Gå til innhold

7200 RPM + 5400 RPM?

GTS

Anbefalte innlegg

Har for øyeblikket en WD 80GB SE 7200RPM disk som sitter på hovedmaskinen. Har nå tenkt til å eksperimentere litt med Linux, og lurte derfor på hvordan det ville være å putte inn en Seagate ATA/100 5400RPM på samme IDE kabel. Spørsmålet mitt er om 5400 disken vil sinke ned 7200 disken min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint plugge dem på samme IDE kabel, uten at den ene sinker den andre ned til 5400rpm hastighet. (det eneste som skjer er at fordi du bare kan skrive/lese til en disk av gangen vil det gå treigere når skal kopiere fra harddisk til harddisk når du har de på samme kabel)

Lenke til kommentar

Rotasjonshastigheten på en harddisk har ingenting å si for hastigheten på den andre, men det har derimot den eksterne hastigheten/frekvensen. Hvis begge harddiskene kjører på ATA100-hastighet vil de være så rask som de kan bli uavhengig av hverandre, men hvis den ene er en ATA-66 og den andre ATA100 vil begge bli sinket ned til ATA66...

(ATA133 er ingenting å bry seg om, siden du omtrent ikke får utnyttet den ekstra hastigheten der)

EDIT: Lykke til med Linux forresten :thumbs:

Endret av Seigemannen
Lenke til kommentar
Rotasjonshastigheten på en harddisk har ingenting å si for hastigheten på den andre, men det har derimot den eksterne hastigheten/frekvensen. Hvis begge harddiskene kjører på ATA100-hastighet vil de være så rask som de kan bli uavhengig av hverandre, men hvis den ene er en ATA-66 og den andre ATA100 vil begge bli sinket ned til ATA66...

(ATA133 er ingenting å bry seg om, siden du omtrent ikke får utnyttet den ekstra hastigheten der)

EDIT: Lykke til med Linux forresten  :thumbs:

Det du skriver er feil. En ATA33 hardisk vil f.eks IKKE sinke ned en ATA100 disk. Har selv testet dette i min PC. Koblet til en gammel IBM ATA33 harddisk som slave og en ny ATA100 disk som master. Kjørte diverse benchmarktester (bl.a HD-tach 2.70) og alt gikk på full hastighet. ATA100 disken fikk en gjennomsnittlig overføringshastighet på 45.3MB/s. Eneste som er dumt med å ha 2 harddisker på samme IDE-kabel (som nevnt før i denne tråden) er at kopiering mellom dem vil gå litt tregere enn hvis de hadde vært på separate IDE-kabler.

Endret av Spaz
Lenke til kommentar

Spaz, der tar du nok feil.

Kjører du en ATA/100 disk f.eks. i kombinasjone med en f.eks. en ATA/66 disk, vil hatigheten på hele IDE-bus'en bli satt ned til ATA66. Samme skjer hvis du bruker en ATA66 kabel på en ATA100 disk..

Spørsmålewt mitt dreide seg ikke om ATA standardene, men om rotasjonenshatighet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...