plankeby Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Mye merkelig kan sies om Ford Norge og forhandlere. F.eks. at Ford Norge ikke vil hjelpe når en forhandler ikke følger opp, eller at man ikke får samme service om bilen er kjøpt hos en Ford forhandler og service tas hos annen Ford forhandler osv. (Pga. Ulike familier som driver sin butikk). Jeg har dårlig erfaring med Ford som fikk elektroniske feil, før 100.000 km og ikke mange års bruk. Feilene kom en måned etter at reklamasjonstid hadde gått ut. Kjøpte allikevel en ny Ford!!! De lovet da å se på bilen som hadde elektrisk feil. De lovet å se på bilen min og gi informasjon om feil på den. De skulle se på den når det var tid. Avtalen ble inngått i starten av februar (2019). De skulle se på den gratis om hva feilen er, da det allerede var brukt flere tusen på den med feilsøking siste året pga. elektronikk. Jeg kjøpte jo også ny bil. Alt i alt et forferdelig økonomisk tap og knekk av personlig økonomi, men måtte ha bil som virker og kjøpte en ny (nesten helt ny). Nå er det oktober og de har ennå ikke hatt tid til å se på bilen. Slår noen 9 måneders venting på service!!! Det er for å feilsøke og se på den. Bilen har stått hos Ford i 9 måneder, det er også gjort innbruddsforsøk i den når den har stått der. Da sa selger tørt at jeg kunne jo ta den med meg hjem. Spørs om jeg tør å ha min nye Ford etter at 5 års garantitiden er over. Har hatt noen reklamasjoner på den også. Den har vært leaset først og da gadd nok ikke leaser å bry som om småfeil. Jeg er helt klart idiot som ikke har laget mer bråk, men at det ikke en gang beklages, men kun svares har ikke hatt tid, det er drøyt etter 9 måneder. Man hører såpass mye dårlige historier om Ford, de selger også dårlig i Norge, allikevel tør de å ikke bedre seg. Man kan nok kalle innlegget uthenging av en forhandler, men er noen uenige i at dette ikke er drøyt, tar jeg gjerne kritikk på det. Endret 16. oktober 2019 av plankeby Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Kan du ikke få bilen reparert hos en annen Ford forhandler? 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 16. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2019 (endret) Kan du ikke få bilen reparert hos en annen Ford forhandler? Ford forhandler er konkurrenter seg i mellom og samarbeider ikke. De samarbeider ved salg av biler.Hvorfor skal annen forhandler som ikke har hatt inntjening på masse service på forrige bil og ikke hatt inntjening på salg av ny bil, se over bilen gratis? Gratis er litt i parentes her, det handler om kundeservice, har hatt så mye verksted for å finne elektrisk feil. Lagt igjen maaange tusen på bilen hos min forhandler. Ford Norge bryr seg ikke om sin merkevare, utrolig nok. Endret 16. oktober 2019 av plankeby Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Ford forhandler er konkurrenter seg i mellom og samarbeider ikke. De samarbeider ved salg av biler. Hvorfor skal annen forhandler som ikke har hatt inntjening på masse service på forrige bil og ikke hatt inntjening på salg av ny bil, se over bilen gratis? Gratis er litt i parentes her, det handler om kundeservice, har hatt så mye verksted for å finne elektrisk feil. Lagt igjen maaange tusen på bilen hos min forhandler. Ford Norge bryr seg ikke om sin merkevare, utrolig nok. Hvis det er snakk om garanti reparasjon så fakturerer alle forhandlere Ford direkte for jobben de må gjøre vedrørende garanti arbeid. Du har ikke garanti på bilen kun hos en forhandler, men mot alle som er sertifiserte for Ford reparasjoner. Går ut i fra du har hatt leiebil mens bilen har stått 9 måneder i påvente av ledig kapasitet på verkstedet. Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Det store spørsmålet er vel om din neste bil også blir en Ford? Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 16. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2019 (endret) Det er min gamle bil som har stått hos Ford i 9 måneder. Den fikk elektrisk trøbbel en måned etter reklamasjonstid hadde gått ut. Jeg har kjøpt ny Ford. Mulig jeg var dårlig til å formulere meg i trådstart. Skal selge min forrige bil. Det er ikke garanti, men brukt massevis av penger på den, på samme feil. Bilen fikk feil 3 mnd etter garanti. Som jeg skrev, var dum nok til å kjøpe en ny Ford, selv om erfaringen med den forrige var horribel. Forrige Ford var kjøpt hos annen Ford forhandler og da legger ikke min lokale Ford skjul på at Ford fra annen Ford forhandler gis ikke samme service. Har ikke leiebil m.m. Som overskriften sier, har noen hørt om dårligere service? Endret 16. oktober 2019 av plankeby Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 16. