Gå til innhold

Det er veldig mange ting som får betegnelsen smart som ikke er spesielt innovativt, nytt eller smart


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min egen del blir jeg skeptisk og uvel hver gang ordet smart brukes. Smart er et bra ord, problemet er at det er ganske systematisk misbrukt de senere år. Et eksempel er "smarte" hjem som ikke er særlig smarte når det kommer til stykket, bare unødvendige kompliserende og kostbare. Innsparingspotensialet er i Norge nær null og forhold til å styre ting selv og anvende et minimum av fornuft (vi har for eksempel praktisk talt ingen variasjon av strømpris over døgnet).

 

For en del år siden var alt turbo ditt og datt, i dag er ordet smart like så mye misbrukt. Ordet må få tilbake sin egentlige mening. Arrester alle som misbruker ordet!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Veldig bra at det settes søkelys på ukritisk og tilslørende begrepsbruk. Delingsøkonomi er et annet moteord som er brukt som skalkeskjul for å innføre konkurranse på ulike vilkår, og et amerikanisert arbeidsliv med forskyvning av makt og pengestrøm fra arbeid til kapital. Innslaget som er avbildet fra NRK, ble forsøkt latterliggjort, men taxi handler fortsatt om å bringe folk fra A til B med sjåfør. Uber er ikke delingsøkonomi, men taxivirksomhet. Deres lavere priser er ikke basert på mer effektiv drift, men på subsidier og underbetaling av sjåfører. Det er ingen innovasjon. Teknologien brukes av alle.

I debattene om "smarte byer" og "smart transport" er det alltid en elefant i rommet, nemlig taxi. Taxi er kollektivtransportens fleksible ledd, men "alle" later som om tjenesten ikke finnes, og at "dør-til dør- transport skal oppfinnes på nytt, av kollektivselskaper og politikere.

Utfordringen er selvsagt økonomisk. Hvordan en ikke-subsidiert tjeneste kan integreres med en subsidiert. Propagandaen for "ridesharing" har gått ut på at dette er løsningen, men det har tvert imot forsterket problemet - gjennom økt privatbilisme og trafikktetthet. I tillegg til å ødelegge arbeidsmarkedet for sjåførene. Innføring av løsarbeidersamfunnet, et angrep på den norske modellen. Også i USA tar myndighetene nå til reguleringer (igjen) for å motvirke de problemene selskaper som Uber og Lyft har bidratt til.

Det er på tide med en ærligere debatt, og den kommer. Begreps-humbugen må først avsløres.

Atle Hagtun, redaktør i Norges Taxiforbund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...