Gå til innhold

Hjemmesykepleien: Livsfarlig råkjøring...


LayTheLawDown

Anbefalte innlegg

Jeg støtter ts - håper hun som saboterte forbikjøringen får seg en smekk av arbeidsgiver!

 

Stå på.

Takk så mye for medhold!

Ikke lett å finne her.

 

Overordnede tok dette alvorlig. Det hender seg at overordnede faktisk er en bekjent av min bedre halvdel.

 

Virker som det er flust av visse andre personer som «sitter på svaret» her...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

 

Da har vi vi vært i kontakt med vedkommende samt hennes overordnede, altså sjefen for hjemmesykepleien. Hun tok dette seriøst. I morgen skal vi møtes.

 

Hjemmesykepleieren som dette omhandler, tok oss imot med et «smil» om munnen og latet som ingenting. Vi fikk tilbudet om å kontakte overordnede pr. telefon. Vi ble fortalt av personen dette gjelder at overordnede var i møte, noe som viste seg å være en usannhet.

 

NB: overordnede forklarte at de ikke frakter pasienter, hvilket vil si at dette var en bekjent av hjemmesykepleieren: hun kjører altså privat med hjemmesykepleiens bil, noe som ikke er tillat, i henhold til overordnede.

 

I rest my case.

Lenke til kommentar

Her syntes jeg folk burde komme ned fra sine høye hester. Å kjøre alt for fort for å komme forbi er en uting, men det er motparten som gjør en ellers kontrollert situasjon til en potensielt meget farlig en. Selv om to feil er blitt begått, betyr det ikke at de er likeverdige. Hvis du vil anmelde dette tror jeg du ender opp med en av to ting - enten får dere begge straff eller så henlegges saken på bevisets stilling. Sistnevnte er mest sannsynlig. 

 

Jeg tror du gjør rett i å ta dette med arbeidsgiver. Kommunen er ikke interessert i at deres ansatte i hjemmesykepleien oppfører seg på denne måten, og du risikerer ikke i utgangspunktet straff ved å innrømme egne lovbrudd i møte med de. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flere som forsvarer med at man 'ikke tenker rasjonelt når man kjører forbi'. Bare å levere inn førerkortene gutter. Det er dere som starter forbikjøringen, og da skal dere førut ha samlet inn nok informasjon til å kunne foreta en trygg forbikjøring, eller være såpass fornuftige å avbryte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flere som forsvarer med at man 'ikke tenker rasjonelt når man kjører forbi'. Bare å levere inn førerkortene gutter. Det er dere som starter forbikjøringen, og da skal dere førut ha samlet inn nok informasjon til å kunne foreta en trygg forbikjøring, eller være såpass fornuftige å avbryte.

Hvilken informasjon? Skal man vite at personen vil blokkere?

Den som blir forbikjørt skal også hjelpe til at dette skjer forsvarlig.

Kanskje du også bør levere kortet ditt, om du ikke har mistet det allerede :D

Lenke til kommentar

>Hviken informasjon? 

 

 

Kommer det biler i mot

Har jeg god nok oversikt

Er det noen bak meg som har startet forbikjøring allerede

Kommer jeg til en bakketopp sving snart

Går det noen langs veien lengre fram

 

Eller så kan du bare gå YOLO

 

>Skal man vite at personen vil blokkere?

 

 

Det kan man jo ikke, men når det skjer, hva gjør du da? Jeg husker iallefall at det første vi lærte på langkjøring var at om bilen du prøver å kjøre forbi gasser på - så bør du avbryte - ikke trå opp til 120.

 

Har du lappen eller er du en proff keyboardrytter?

Endret av BertNaked
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hemmelig opptak er vel kun ulovlig dersom en ikke er en del av samtalen. 

Husker det finnes et unntak i Tvisteloven, § 22-7, der retten kan vurdere om opptaket er fremskaffet utilbørlig måte.

 

Når det er sagt, jeg er usikker på måloppnåelsen her...

Måloppnåelsen er tydelig som dagen. Med opptak et det for å sikre bevis ved tilståelse, hvis det blir som jeg skrev i min post. Skrev også hva jeg mente om intrikate meninger rundt måloppnåelse i min post.

Lenke til kommentar

Hvilken informasjon? Skal man vite at personen vil blokkere?

Den som blir forbikjørt skal også hjelpe til at dette skjer forsvarlig.

Kanskje du også bør levere kortet ditt, om du ikke har mistet det allerede :D

Man kan jo begynne med å ha nok sikkerhetsmarginer samt vite hvor en er nødt til å ta en endelig beslutning for å faktisk kjøre forbi eller avbryte. Og en del av valget med å fortsette eller avbryte bør inkludere at når motparten øker farten så avbryter man.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Flere som forsvarer med at man 'ikke tenker rasjonelt når man kjører forbi'. Bare å levere inn førerkortene gutter. Det er dere som starter forbikjøringen, og da skal dere førut ha samlet inn nok informasjon til å kunne foreta en trygg forbikjøring, eller være såpass fornuftige å avbryte.

«Oppstår det farlige situasjoner fordi du prøver å hindre lovlig forbikjøring, kan lappen ryke» - jeg anser ikke ansvaret mitt, da hun startet det hele. At ansvaret delvis hviler på meg er jeg enig i, men det betyr ikke det samme som at jeg har like mye skyld automatisk.

 

I henhold til vegtrafikkloven paragraf 3, som lyder som følgende: « Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

 

- Dette kan hun felles på, mer enn meg.

 

https://www.adressa.no/nyheter/moreromsdal/article3289643.ece

Lenke til kommentar

>Hviken informasjon?

 

 

Kommer det biler i mot

Har jeg god nok oversikt

Er det noen bak meg som har startet forbikjøring allerede

Kommer jeg til en bakketopp sving snart

Går det noen langs veien lengre fram

 

Eller så kan du bare gå YOLO

 

>Skal man vite at personen vil blokkere?

 

 

Det kan man jo ikke, men når det skjer, hva gjør du da? Jeg husker iallefall at det første vi lærte på langkjøring var at om bilen du prøver å kjøre forbi gasser på - så bør du avbryte - ikke trå opp til 120.

 

Har du lappen eller er du en proff keyboardrytter?

Syntes du (også) burde komme deg ned fra din høye hest.

Jeg har hatt sertifikatet for klasse B i omlag ett år nå. Jeg er ikke en sjåfør man kan kalle 100% erfaren, gitt min relativt korte tid på vegen. Dette vil bli tatt hensyn til. Ja, jeg begikk en feil ved å aksellerere, men gjorde det av den grunn at jeg ville finne ut hvem vedkommende var.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt sertifikatet for klasse B i omlag ett år nå. Jeg er ikke en sjåfør man kan kalle 100% erfaren, gitt min relativt korte tid på vegen. Dette vil bli tatt hensyn til. Ja, jeg begikk en feil ved å aksellerere, men gjorde det av den grunn at jeg ville finne ut hvem vedkommende var.

 

Ja det vil bli tatt hensyn til at du er ein fersk sjåfør, men ikkje i din favør. Blir ein tatt for eit eller anna i prøvetida så er regelverket knallhard med krav om ny oppkøyring der andre meir erfarne bilførarar hadde fått tilsendt lappen tilbake automatisk etter tapsperioda. 

Lenke til kommentar

Ja du har jo rett for i trafikkloven sier §12-4 følgende:

 

Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

Men du skal jo ikke bryte fartsgrensen fordiom du skal kjøre forbi. Og du var heller ikke helt klar over om veien var fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover.

 

Så jeg vil si at dere begge gjorde en grov feil her.

Lenke til kommentar

Man kan jo begynne med å ha nok sikkerhetsmarginer samt vite hvor en er nødt til å ta en endelig beslutning for å faktisk kjøre forbi eller avbryte. Og en del av valget med å fortsette eller avbryte bør inkludere at når motparten øker farten så avbryter man.

Og det var relevant på hvilken måte?

Det du svarte på handlet ikke om hva som skjer når forbikjøringen er i gang, men alltid fint med noen likes selvfølgelig.

 

Bert, hvilke steg før forbikjøringen startet var det ts ikke gjorde?

Jeg har forøvrig lappen ja, og helt garantert bedre sjåfør enn deg.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Hva ønsker du å oppnå? Bortsett fra en rolig og sivilisert samtale hvor du uttrykker din bekymring for vedkommendes holdning i trafikken ser jeg ikke du kan gjøre noe mer. Avleverer du en skriftlig klage, kan det hende at motparten går til Politiet og da henger nok kortet ditt i en tynn tråd i og med at du fullførte forbikjøringen og dermed kjørte enda fortere enn den andre parten.

 

Hva da med denne?

 

4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.

 

https://lovdata.no/forskrift/1986-03-21-747/§12

 

Være til hinder (holde 60 Km/t i en 80-sone), forhindre forbikjøring og ved det potensielt skape trafikkfarlig situasjon...liten tvil om hvem som har den sterkeste saken hvis man ønsker å ta den helt ut.

 

Skjønt, den som kjørte forbi burde avbrutt forbikjøringen og lagt seg bak igjen, og la det bli med det.

 

Jeg har også opplevd det samme, på vinteren. Jeg signaliserte og la meg ut, og bilen foran aksellererte. Vi var vel oppe i rundt 120 på snøføre, noe jeg følte utrygt, men det ble plutselig en prinsippsak. Og den bilen blinket på meg da jeg la meg inn igjen foran.

 

En del av meg angrer på at jeg ikke snudde da jeg så bilen i bakspeilet svinge inn på en drivstoffstasjon rundt 1 Km. etter forbikjøringen. Men jeg følte ikke for å ha en "behersket" samtale akkurat da, så jeg bare dro videre.

 

EDIT:

Min ene "prinsippsak" var ikke poenget med dette innlegget...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Og det var relevant på hvilken måte?

Det du svarte på handlet ikke om hva som skjer når forbikjøringen er i gang, men alltid fint med noen likes selvfølgelig.

 

Bert, hvilke steg før forbikjøringen startet var det ts ikke gjorde?

Jeg har forøvrig lappen ja, og helt garantert bedre sjåfør enn deg.

Men jeg er den beste sjåføren.

 

Du bør lese _hele_ innlegget til Bert.

Lenke til kommentar

Og det var relevant på hvilken måte?

Det du svarte på handlet ikke om hva som skjer når forbikjøringen er i gang, men alltid fint med noen likes selvfølgelig.

 

Bert, hvilke steg før forbikjøringen startet var det ts ikke gjorde?

Jeg har forøvrig lappen ja, og helt garantert bedre sjåfør enn deg.

 

Når du har påbegynt forbikjøringen(blinker deg ut, skifter felt, øker farten osv) så har du fortsatt en mulighet for å stoppe forbikjøringen ved å bremse, blinke tilbake og så skifte felt tilbake igjen. Siden du har lappen så regner jeg med at du er kjent med dette. Dersom den du kjører forbi øker farten før en er ferdig så er dette et godt tegn på at en bør avbryte forbikjøringen - og siden motparten øker farten betyr det ofte at en kan avbryte senere i forbikjøringen enn hva man normalt kan gjøre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det har jeg jo aldri vært uenig i..

Jeg nevnte i første posten at man bør vite når man skal avbryte, men at jeg forstår at han helst ville unngå å havne bak bilen igjen.

 

Edit. Dont text and walk. Vet ikke hva jeg har sagt og ikke lenger, så bare lat som jeg ikke er her.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Jeg signaliserte og la meg ut, og bilen foran aksellererte. Vi var vel oppe i rundt 120 på snøføre, noe jeg følte utrygt, men det ble plutselig en prinsippsak.

Prinsippsaker hører ikke hjemme i trafikken. De har en lei tendens til å ende med ulykker...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du har påbegynt forbikjøringen(blinker deg ut, skifter felt, øker farten osv) så har du fortsatt en mulighet for å stoppe forbikjøringen ved å bremse, blinke tilbake og så skifte felt tilbake igjen. Siden du har lappen så regner jeg med at du er kjent med dette. Dersom den du kjører forbi øker farten før en er ferdig så er dette et godt tegn på at en bør avbryte forbikjøringen - og siden motparten øker farten betyr det ofte at en kan avbryte senere i forbikjøringen enn hva man normalt kan gjøre.

Du glemmer ett viktig poeng her, at det i tillegg kom bil i motgående felt, som heldigvis tilsynelatende reddet eget og TS sitt liv ved å svinge av noen sekunder før kollisjon.

 

Der har man en veldig god grunn til å avbryte der også..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fint og flott ar du har lest deg opp, men denne hendelsen fortonet seg i 80-sonen, mellom begge 60-soner. Det er ikke alt man kan lese seg opp til. Dette er synsing...

 

Det var jo akkurat det jeg skrev, forbikjøringen fant sted mellom rundkjøringen ved Best og der hvor 60-sonen startet når man nærmer seg Sundbyfoss. Ellers var det lite synsing i innlegget, bare matematikk for å regne ute tidsforbruk på en gitt avstand ved en gitt hastighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...