Gå til innhold

Betalt halv fastlønn

Anbefalte innlegg

Hei.

Sjefen min har betalt meg nesten halv av hva jeg skulle ha fått denne måned. (30.000kr/måned og fikk 18.000kr)

Ingen varsel om det selv om hun er med meg nesten hver dag. Det var jeg som spurte hvorfor var ikke hele lønn betalt og hun svarte at noen dager jeg kommet for sent på jobb. Vi har avtalte at jeg skulle komme 8:30 om det blir jobb( jobber på fiskindustri og nå er lav sesong. Det betyr at vi har mange dager fri men i sommer så har vi extra jobb).

Noen dager har jeg startet senere. Vi snakker om 2 dager her og maximum 1t senere. Jobben ble gjørt alikevel.

Hva slags regninger har sjefen min basert seg i?

Hun kunne helt ikke forklare meg.

Kan hun gjøre dette uten varsel?

Beklager hvis det er noe som ikke er riktig skrevet men jeg lærer meg norsk ?

I forhånd takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står at ukentlig arbeidstid er 30t( eventuelle avtale om redusert arbeidstid/fleksitidsordning angis i særskilt vedlegg). Arbeidsgiver kan pålegge airbeidstaker overtidi den utstrekning arbeidsmiljøloven tillager det. Arbeidstaker har ikke rett til kompensasjon for overtid uten at overtiden er pålagt eller godkjent av nærmeste overordnende. Arbeistaker lønn utgjør 30000 pr mnd. Stillingsstørrelse 100%. Har arbeistakeren fått utbetalt for mye lønn eller reiseforskudd eller kjøpt varer på kreditt hos arbeidsgiver har arbeidsgiver rett til å trekk i lønn og feriepenger. Det kan videres foreta trekk i lønn i det tilfellet at arbeidsgiver har forskuttert for mye sykepenger/fødselspenger som arbeidsgiver ikke får refundert.

Står ingenting om kl start/slutt.

30.000 brutto

Fikk 18000 brutto

Endret av Shakapreto
Lenke til kommentar

Det er fleire ting som skurrar her, men eg er usikker på om det er fordi du blir lurt av arbeidsgiver eller fordi du har misforstått arbeidsavtalen.

Fastlønn blir normalt oppgitt slik at feriepengane er inkludert, altså at med oppgitt fastlønn på 30k i måneden så betyr det ei årsinntekt på 360 000 kr (30 000 kr * 12 mnd).

Med normalt skattetrekk betyr det at du burde hatt ca 23 000 kr i måneden utbetalt.

Ei normal arbeidsveke er på 37,5 timar med tariffavtale og 40 timar per veke utan tariffavtale. Ei avtale om 100% stilling med 30 timars veke går ikkje opp. Basert på timetalet så har du ei 80% eller 75% stilling.

Det virkar også merkeleg at du har 100% stilling med fastlønn men samtidig ikkje skal jobbe kvar dag.

Lenke til kommentar

Takk for svarene.

Tror jeg får 30000*11 + feriepenger fordi jeg fikk extra betalt i juli. I vinteren har vi mindre jobb men i høy sesong jobber jeg mye mer enn 30t/uke ( kan hende at det blir 45-50/uke) og da får jeg ikke mer penger selvsagt.

Det som skjer også er at det var noen collegær som har sagt opp og nå må jeg gjøre jobb som er ikke min. Jeg har blitt renhold sjefen i år men i dag for example pakket jeg 12kg kasser. Det der er veldig tungt jobb for ei dame. Står ingenting på kontrakt om det, ingenting er spesifisert. Skal til NAV denne uke, kanskje de kan hjelpe meg der.

Lenke til kommentar

Det å gjennomsnittsberekne sesongarbeid slår med som veldig rart.

Kva skjer dersom du seier opp rett før sesongen startar? Då har du jo alt fått delvis betalt for dei lange arbeidsdagane som er planlagde.

Dersom du ikkje er fagorganisert så vil eg på det sterkaste anbefale at du fagorganiserer deg slik at du kan få hjelp i slike saker.

NAV vil i liten grad hjelpe deg då det ikkje ligg innanfor NAV sitt arbeidsområde å gi rettleiing om arbeidsavtalar.

Fagforeningane er dei beste til å få slik jobb, alternativt arbeidstilsynet dersom det er snakk om ulovlege arbeidsavtalar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg sier opp så er det bare å gi beskjedd 1 måned før. Det er det som står i kontrakten.

Har jobbet på den fabrikken i nesten 8 år nå. Først var jeg betalt pr time ingen extra på hellidager/lørdager/søndager eller om jeg jobbet 12-15t på en dag. Jeg vet at dette er ikke riktig.

Takk for alle svarene, skal undersøke litt mer og tror jeg skal bare begynne med min egen bedrift. Jeg er trøtt av å være utnyttet.

Lenke til kommentar

Hvis jeg sier opp så er det bare å gi beskjedd 1 måned før. Det er det som står i kontrakten.

Har jobbet på den fabrikken i nesten 8 år nå. Først var jeg betalt pr time ingen extra på hellidager/lørdager/søndager eller om jeg jobbet 12-15t på en dag. Jeg vet at dette er ikke riktig.

Takk for alle svarene, skal undersøke litt mer og tror jeg skal bare begynne med min egen bedrift. Jeg er trøtt av å være utnyttet.

Du fikk betalt pr time, men jobbet du 15 timer fikk du kun betalt for 8 timer? 

Hvor mye har du fått utbetalt hittil i år? Brutto/netto?  

Det skal stå på lønnslippen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...