Emile the rat Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Nei, men hva er det som er verre enn aspartam? Og hva med drikkevannet? De heller jo tønner med gift oppi bassengene for å gjøre det "rent". Vi i Norge tror springvannet er så bra fordi det er så mye vann i Norge, men fakta er at springvannet som regle bare er overflatevann og ikke grunnvann, som må renses deretter. Anonymous poster hash: 2103a...da5 Kanskje du skal slutte å drikke vann og, farlig å leve vet du. Nå har helsedirektoratet, og helsemyndighetene på verdensbasis konkludert med at aspartam ikke er skadelig. Forskning.no som Emancipate linker til er en veldig dårlig side rent faglig. Forskning.no er på nivå med se&hør, da det er ganske mange «sannheter» som er serveres der som strider med helt elementære fysiologiske og medisinske lover. Forskning.no er en useriøs side, fordi de alltid kun baserer seg på enkelt studier i sine fakta. At en enkelt studie linker brus til tidlig død blir ikke sant, kun fordi forskning.no fant den «ene» studien som støtter dette. Som noen nevnte over her, har studien forskning.no linker til store mangler. Studien sier ingenting om livsstil, helse eller andre faktorer hos testpersonene. Det blir like dumt som at jeg skulle forsket på at poteter forkorter livet, fordi alle som har dødd mest sannsynlig på et eller annet tidspunkt i livet har spist potet. Helsemyndighetene har strenge krav for ADI, men det du kanskje ikke visste er at disse strenge kravene er regulert med en 1:100 margin. Når man skal regne ut ADI, finner man først grensen for toksisitet, og deretter dividerer den på 100. En 0.5L flaske Pepsi Max inneholder 12.5% prosent av ADI for aspartam. I praksis sier ADI at man fint kan drikke 4L brus med aspartam hver dag, men skal vi følge grensen for toksisitet så kan man i teorien få i seg 400L aspartam på en dag før det blir giftig. Poenget mitt er bare hvor uvitent og dumt det høres ut når noen snakker om hvor farlig eller «giftig» søtningsstoff som aspartam er. Fakta er at det ikke er farlig, noe man med stor sikkerhet kan si når man ser på ADI og vet hvordan denne regnes ut. Det skal veldig store mengder aspartam til før det blir skadelig. Saken er at du vil oppnå vannforgiftning lenge før du klarer å oppnå toksisitet med aspartam. Endret 15. oktober 2019 av Emile the rat Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Får sukker/søtningsmiddel deg til å føle deg verre/dårlig? Hm... Anonymous poster hash: 2103a...da5 Ja, men jeg drikker ikke bare et lite kjøkkenglass, går fort en 0.5 liter mugge i ett "slug" ^^ Og gjerne dobbelt til store måltider og etterpå. Og ja, glemte å oppdatére: Koker alltid drikkevannet uansett. Smaker bedre, føles bedre. Endret 15. oktober 2019 av Taurean Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2019 Kanskje du skal slutte å drikke vann og, farlig å leve vet du. Nå har helsedirektoratet, og helsemyndighetene på verdensbasis konkludert med at aspartam ikke er skadelig. Forskning.no som Emancipate linker til er en veldig dårlig side rent faglig. Forskning.no er på nivå med se&hør, da det er ganske mange «sannheter» som er serveres der som strider med helt elementære fysiologiske og medisinske lover. Forskning.no er en useriøs side, fordi de alltid kun baserer seg på enkelt studier i sine fakta. At en enkelt studie linker brus til tidlig død blir ikke sant, kun fordi forskning.no fant den «ene» studien som støtter dette. Som noen nevnte over her, har studien forskning.no linker til store mangler. Studien sier ingenting om livsstil, helse eller andre faktorer hos testpersonene. Det blir like dumt som at jeg skulle forsket på at poteter forkorter livet, fordi alle som har dødd mest sannsynlig på et eller annet tidspunkt i livet har spist potet. Helsemyndighetene har strenge krav for ADI, men det du kanskje ikke visste er at disse strenge kravene er regulert med en 1:100 margin. Når man skal regne ut ADI, finner man først grensen for toksisitet, og deretter dividerer den på 100. En 0.5L flaske Pepsi Max inneholder 12.5% prosent av ADI for aspartam. I praksis sier ADI at man fint kan drikke 4L brus med aspartam hver dag, men skal vi følge grensen for toksisitet så kan man i teorien få i seg 400L aspartam på en dag før det blir giftig. Poenget mitt er bare hvor uvitent og dumt det høres ut når noen snakker om hvor farlig eller «giftig» søtningsstoff som aspartam er. Fakta er at det ikke er farlig, noe man med stor sikkerhet kan si når man ser på ADI og vet hvordan denne regnes ut. Det skal veldig store mengder aspartam til før det blir skadelig. Saken er at du vil oppnå vannforgiftning lenge før du klarer å oppnå toksisitet med aspartam. Er det så farlig med sukker da? Anonymous poster hash: 2103a...da5 Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Er det så farlig med sukker da? Anonymous poster hash: 2103a...da5 Sukker er igrunn ufarlig. Men det inneholder kalorier så dersom du allerede er lubben eller feit så burde du unngå å drikke sukkerholdige drikker. Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Er det så farlig med sukker da? Anonymous poster hash: 2103a...da5 Dette blir for dumt. Mistenker troll, men svarer fordet. Nei. Ingenting av mat eller drikke som de selger i matbutikken er farlig. Når helsemyndighetene sier noe er trygt er det som regel det, men alt med måte. Sukker blir som med alt annet. Det er ikke farlig, men i for store mengder er ikke bra. Alt kan være «farlig» i altfor store mengder, til og med vann. hadde du bøtta ned med vann kan du få vann forgiftning, men det skal veldig veldig veldig mye til. Sukker for vanlige mennesker er ikke farlig, kun for vekta om du slanker deg eller skal holde vekta Lenke til kommentar
*F* Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Det dummeste jeg ser er feitinger som sitter å drikker på sukker-drikken sin fordi dem tror det kan være skadelig med kunstig sukkererstatning. Fedme er så klart ikke usunt, det er bare noe man skal være stolt av, alle er vakre som de er liksom. Virkeligheten er at høy vekt, høy fettprosent, samt faktisk høyde har en stor sammenheng med leve-alder. Høyde kan man gjøre lite med, men de andre faktorene er mulig å regulere seg. F.eks Cola uten sukker inneholder så og si ingen kcal (0,3kcal/100ml), så dette vil i seg selv ikke bidra til at fett legges på kroppen. Det finnes heller ikke holdbare påvisninger til at dette stimulerer til sult. Studien vi har hørt om i det siste påviser kortere leve-alder hos dem som drikker dette, men den ser på Korrelasjon, altså baserer seg på statistikk. Det er nok noe annet drikker'ne gjør som er skadelig, ikke selge drikkingen. Antakelig så er grunnen til at en høyere andel av dem som drikker lettbrus har høyere dødelighet rett og slett at gruppen "folk som drikker lettbrus" har eller har hatt et vektproblem. Gruppen "Folk som ikke drikker lettbrus" har nok i større grad aldri hatt et vekt-problem, så dem har aldri tatt stilling til om dem skal bytte til lettbrus. En studie kunne også vist at "mennesker med jødisk tro" hadde en lavere leve-alder enn "mennesker med kristen tro" i 1943. Var det religionen som stimulerte biologien i kroppen? Nei, det hadde nok andre grunner. Endret 15. oktober 2019 av Evelen! 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2019 Nei. Ingenting av mat eller drikke som de selger i matbutikken er farlig. Når helsemyndighetene sier noe er trygt er det som regel det, men alt med måte. Sant det, det er mengden det går på. Det gjelder til og med alkohol. Anonymous poster hash: 2103a...da5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2019 Det dummeste jeg ser er feitinger som sitter å drikker på sukker-drikken sin fordi dem tror det kan være skadelig med kunstig sukkererstatning. Fedme er så klart ikke usunt, det er bare noe man skal være stolt av, alle er vakre som de er liksom. Tror ikke "feitinger" som regel er slik, det er mer de som er pr-kåte eller forsøker å tjene penger på det. Mye rart på blogger, og måter å skaffe publisitet = penger på. De fleste overvektige ønsker å være slanke. Anonymous poster hash: 2103a...da5 Lenke til kommentar
Emile the rat Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Tror ikke "feitinger" som regel er slik, det er mer de som er pr-kåte eller forsøker å tjene penger på det. Mye rart på blogger, og måter å skaffe publisitet = penger på. De fleste overvektige ønsker å være slanke. Anonymous poster hash: 2103a...da5 Ja og nei. Jeg tror det er viktig å ikke generalisere. Jeg er litt lubben, men har ingen ønsker om å være slank. Det betyr ikke at jeg går rundt og er stolt av å være lubben, det hadde bare vært veldig sært (i mine øyne). Det betyr bare at jeg er fornøyd så lenge kroppen min funker som den skal og jeg ikke har noe som begrenser meg i hverdagen. Enig i at det er dumt med de som nærmest promoterer overvekt. Men samtidig er det like dumt med fat-shaming. Jeg tenker alt blir bedre om man tenker på seg selv og egen vekt, og ikke bryr seg eller lar seg irriterer over andre sin vekt. Så får heller helsemyndighetene og lege ta seg av de som er i faresonen og gi dem råd og veiledning. Det er ikke jobben til mannen i gata, så kan man heller tenke på seg selv. Endret 15. oktober 2019 av Emile the rat Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2019 Sært å være stolt av være feit ja. Det er vel ikke noe å oppnå det, det er snarere idrettsprestasjoner og funksjonelle kropper det er noe å være stolt av, fordi det ligger det innsats og oppofrelse bak. Om man ikke teller innsats med godteskålen... "oj dæven, jeg klarte 2 poser chips i kveld... klapp meg på skulderen". Så jeg tror egentlig ikke det er ekte stolthet, det er mer en "reaksjon" på fat-shaming og andre negative holdninger man møter. Eller det handler om oppmerksomhet, PR, klikk på blogger etc. Men det er nå bare hva jeg tenker, behøver ikke være korrekt etc. Anonymous poster hash: 2103a...da5 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Når vi er inne på temaet, så må jeg nesten nevne det at joda, jeg prøver å promotere sunn fysisk og psykisk helse og sunn mat, trening og friluftaktivitet så mye som mulig. Men jeg misunner på en måte de som gir fullstendig faen også. Det har vært perioder i livet jeg har gjort det, bare spist pizza med ekstra kjøtt og ost hver eneste dag (og natt), drikki diverse brus, og spist sjokolade innimellom -hele- tida, når jeg har hatt lyst. Da går man fort opp i vekt, det er ingen tvil om det. Men det er sikkert omtrent som heroin ^^ Man går jo på en måte i en transe eller koma. Men det er ikke umulig å trene det av seg. Det er en avhengighet som er lettere å gjøre noe med enn rusmidler. Billigere er det også. Men det er ikke noe moro å være i så dårlig form at man blir andpusten av å gå opp en liten bakke, og blir treg som en skilpadde ^^ Dette er ting som følger med. Ting går tregere og man blir bare i dårligere generell form.Og jeg må si meg enig med litt av poenget mange av de "ekte" livsnyterne har; At livet ikke dreier seg om å dra årene mest mulig ut og leve lengst mulig. Men å nyte livet mest mulig når vi er på denne kloden. Da har det også nyanser: Å ruse seg ihjel på heroin og tunge og psykedeliske rusmidler så en løper stor risiko for å bli hjernedød og ende opp i en rullestol, dét er å dra den strikken for langt andre veien. Men å spise god og fet mat, med mye sukkerbrus hele tiden, det er litt annerledes.Ett siste poeng er, at hvis man "går inn for" (et rart begrep å bruke ^^) å leve på et slikt kosthold, men samtidig da klarer å holde seg fysisk aktiv så mye man klarer, 1-2 timer per døgn med diverse trening, da mener jeg at det ikke er umulig at man ikke trenger å gå så veldig opp i vekt. Og man kan bli ganske sterk også.De gamle bøndene på gårdene rundt omkring spiste bare fett og brød hele tiden. Ja, og kjøtt da, som er proteiner. Og de ble ekstremt sterke. Men man døde vel tidlig på grunn av stress og hjerteproblemer. Men kanskje også andre livsstilssykdommer, som dårlig hygiene og slikt.Et nyansert tema.Men det er vel ganske klart at å bælme 3-5 liter sukkerholdig brus hver dag, dét er vel en énveisbillett til fedme, diabetes og hjerte- og karsykdommer. Blodårene liker det heller ikke, har jeg lest en lege skrive. Psyken har eller ikke særlig godt av det. Og med mye transfett i kosten øker diabetes og blodtrykk og det er ikke særlig bra.I min livserfaring har jeg funnet at å leve sånn i perioder på 2-3 og kanskje 4 måneder, det går an, bare man har disiplin til å "hente seg inn" igjen, begynne å trene og leve 95% sunt igjen. Da går en ned i vekt og blir sunn igjen.Så det er som Mr Miyagi sier: "'Balance not only karate. Whole life have balance, everything get better." ^^ Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Signerer på det Uderzo, RRhoads og Lesles skriver. Wasim snakker og forklarer forøvrig om den forskningen på sin YT-kanal, og kommer frem til den samme som Lesles og RRhoads. Generelt sett: Et tips når dere leser forskningsstudier, så er det svært viktig å få med seg hvilken type det er snakk om. En studie på assosiasjon betyr IKKE årsak - virkning, men at f.eks to ting er assosiert med hverandre. Det er derfor man ikke kan konkludere med effekt eller årsak-virkning. Fordi det kan være egenskaper ved de forskjellige gruppene (lettbrusdrikkere,brusdrikkere og ikke brus-drikkere) som påvirker livslengde; f.eks vet vi jo at røyk og for mye eller lite fysisk aktivitet korter ned livet, og dette kan være like dårlig hos lettbrusdrikkere så vi må se på flere faktorerer enn brus eller ikke brusdrikkingen alene. Forøvrig, så er det som vi vet problematisk med brus uavhengig av lett eller vanlig: syreskader og det at koffeinholdig drikke er vanndrivende. Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Nei, men hva er det som er verre enn aspartam? Og hva med drikkevannet? De heller jo tønner med gift oppi bassengene for å gjøre det "rent". Vi i Norge tror springvannet er så bra fordi det er så mye vann i Norge, Anonymous poster hash: 2103a...da5 Hvem tror det? Jeg vet springvannet i Norge er bra - ikke fordi vi har mye vann (for en merkelig ting å basere kvalitet på) men fordi jeg vet at vannverkene våre holder en meget høy standard og er underlagt streng kontroll. Jeg vet at vannet blir kontrollert, renset og behandlet på en måte som gir oss bra vann i springen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Men samtidig er det like dumt med fat-shaming. Jeg tenker alt blir bedre om man tenker på seg selv og egen vekt, og ikke bryr seg eller lar seg irriterer over andre sin vekt. Så får heller helsemyndighetene og lege ta seg av de som er i faresonen og gi dem råd og veiledning. Det er ikke jobben til mannen i gata, så kan man heller tenke på seg selv. Jeg tenker alt blir bedre om den generelle holdningen i befolkningen er sunn - hvis den generelle holdningen sier at det er ulurt å drikke for mye alkohol, usunt å være tjukk og farlig å bruke steroider vil sikkert noen tjukke og noen bolere oppfatte det som "shaming", men det er fortsatt holdningen vi bør ha. Jeg synes ikke vi skal spare folks følelser på bekostning av folkehelsa. Bare så det er helt klart forfekter jeg overhodet ikke at det skal være greit å si "din tjukke gris" til folk, men mener det bør være helt greit å si/skrive i avisen at overvekt er usunt. Hvis det er greit å fortelle folk at de bør slutte å røyke, så må det være greit å fortelle folk at de bør ned i vekt/opp i aktivitet eller spise sunnere. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2019 Hvem tror det? Jeg vet springvannet i Norge er bra - ikke fordi vi har mye vann (for en merkelig ting å basere kvalitet på) men fordi jeg vet at vannverkene våre holder en meget høy standard og er underlagt streng kontroll. Jeg vet at vannet blir kontrollert, renset og behandlet på en måte som gir oss bra vann i springen. Si det til folket i Askim. Ikke at problemet der var rensegift. Anonymous poster hash: 2103a...da5 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2019 men mener det bør være helt greit å si/skrive i avisen at overvekt er usunt. Det står det om hver dag... tabloidene er smekkfulle av suksesshistorier med slanking, når så du det var en suksesshistorie med å legge på seg til man veide 200 kg? Anonymous poster hash: 2103a...da5 Lenke til kommentar
toth Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Det står det om hver dag... tabloidene er smekkfulle av suksesshistorier med slanking, når så du det var en suksesshistorie med å legge på seg til man veide 200 kg? Anonymous poster hash: 2103a...da5 Kanskje du skal lese hva jeg svarer på? Jeg sier ikke at det ikke er sånn nå - jeg sier at det er sånn det bør være, som respons på et innlegg ang hvordan man bare bry seg om egens helse/kropp og ikke andres. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Moderatormelding Det er tydelig at intensjonen med tråden ikke var å diskutere helse. Flyttes til Oppslagstavlen. Tilbakemeldinger tas på PM eller i tilbakemeldinger-kategorien. Dette innlegget skal ikke kommenteres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå