Redaksjonen. Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Skal du på tur til Danmark? Mange sliter med lang ladetid på offentlige stasjoner [Ekstra] Lenke til kommentar
LVJI7SIL Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 For folk flest ser eg ikkje noko problem med lading på 16 A kurs. Vi har ein Nissan Leaf med 30 kWh batteri, og den kjører vi ca. 20.000 km pr. år. Normalt ladar vi på 16 A kurs 2 - 3 timar pr. dag i gjennomsnitt, gjerne i praksis 4 - 6 timar annankvar dag og opptil 10 timar dersom han er heilt utlada. Vi føler vi har svært gode marginar. Ein treng ikkje venta til batteriet er heilt utlada med å starta ladinga, og ein treng heller ikkje å fullada før ein startar neste tur. På langtur, 5 - 10 gonger pr. år, kan det vera aktuelt å hurtiglada, noko som også fungerer godt. Dei som har elbil med større batteri kan nok også i større grad klara seg utan hurtiglading på forholdsvis lange turar. 3 Lenke til kommentar
Msunde Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Interresant og mye god teknisk info. Men det viktisgste poenget misses helt her. Poenget er at de fleste kjører maks 100km/dag. 2 Lenke til kommentar
-Birger- Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 "– Der lader folk enten på DC, eller hjemme, hvor strømnettet deres uansett ikke støtter trefaset oppladning. "? Det er da mange som har trefaset i Norge? Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Tydelig at danske skribenter ikke har mye erfaring med elbil. Å ha behov for tre-fas lading mens man er på kino er et fullstendig oppkonstruert behov. De fleste kinobesøk skjer nok vel innenfor den daglige rekkevidden til en elbil som fint hjemmelades på 16A enfase. Og siden de tydeligvis klarer å lage 22 kW stasjoner så får du nok ladet fint likevel. Lenke til kommentar
O.A.G. Skrevet 7. november 2019 Del Skrevet 7. november 2019 Fordel med Volkswagen. Hadde e-Golf til Billund i sommer. Hjemme lader vi med inntil 32 A på en fase på 230 V IT nett. Nå vi koblet til 16 A ladestolpe i Billund så fant bilen ut at det var 400 V TN nett (230 V mellom fase og nøytral). Da 'splittet' den tilførselen til laderen til to fase så bilen allikevel ladet med 7,2 kW, men da på to faser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå