Gå til innhold

For 100 millioner kroner har utbyggingssjefen i Ålgård gjort bygda smart

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drøye 11 mill pr. skalle, ikke smart det.

Hvordan regnet du deg frem til 11 mill per skalle? 9000 innbyggere - 9,9 milliarder kroner?

Mulig jeg leste litt fort.

Men uansett - mulig de er helt ute å kjøre uten eksternemidler. Isåfall er det trist. Altfor mange ordninger som deler ut midler uten krav til at modellene kan etterfølges av andre fordi de rett og slett er avhengig av eksterne midler.

Lenke til kommentar

Kraftstasjonen har vært i produksjon inntil nylig og skal restaureres og effektiviseres. Den mer enn 100 år gamle Francis-turbinen, produsert av Kværner Brug i 1915, skal byttes ut med en ny Kaplan-turbin. Produksjonskapasiteten dobles til 1,6 GWh årlig. Fallhøyden er bare åtte meter før vannet går i turbinen

Det viser at det ikke nødvendigvis er et minimal utbytte i og oppgradere vannkraft.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om du tar 100mill og deler det på 9000 innbyggerer, hva får du da(nei ikke 9,9milliarder)

Nei. Sikkert tbane matte som tok meg. Men da får jeg 11000? Skjønner ikke jeg. Hvor kommer 11 mill per skalle inn? Hvis du derimot tar 11 mill per skalle ( og de er det 9000 av i bygda) så måtte det vært snakk om 10 milliarder? Vet jeg er trøtt etter jobb men hva snakker dere om egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, alle konsulentene som sannsynligvis er innleid i prosjektet  ler nok hele veien til banken.

Det er en stråmann. Jeg synes du fremstår som en kynisk sutrekopp og en gledesdreper. Dette er ikke et prosjekt med sprengt budsjett og konsulenter som melker statskassen. Det er en kommune som gjør noe fint og dristig med skattepengene, akkurat slik som de skal gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en stråmann. Jeg synes du fremstår som en kynisk sutrekopp og en gledesdreper. Dette er ikke et prosjekt med sprengt budsjett og konsulenter som melker statskassen. Det er en kommune som gjør noe fint og dristig med skattepengene, akkurat slik som de skal gjøre.

Du er kjapp med og hive ut stråmannkortet når noen er uenig med deg.

Er det det, alle kommunale prosjekter baserer seg i stor grad på konsulentbistand, hvor mye det i sluttfasen vil koste vet ingen ennå, men typisk så sprenger det budsjettene.

Men er nok endel av midlene som kommer fra EU siden de er endel av et EU-prosjekt, hvor mye av beløpet det utgjør vet jeg ikke.

At de gjør en god ting for befolkningen får vi håpe, det vil også tiden vise om innfallene virkelig blir gode. Foreløpig er det 3 el-busser, et busskur og en idrettshall som er planlagt/bygget så håper det blir mer for 100 mill.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er kjapp med og hive ut stråmannkortet når noen er uenig med deg.

Er det det, alle kommunale prosjekter baserer seg i stor grad på konsulentbistand, hvor mye det i sluttfasen vil koste vet ingen ennå, men typisk så sprenger det budsjettene.

Men er nok endel av midlene som kommer fra EU siden de er endel av et EU-prosjekt, hvor mye av beløpet det utgjør vet jeg ikke.

At de gjør en god ting for befolkningen får vi håpe, det vil også tiden vise om innfallene virkelig blir gode.

Jeg kaller en spade for en spade. Du kan ikke bare drive å kaste ut fiktive scenario og late som om du har bevist poenget ditt. Jeg foreslår at vi begynner å diskutere fakta og at du henviser til kilder denne gangen og alle de fremtidige gangene du begynner å rette pekefingeren din mot noen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kaller en spade for en spade. Du kan ikke bare drive å kaste ut fiktive scenario og late som om du har bevist poenget ditt. Jeg foreslår at vi begynner å diskutere fakta og at du henviser til kilder denne gangen og alle de fremtidige gangene du begynner å rette pekefingeren din mot noen.

Kilder, har du ikke lest artikkelen ?, samt er du av den meningen at kommuner ikke bruker konsulenter ?

Og hvilken fiktive scenario har jeg funnet på ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kilder, har du ikke lest artikkelen ?, samt er du av den meningen at kommuner ikke bruker konsulenter ?

Og hvilken fiktive scenario har jeg funnet på ?

Du anklager kommunen for å lekke penger ut til innleide konsulenter, uten å ha dekning for påstanden. Dette er bare skamløs bakvaskelse inntil du oppfyller bevisbyrden din.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du anklager kommunen for å lekke penger ut til innleide konsulenter, uten å ha dekning for påstanden. Dette er bare skamløs bakvaskelse inntil du oppfyller bevisbyrden din.

Ingen påstand, konsulenter er et nødvendig onde som koster penger.

Jeg har på ingen måte sagt at de grabber til seg 100 mill hvis det er det du tror.

Vi får håpe de ikke er like uheldige som Telemark fylkeskommune var med sine innleide konsulenter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Og : "Et av hans råd var at tiltak måtte forankres i et bredt politisk flertall slik at flest mulig følte eierskap til det som skulle gjøres."

Et eksempel til etterfølgelse. 

Men enda bedre hadde vært et (enklere) folkelig flertall (direkte-demokrati), uten parti-politikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...