobe Premiere. Jeg har også lurt på hvordan det blir sånn.

Bilder blir også litt strekt eller klemt sammen, selvom jeg har tatt på sånn originalt størrelsesforhold.

Lenke til kommentar

Hei gutter!

Noen tips til dere, og det er: har dere gjort riktig valg i prosjektoppsettet? Her gjelder egentlig kun ett valg, og det er DV/PAL! Da skal det ikke bli kluss med "proporsjonsendringer". PAL er TV formatet i Europa, og det bør være samsvar mellom prosjektet dere lager og avspillingsutstyret i stuen (DVD-spiller og TV).

Videre finnes et valg for "optimazing stills" under preferanser på "Edit"-menyen. Sjekk at dere har haket av der.

Forsøk også å legge bildene på som PSD-filer (bruker det selv) og at de stillbildene som skal brukes er laget i 720X576 (evt. større)/PAL. Dette er viktig, og det kan dere velge i Photoshop under "New File". Da blir det ingen fortegning.

Har dere forsøkt Videotrack 1?

Og ja! TV er det svake leddet. TV har ikke kontrastomfang eller fargegjengivelse som en PC-monitor. Igjen - sammenligning av stills og stills som videofilm er ikke "rettferdig", og man kan fort gå lei..........

Lykke til!

degas

Lenke til kommentar

Igjen Degas, takk for gode tips.

Pkt 1, ja har laget prosjektet i PAL

Pkt 2, yup, optimising stills er haket av

Pkt 3, har brukt *.jpg filer med 1024*768. Tror du det vil bli bedre med konvertering til *.psd-filer?

Pkt 4, Har ikke forsøkt videotrack 1, men skal teste dette ut.

Ser at når jeg har rendet videostillsen, så blir preview i Premiere meget bra, men når jeg eksporterer dette til avi (Eksport->movie->Microsoft DV AVI) så blir denne filen veldig hakket når jeg kjører den på pc. Det virker som om bildene står å skjelver. Kan kanskje være noe med eksport-valgene?

Har ikke testet enda overførsel til DV-kassett, men hadde tenkt å bruke Encore til å lage en videostills-sekvens som skal brennes til DVD.

Ellers er det veldig morsomt å jobbe med Premiere. Ett utall av muligheter og effekter. Og det beste av alt, programmet har vært utrolig stabilt og kjemisk fritt for kræsj :)

Mr T

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Nyttig informasjon i linken du satte inn, og som nevner greit det jeg har antydet ang. TV som premissetter. I tillegg "Leave all your settings default for a DV project"! Dette er viktig. Vet ikke om dere "klusser" med innstillingene, jeg gjør det aldri, og opplver som sagt ikke problemer.

Bare som et apropo - Har tidligere prøvd ut de fleste spesialprogrammer for å lage slideshow til VCD/DVD som Ulead, PhotonTV, Pinnacle mm. Og alle strander på ett eller annet punkt - for lav oppløsning, hakkete overganger, manglende lydspor, stopp under rendring eller brenning, osv i det uendelige. Løningen for meg ble å investere i Premiere, selv om læringskurven er lang og bratt.

Fortsatt lykke til!

degas

Lenke til kommentar

Joda, dette hjalp mye. La merke til at det var enkelte bilder med mye lys/vann som hakker under fremvisning på pc. Tok å la 0,4 "guassian blur" på bildene og vips så ble alt så mye bedre :)

I tillegg har jeg gått igjennom innstillinger og mener at disse nå skal stå standard.

Premiere har som degas sier en bratt læringskurve, men du verden så interessant det er :)

Mr T

Lenke til kommentar
Premiere har som degas sier en bratt læringskurve, men du verden så interessant det er :)

Det tar heller ikke lang tid å lære "basic" redigering (tok meg ett minutt eller to) og da kan man begynne å redigere en liten testfilm, og finne ut ting etterhvert.

Premiere er veldig interessant, veldig kraftig, men samtidig lettere å lære enn mange andre programmer.

Lenke til kommentar

Grunnen til at bildet ikke ser så bra ut når du har dratt det ned til tidslinjen er rett og slett at Premiere liker ikke å ha så bra bilde i Preview-skjermen mens du arbeider med filmen din.

I alle fall er det slik på Premiere 6.5 til mac. Filmen ser grei ut etter eksporteringen.

Men for alle del - enig i det med maksimalisering av kvaliteten på bildene ja.

Lenke til kommentar
Grunnen til at bildet ikke ser så bra ut når du har dratt det ned til tidslinjen er rett og slett at Premiere liker ikke å ha så bra bilde i Preview-skjermen mens du arbeider med filmen din.

I alle fall er det slik på Premiere 6.5 til mac. Filmen ser grei ut etter eksporteringen.

Men for alle del - enig i det med maksimalisering av kvaliteten på bildene ja.

En løsning da er jo å ha en egen preview skjerm... jeg har det koblet til mitt Pinnacle DV500 DVD med Premiere 6.0, og på skjermen blir bildet helt fint.

Lenke til kommentar

Ikke dumt å ha egen skjerm til preview, nei. Men mitt problem var at under avspilling av avi-fil så ble enkelte bilder i filmen veldig hakkete. Fant etterhvert ut at dette kun var på enkelte bilder som var tatt på stranden med vann og/eller lys himmel. Flimringen på bildene fikk jeg så godt som bort ved å bruke en "dash" med guassian blur.

Mr T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...