AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Stemmer nødvendigvis denne kalkulatoren? https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/ Er vel bare en formel... jeg fikk mellom 3864 og 4106 på "stillesittende arbeid uten mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden", fordi jeg er overvektig... men jeg tror ikke det stemmer altså, jeg spiser ikke så mye (med stabil vekt). Kanskje den stemmer mer for normalvektige? Anonymous poster hash: 337c6...342 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Jeg fikk også hva jeg mener er absurd høyt kaloribehov. Ca 3500 per dag. Den virker useriøs for meg. Lenke til kommentar
magb Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Regner med du har planer om å telle kalorier du spiser? Siden du er ute etter ditt dagsbehov? Da kan du begynne å telle med en gang, og så veier du deg ofte og ser om vekten går opp eller ned. Spiser du ca det du pleier, vil nok vekten ikke forandre seg så mye, og da finner du ut ditt virkelige kaloribehov. Skal du ned i vekt, kutt dette med rundt 500. Etter hvert vil vektnedgangen stoppe, og da må du kutte ytterligere eller trene/bevege deg mer. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2019 Jeg fikk også hva jeg mener er absurd høyt kaloribehov. Ca 3500 per dag. Den virker useriøs for meg. Den er basert på en vitenskapelig metode, Harris-Benedict formelen. Så jeg vet ikke om du får det noe mer seriøst enn det, jeg tror bare ikke det er seriøst nok. Anonymous poster hash: 337c6...342 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2019 Regner med du har planer om å telle kalorier du spiser? Siden du er ute etter ditt dagsbehov? Da kan du begynne å telle med en gang, og så veier du deg ofte og ser om vekten går opp eller ned. Spiser du ca det du pleier, vil nok vekten ikke forandre seg så mye, og da finner du ut ditt virkelige kaloribehov. Skal du ned i vekt, kutt dette med rundt 500. Etter hvert vil vektnedgangen stoppe, og da må du kutte ytterligere eller trene/bevege deg mer. Har ingen planer om å telle kalorier, det er nok bare å spise så sunt som mulig. Anonymous poster hash: 337c6...342 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Den er basert på en vitenskapelig metode, Harris-Benedict formelen. Så jeg vet ikke om du får det noe mer seriøst enn det, jeg tror bare ikke det er seriøst nok. Anonymous poster hash: 337c6...342 Hva vet vel den bladlusa om det ^^ hehe. Jeg vet best hva som funker for meg, så jeg baserer mine svar på det. Så får du velge hva som er best for deg. Lenke til kommentar
magb Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Har ingen planer om å telle kalorier, det er nok bare å spise så sunt som mulig. Anonymous poster hash: 337c6...342 Hvordan vet du da at du ikke spiser så mye kalkulatoren sier? hvis du ikke teller? Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Stemmer nødvendigvis denne kalkulatoren? https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/ Er vel bare en formel... jeg fikk mellom 3864 og 4106 på "stillesittende arbeid uten mulighet for bevegelse og uten hard fysisk aktivitet i fritiden", fordi jeg er overvektig... men jeg tror ikke det stemmer altså, jeg spiser ikke så mye (med stabil vekt). Kanskje den stemmer mer for normalvektige? Anonymous poster hash: 337c6...342 Denne kalkulatoren er det mest nøyaktige du får utenom å måle med utstyr i lab-en, og den er ikke veldig mange prosentene unøyaktig. Det at overvektige er overrasket over hvor mye de faktisk spiser er på ingen måte unormalt heller, så jeg ville vel sett på det som en oppvekker hvis jeg var deg. Vi er generelt sett elendige på å bedømme hvor mye vi spiser; selv om vi fører kaloridagbok og veier all maten kan vi bomme med så mye som 60%. Å bare ta det på feelingen «jeg spiser ikke så mye» er helt verdiløst. 2 Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 (endret) Synes kalkulatoren var ganske riktig. Jeg får 1727 kcal ved hvile, og mellom 3627 og 3799 når jeg velger det alternativet med daglig aktivitet som passer hverdagen min best. Dette er vel for å gå i 0 tenker jeg. Endret 16. oktober 2019 av ExcaliBuR 1 Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Kalkulatorn stemmer delvis. Den fungerer best for ca 75% av befolkningen. Det vil si den del av befolkningen som befinner seg innenfor normalfordelingskurven med henblikk på alle tilleggsfaktorer som bl.a. genetikk og det faktiske kostholdet. Du kan bruke de tallene du får som et utgangspunkt for endring av livsstil. Hvis du vil starte med vektnedgang, er det bare å kutte av ca 500 av de rette kaloriene, for at du skal se effekt allerede etter to uker. Hvis det ikke skjer noe, da tilhører du de 25% utenfor normalfordelingskurven som må bruke andre tall i beregning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå