likferd Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 "Slik jetmotoren på 1940-tallet gjorde propelldrevne militærfly gammeldagse omtrent over natta" Og de lages enda 70-80 år etterpå Reagerte på den selv ja. Og propelldrevne jagerfly var i aktiv bruk selv i Vietnam-krigen, da de jet-drevne flyene på den tiden var plaget med lav manøvreringsevne og var uegnet til bakkestøtte. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Abolutt ingen revolusjon, ikke noe nytt teknologi som så, og definitivt ikke uten ulemper. 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Vanskelig å si noe særlig når det som gis ut av informasjon er såpass vagt, men jeg har inntrykk av at nyvinningene til Nammo i stor grad består av miniatyrisering. Ramjet-motorer har som tidligere nevnt vært brukt i en rekke missiler tidligere (typisk overflate-til-luft-missiler), men de har gjerne vært ganske chunky saker. Ramjetmotoren i seg selv er ganske omfangsrik, så selv om du slipper å bære med oksidant, så er det ikke gitt at totalpakken blir noe nevneverdig mindre eller får lengre rekkevidde. Men hvis de faktisk er i stand til å lage noe som har ca. samme formfaktor som en AMRAAM men med betraktelig lengre rekkevidde (som er spesielt viktig når den avfyres fra bakken), så er det klart en forbedring. Lenke til kommentar
Kjell Fagerheim Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Dette er allerede utdatert.......laservåpen er tatt i bruk av det amerikanske forsvaret......på flere marinefartøy......og US airforce har hatt dem i bruk noen år....! Lenke til kommentar
Willie von Busche Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 "Slik jetmotoren på 1940-tallet gjorde propelldrevne militærfly gammeldagse omtrent over natta" Og de lages enda 70-80 år etterpåReagerte på den selv ja. Og propelldrevne jagerfly var i aktiv bruk selv i Vietnam-krigen, da de jet-drevne flyene på den tiden var plaget med lav manøvreringsevne og var uegnet til bakkestøtte. Jeg var i Vietnam i 69/69 og hørte ikke et eneste propellfly. Derimot både hørte og så jeg haugevis med "fighter Jets". Vennligst forklar det.:-) Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Dette er allerede utdatert.......laservåpen er tatt i bruk av det amerikanske forsvaret......på flere marinefartøy......og US airforce har hatt dem i bruk noen år....!Øh. Hæh? Ja, det har vært gjort noen tester av laservåpen montert på fly som våpen mot ballistiske missiler og kryssermissiler, samt skipsbaserte laservåpen som luftvern og til bruk mot lette fartøyer. Men det her er utstyr som er langt unna å være i operativ bruk. Jeg var i Vietnam i 69/69 og hørte ikke et eneste propellfly. Derimot både hørte og så jeg haugevis med "fighter Jets". Vennligst forklar det.:-)Dårlig hørsel? Det er ikke som om det manglet propellfly i Vietnamkringen. Greit nok at luftkrigen var overlatt til jetflyene (med unntak av noen heldige nedskytninger), men det var ganske mange propelldrevne bakkeangreps- og transportfly. A-1 Skyraider ble flittig brukt til nærstøtte (først av US Navy, senere overført til RVNAF), og USA solgte også T-28 som bakkeangrepsfly til Sør-Vietnam. Vietnamkrigen var også arnestedet for bruk av bevæpnede transportfly som nærstøttevåpen i form av AC-47 "Spooky" og dets etterfølgere. For øvrig er propellbaserte nærstøttefly i bruk i dag også, siden de har lavere driftskostnader enn jetdrevne jagerbombefly, og er i stand til å vente lengre over et område og gi ildstøtte over lengre tid. Eksempler inkluderer Embraer Super Tucano og Beechcraft T-6 Texan II. Lenke til kommentar
pecla Skrevet 19. oktober 2019 Del Skrevet 19. oktober 2019 Vanskelig å si noe særlig når det som gis ut av informasjon er såpass vagt, men jeg har inntrykk av at nyvinningene til Nammo i stor grad består av miniatyrisering. Ramjet-motorer har som tidligere nevnt vært brukt i en rekke missiler tidligere (typisk overflate-til-luft-missiler), men de har gjerne vært ganske chunky saker. Ramjetmotoren i seg selv er ganske omfangsrik, så selv om du slipper å bære med oksidant, så er det ikke gitt at totalpakken blir noe nevneverdig mindre eller får lengre rekkevidde. Men hvis de faktisk er i stand til å lage noe som har ca. samme formfaktor som en AMRAAM men med betraktelig lengre rekkevidde (som er spesielt viktig når den avfyres fra bakken), så er det klart en forbedring. Meteor er vel omtrent på størrelse med AMRAAM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå