Gå til innhold

Skal du på tur til Danmark? Mange sliter med lang ladetid på offentlige stasjoner [Ekstra]


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For folk flest ser eg ikkje noko problem med lading på 16 A kurs. Vi har ein Nissan Leaf med 30 kWh batteri, og den kjører vi ca. 20.000 km pr. år. Normalt ladar vi på 16 A kurs 2 - 3 timar pr. dag i gjennomsnitt, gjerne i praksis 4 - 6 timar annankvar dag og opptil 10 timar dersom han er heilt utlada. Vi føler vi har svært gode marginar. Ein treng ikkje venta til batteriet er heilt utlada med å starta ladinga, og ein treng heller ikkje å fullada før ein startar neste tur.

 

På langtur, 5 - 10 gonger pr. år, kan det vera aktuelt å hurtiglada, noko som også fungerer godt. Dei som har elbil med større batteri kan nok også i større grad klara seg utan hurtiglading på forholdsvis lange turar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tydelig at danske skribenter ikke har mye erfaring med elbil. Å ha behov for tre-fas lading mens man er på kino er et fullstendig oppkonstruert behov. De fleste kinobesøk skjer nok vel innenfor den daglige rekkevidden til en elbil som fint hjemmelades på 16A enfase. Og siden de tydeligvis klarer å lage 22 kW stasjoner så får du nok ladet fint likevel.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Fordel med Volkswagen.

 

Hadde e-Golf til Billund i sommer. Hjemme lader vi med inntil 32 A på en fase på 230 V IT nett. Nå vi koblet til 16 A ladestolpe i Billund så fant bilen ut at det var 400 V TN nett (230 V mellom fase og nøytral). Da 'splittet' den tilførselen til laderen til to fase så bilen allikevel ladet med 7,2 kW, men da på to faser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...