Gå til innhold

Reklamert på komfyrvakt, hvem skal betale montering?


Anbefalte innlegg

Kjøkkenet ble kjøpt for rundt 3 år siden, og installasjon ble gjort fra en elektriker vi betalte for selv. Komfyrvakten slutta å funke et par uker siden, og produsenten har gitt oss en ny vare. De mener at vi får dekket dette under 5 års reklamasjon, men at de ikke vil dekke monteringen. Det er visst kun 2 års reklamasjon på montering, sier de. 

 

Ville tro at det montering også skal inkluderes med resten, men kan hende at jeg tar feil. Noen som vet om vi må betale selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reklamasjon går vanligvis gjennom elektroinstallatøren som monterte komfyrvakta den gangen. Det er de som står for montering og vanligvis anskaffelse av erstatningsprodukt, om leverandøren ikke dekker montering så er det vanligvis en kamel installatøren svelger, det er i hvert fall slik det praktiseres hos oss. Men hva du kan kreve helt konkret av hvem vet jeg ikke. Teknisk sett vil jeg mene det går på leverandør/produsent av komfyrvakta, da den skiftes pga. produktfeil, og ikke feilmontering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utgifter til remontering går ikke inn under selgers omleveringsplikt etter forbrukerkjøpsloven § 30 - når selger ikke pliktet å levere ferdig montert plikter selger heller ikke å remontere tingen etter reklamasjon.

 

Derimot vil kjøpers utgifter til demontering og remontering være erstatningsberettiget etter forbrukerkjøpsloven § 33, ettersom disse utgiftene er en naturlig følge av at tingen er mangelfull.

 

Det er riktig at det vanligvis er to års reklamasjon på montering, men det er fem år ved arbeid på fast eiendom og der tjenesteresultatet er ment å vare vesentlig lengre - som et kjøkken. Så her vil det være fem års reklamasjonsfrist på monteringen. Men dette vil bare være relevant hvis monteringen er mangelfull. Er monteringen gjort faglig forsvarlig er det (med få unntak) ingen mangel ved monteringen at det er montert en mangelfull ting.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Monteringsutgifter er en nødvendig og påregnelig følge av mangelen, og det er normalt å få profesjonell montering på et relativt nytt kjøkken. Selger kan da ikke kreve nedsatt sitt erstatningsansvar under henvisning til at kjøper burde gjøre arbeidet selv, uavhengig av om elektronikken er innebygget i kontakt eller ikke.

Lenke til kommentar

Prøvde å lære meg min mors komfyrvakt da ho kjøpte ny (brukt) leilighet, det var vriene saker. En hel bruksanvisning til en dings med bare én knapp på. Skulle holde den inne i et visst antall sekunder for å få effekten man ønsket, og selv dét viste seg å være vanskelig å tyde.

 

Den startet alarmen bare man satt på en kjele vann, helt latterlig. Riktig brukt kan den sikkert være fin, men min opplevelse hittil er at det bare er noe lovpålagte greier for å skape jobb og melke stakkars naive boligkjøpere for enda mer penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøvde å lære meg min mors komfyrvakt da ho kjøpte ny (brukt) leilighet, det var vriene saker. En hel bruksanvisning til en dings med bare én knapp på. Skulle holde den inne i et visst antall sekunder for å få effekten man ønsket, og selv dét viste seg å være vanskelig å tyde.

 

Den startet alarmen bare man satt på en kjele vann, helt latterlig. Riktig brukt kan den sikkert være fin, men min opplevelse hittil er at det bare er noe lovpålagte greier for å skape jobb og melke stakkars naive boligkjøpere for enda mer penger.

 

Jeg tror problemet er at produsentene vet at folk  kjøpe disse uansett kvalitet, så de produserer de så enkle som over hodet mulig så produksjonskostnadene er lave og inntjeningen høy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du kjøpt komfyrvakta selv og elektroinstallatør har montert den så må du betale for bytte eller få leverandør til å gjøre det.

Er vakta levert av elektroinstallatør har du 5 års håndtverkergaranti og de skal stå for bytte av den uten at du betaler noe for det.

Elkjedebedrifter har ofte avtaler som lar leverandøren ta den økonomiske støyten mens selvstendige bedrifter må ta bytte for egen regning.

Lenke til kommentar

Komfyrvakt har noe for seg men forutsetningen er at den virker for i følge DSB sto komfyrbranner for 1344 utrykninger i 2016.

Jeg er ikke like imponert over noen av vaktene som har vært solgt og monterer heller ei vakt jeg vet virker hos kunder før jeg prøver noe nytt.

 

@Fictivision Var vakta di ei du hadde kjøpt selv og montert selv eller var det elektriker som solgte og monterte komfyrvakt til deg?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Normalt, slik jeg vet det skjer. 

 

Kunde betaler installatør for jobben og komfyrvakt. Feil på komfyrvakt, kunde tar kontakt med installatør, inst. tar kontakt med grossist og grossist med produsent. Installatør får nytt produkt og opptil/som regel 2 timer arbeid betalt av grossist/produsent.

 

Alt er avhengig av hvor seriøs installatør firmaet er, hvilken avtale de har med grossist og om grossisten er stor etc.

 

 

En elektriker utfører jobben, installatøren er ansvarlig. En elektriker eller montør som vi kaller oss kan ikke gjøre noe uten en installatør.

 

Edit: NB! Å få en elektriker til å utføre arbeid svart er ikke noe bedre enn å få en pizzabaker fra Litauen til å gjøre samme jobben. 

Endret av DiskusDød
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Komfyrvakt har noe for seg men forutsetningen er at den virker for i følge DSB sto komfyrbranner for 1344 utrykninger i 2016.

Jeg er ikke like imponert over noen av vaktene som har vært solgt og monterer heller ei vakt jeg vet virker hos kunder før jeg prøver noe nytt.

 

@Fictivision Var vakta di ei du hadde kjøpt selv og montert selv eller var det elektriker som solgte og monterte komfyrvakt til deg?

Hvis komfyrvakten fungerer kan den redde den liv. Spesielt på natten går det med liv. Er modellen du bruker problematisk sjekk monteringsanvisning og at enheten fungerer etter spesifikasjoner. Konseptet med disse er relativt enkelt og burde være ganske rett fram. En fagperson kan være greit bruke for å sjekke at utstyret er montert rett og i orden. I tillegg er det er enklere å få innvilget garanti også om returforespørsel kommer med en kommentar fra elektriker som påpeker spesifikke feil.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Komfyrvakt har noe for seg men forutsetningen er at den virker for i følge DSB sto komfyrbranner for 1344 utrykninger i 2016.

Jeg er ikke like imponert over noen av vaktene som har vært solgt og monterer heller ei vakt jeg vet virker hos kunder før jeg prøver noe nytt.

 

@Fictivision Var vakta di ei du hadde kjøpt selv og montert selv eller var det elektriker som solgte og monterte komfyrvakt til deg?

Denne fulgte med huset når vi kjøpte den i 2015 helt nytt. Begynte plutselig å kutte strøm til koke plater. Egentlig så visste jeg ikke at noe slik fantes før den begynte å lage trøbbel. Ba en elektriker venn om å koble ut hele komfyrvakt.
Lenke til kommentar

Det er greit nok å si at det er et dustete påbud, og jeg kan i stor grad være enig i det, men det hjelper ikke stort når man først står der. Om man er ansvarlig for et anlegg, noe man som både bruker og eier er, og fortsatt har reklamasjonsrett, så er det i hvert fall idiotisk å ikke sørge for at anlegget er i henhold til gjeldende regelverk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...