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2019 (endret) Det store spørsmålet er vel om din neste bil også blir en Ford?Vår dum nok til å kjøpe Ford igjen ja. Før det er min forrige bil som jeg gå opp og de skulle se på siden jeg kjøpte ny Ford og har brukt tusenvis på feilsøking hos verksted der. Arrogansen hos selger er utrolig. Superhyggelig ved kjøp, ikke det samme etterpå. Endret 16. oktober 2019 av plankeby Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 For meg virker det som at det er Ford forhandleren din som er problemet. Ikke Ford generelt. Vi er meget fornøyd med både bil og forhandler som strekker seg langt for å yte god service. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Du burde få flyttet denne til Jussforumet, så du får riktig hjelp. Det virker på måten du skriver som at lovnaden om at de skulle se på bilen (for 9 måneder siden) var gjort muntlig? I så fall har du jo ikke bevis. Men avtalen er like fullt gjort. Hvis jeg var deg, ville jeg møtt opp hos dem og bedt om en prat med den du har kontakt med. Vær hyggelig. Ta opp samtalen med telefonen i skjul (sett på flymodus så det ikke blir forstyrret). Prøv bare å få dem til å innrømme at avtalen gjelder. Da har du bevis. Jeg vet ikke hvordan jussen er rundt avtale med noen som tilbyr en service, når det kommer til tidsbegrep. Hvis jeg skal gjette vilt, er det ned til avtalefrihet, altså hvis det ikke oppgis noen tid, så gjelder uendelig tidsperspektiv. Hvis du da skal ta en prat med dem, spør dem om de ikke kan være så snille å gi deg en frist, hvor de skal ringe deg tilbake på. Da kan du nevne at det er meget vennlig, men du håper at de forstår at hvis denne fristen ikke overholdes, nå som det er gått 9 (da sier du NI!! hele måneder, med et vennlig smil , for å legge vennlig psykologisk press), så ser du deg nødt til å kontakte forbrukerrådet og ta saken dit, siden de tydeligvis ikke viser noen vilje til å opprettholde sin del av avtalen. Men da må du ha bevis for at de har inngått en avtale om sjekk, på lydopptak. Du må ha bevis. Du kan jo vente med denne siste delen av samtalen til de eventuelt ikke ringer, men jeg vet ikke om jeg ville vært så tålmodig. Prøve å få frem en klar og konkluderende forståelse med én gang. Men oppfør deg vennlig. Du vinner aldri noe på å være aggressiv og motvillig. Skulle du bli frustrert, så kan du jo si at dette er noe du aldri har opplevd, at det har tatt så ekstremt lang tid, at det har kostet deg mye bekymring, og at du gjerne vil bare ha et svar på hvorfor det har tatt så lang tid. Hvis de bare sier de har vært opptatt, så spør du dem hvorfor de ikke har gitt deg beskjed om at det skulle ta så lang tid. Du vinner altså ingenting på å krangle. Bare å fastslå og/eller skaffe bevis, forhøre deg med advokat (sjekk advokatvakt) og ta det til retten med én gang. Hvis du er vennlig, så betyr det at når alt er sagt og gjort, så kan du ærlig si "no hard feelings" og fortsette kundeforholdet, og da har de lært at de ikke skal kødde med deg igjen. Jeg har forresten en lignende sak gående med g-max, angående et produkt. Jeg har vært vennlig, gitt dem gooood tid, men de er ekstremt unnvikende og nekter å ta ansvar. Har fått til en løsning med leverandøren, men har ikke fått testet delene enda. Virker det ikke, blir det sak. Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Vår dum nok til å kjøpe Ford igjen ja. Før det er min forrige bil som jeg gå opp og de skulle se på siden jeg kjøpte ny Ford og har brukt tusenvis på feilsøking hos verksted der. Arrogansen hos selger er utrolig. Superhyggelig ved kjøp, ikke det samme etterpå. Vi mennesker er jo gjerne vanedyr, og mange holder seg til samme merket i årevis. Ikke noe galt i det. Men denne forhandleren (og spesielt selgeren) bør virkelig gå i seg selv her. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 17. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2019 (endret) Jeg er ikke ute etter så mye juss. Har pratet rolig med selger og firma. De står på sin muntlige avtale, men viser til at det ikke ble lovet når de skulle se på bilen. De skulle se på den når det var tid på verksted. Men at bilen nå har stått der i 9 måneder er blitt hinsides hva man kan forvente av ventetid. Ikke så bra at en bil står stille i 9 mnd heller. Hvilke firma lar kunden vente i 9 måneder uten en gang å beklage? Spennende om noen har erfart i nærheten av så dårlig kundebehandling. Forventer ikke slik av merkeforhandler. At bilen har fått skader i tillegg pga innbruddsforsøk tar de ingen ansvar for. De har visst hatt forsøk på egne biler også. Endret 17. oktober 2019 av plankeby Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 All tid bilen står på verkstedet er det fremdeles bilens forsikring som gjelder, faller det et tre over bilen er det din forsikring som dekker skaden. Samme med innbrudd. Hvis det er betalbart arbeid som skal gjøres med bilen ser jeg ingen grunn til at du skal måtte vente 9 måneder på å få reparert bilen. Etter 2 uker hadde jeg brukt opp tålmodigheten og fått bilen fraktet til et annet verksted. Enten et uavhengig eller annet Ford verksted. Å la det gå 9 måneder er helt ekstremt fra verkstedets side, men at bilen fremdeles står der og venter på bedre tider, er også din egen feil som ikke har gitt opp verkstedet for lenge siden. 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 17. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2019 (endret) All tid bilen står på verkstedet er det fremdeles bilens forsikring som gjelder, faller det et tre over bilen er det din forsikring som dekker skaden. Samme med innbrudd. Hvis det er betalbart arbeid som skal gjøres med bilen ser jeg ingen grunn til at du skal måtte vente 9 måneder på å få reparert bilen. Etter 2 uker hadde jeg brukt opp tålmodigheten og fått bilen fraktet til et annet verksted. Enten et uavhengig eller annet Ford verksted. Å la det gå 9 måneder er helt ekstremt fra verkstedets side, men at bilen fremdeles står der og venter på bedre tider, er også din egen feil som ikke har gitt opp verkstedet for lenge siden. Jeg ønsker ikke å gi opp en avtale om gratis sjekk av bilen. Det var en del av handelen ved å kjøpe en ny Ford igjen. Flere her kommenterer uten å lese hva saken dreier seg om. Selvsagt hadde jeg tatt bilen annet sted for lenge siden om det var for vanlig betalt service. Ved vanlig betalt service hadde de ikke ventet 9 måneder heller. Gjentar: Jeg har kjøpt ny bil og inngått avtale om at den "gamle" skal feilsøkes kostnadsfritt ved kjøpet. Krevde dette bl.a. fordi det er brukt svært mye penger på verksted (Ford forhandler) på forrige bil, alt vedr. sviktende elektronikk ikke slitasje og bruksfeil. Vi snakker om kjøp av nyere bil og tusensvis av kr som er gitt til verkstedet tidligere på forrige bil. Jeg er ikke interessert i å betale annet verksted for masse feilsøking, når det er avtale om at Ford skulle gjøre det uten betaling (de har tjent nok penger på forrige bil m.m.). Andre verksteder har også sagt at Ford bør gjøre dette, da det er mer avansert elektronisk feilsøking som må til (en stor Mekonomen her kunne ikke lese og feil søke på samme nivå som Ford forhandler). Jeg ønsker å få solgt min "forrige" bil, ikke la den stå og forfalle. En gratis feilsøking og deretter betale for eventuell del som har bidratt til at bilen døde elektronisk. Poenget mitt er å høre om andre som har gjort avtaler om service på såkalt "goodwill" har opplevd noe lignende på ventetid. Endret 17. oktober 2019 av plankeby 1 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 18. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2019 (endret) Tok en prat med Ford, ble nok litt for oppbrakt i stemmen også. Selger benekter nå å å ha lovet en gratis feilsøking på bilen. Kort sagt så gir jeg nå opp. Vil få med at Ford tilbød å gi en rabattert pris på verksted (for å ikke bare svartmale), men tror ikke det er verdt det. Da bilen har en historikk på feilsøking jeg ikke orker. Syntes det er skummelt å selge en bil privat som kan få feil. Er vel best å selge den med feilen som er, defekt dynamo. Syntes det er rart at defekt dynamo skal få bilen helt død. Endret 18. oktober 2019 av plankeby Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Bytt batteri så finner du fort ut om det er andre feil. Du må nok også regne med en del følgefeil ved at bilen har stått 9 måneder i ro i påvente av en gratis time feilsøking. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Triste saker. Så nå benekter de altså fakta. Siden du ikke har bevis, kommer du vel ikke særlig langt. Tja, da er vel veien videre enten 1) Selge bilen som den står og ta et lite tap, 2) Spørre dem hvor mye det vil koste å få sjekka bilen, 3) Ringe rundt til alle verksteder i byen og spørre om noen andre kan få sjekka det og hva det koster. Jeg regner vel med at de ikke vil ha den stående der til all fremtid, da vil det nok koste deg penger etter hvert. Best om du bare bestemmer deg for hva du skal gjøre først som sist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå