Xaphoon Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Merkelig hvilken oppmerksomhet barnearbeid og uetisk/forurensende utvinning av mineraler og metaller har fått etter elbilenes inntog. De samme personene var ubekymret og stille om dette før den tid... At det nå FÅR oppmerksomhet er bra, men det bør være basert på fakta og ekte premisser. Ikke svada og synsing. 4 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 <............> Betyr det at jeg synest det er galt å påpeke bildets egentlige opprinnelse, ,, nei egentlig ikke, men det blir litt latterlig når amnesty for eksempel, og mange andre, i lang tid har påpekt elbil produsentenes kynisme. Men alikavel så går journalistene på jakt etter småfolks påstander istedenfor. Og akkurat dette synes jeg går igjen i en del av sakene til Faktisk.no. I stedet for å trekke frem den underliggende saken, og argumentere med fakta rundt dette, henger de seg opp i en mindre detalje, som riktig nok ikke er helt korrekt, men som ikke er hovedpoenget. De henger seg opp i flisespikkeri og saker som ligger på siden av det som er den egentlige diskusjonen. De kunne gjerne brukt disse bildene som et utgangspunkt, men når de ikke graver dypere og ser større på dette, blir det rett og slett dumt. De kunne f.eks. heller trukket fram en del av de faktaene som har kommet fram i denne tråden, som sier at Tesla sannsynligvis ikke er noen versting i denne problemstillingen, og sannsynligvis bruker lite kobolt fra det aktuelle området. DETTE er grunnen til at jeg synes Faktisk.no er ganske ubrukelig som "faktasjekker". Jeg finner stort sett alltid mye mer nyanserte fakta og debatter her på diskusjon.no. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Og akkurat dette synes jeg går igjen i en del av sakene til Faktisk.no. I stedet for å trekke frem den underliggende saken, og argumentere med fakta rundt dette, henger de seg opp i en mindre detalje, som riktig nok ikke er helt korrekt, men som ikke er hovedpoenget. De henger seg opp i flisespikkeri og saker som ligger på siden av det som er den egentlige diskusjonen. De kunne gjerne brukt disse bildene som et utgangspunkt, men når de ikke graver dypere og ser større på dette, blir det rett og slett dumt. De kunne f.eks. heller trukket fram en del av de faktaene som har kommet fram i denne tråden, som sier at Tesla sannsynligvis ikke er noen versting i denne problemstillingen, og sannsynligvis bruker lite kobolt fra det aktuelle området. DETTE er grunnen til at jeg synes Faktisk.no er ganske ubrukelig som "faktasjekker". Jeg finner stort sett alltid mye mer nyanserte fakta og debatter her på diskusjon.no. Fordi Faktisk.no har politiske motivasjoner... akkurat som alle andre mediehus eller tilsvarende "uavhengige" organisasjoner. Helt i orden å finne ut om bildenes opprinnelse men det blir liksom litt det samme som at man skulle krangle om hva slags fynksjonsprinsipp Fat Man hadde i stedet for å snakke om faktiake menneskeliv den har krevd. Det finnes løgn som er direkte usannheter, så finnes det "lies by omission" der man enten unnlater å nevne noe og dermed skifte fokus eller å for eksempel lede vekk oppmerksomheten ved å banalt skifte tema. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 De kunne derimot ha angrepet facebook-posten på helt andre måter. De kunne tatt opp hvor mye som faktisk går til Tesla. De kunne tatt opp hvor mange andre næringer som bruker kobolt fra barnearbeid, og hvordan vi essensielt ikke kan kjøpe et produkt i dagens samfunn uten å støtte barnearbeid med forferdelige forhold på en eller annen måte. Tesla er ikke spesiell her, men det var angrepsvinkelen facebook-posten prøvde seg på "Skiftet til elbiler fører til mer barnearbeid" (underforstått) -- dette er noe faktisk.no kunne sett nærmere på, ikke om bildene var riktige. Slik det fremstår nå kunne man nesten tro at resten av saken var riktig, bare at forfatteren valgte feil bilder. Når alt dette er sagt, tror jeg faktisk det er positivt at folk blir mer bevisste på barnearbeid, og hvor vår overflod kommer fra. Vi svømmer ikke i varer fordi vi er så teknologisk avanserte, vi svømmer i varer fordi det finnes fattige mennesker i andre land som er villige til å jobbe mot luselønn for å produsere produktene vi forbruker. Så på den måten fremstår faktisk.no som veldig politisk -- de har plassert seg på høyresida av politikken, uten vilje til å endre systemet som utnytter fattigdom i andre land. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 At faktisk.no må bruke tid på dette og vissheten om at det har ingen effekt er en av grunnene til at jeg har mistet en god del av respekten for mennesker. Jeg forstår nå hvorfor det er umulig å få alle til å vaske hendene etter toalettbesøk 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Tesla er ikke spesiell her, men det var angrepsvinkelen facebook-posten prøvde seg på "Skiftet til elbiler fører til mer barnearbeid" (underforstått) -- dette er noe faktisk.no kunne sett nærmere på, ikke om bildene var riktige. Slik det fremstår nå kunne man nesten tro at resten av saken var riktig, bare at forfatteren valgte feil bilder.Faktisk må være forsiktig med å putte ord i munnen på de de faktasjekker. Facebook-posten påsto *ikke* at skiftet til elbiler fører til mer barnearbeid, selv om man kan tolke det på den måten. Så jeg skjønner egentlig hvorfor de valgte å fokusere på denne påstanden om at bildene viste utvinning av tungmetaller til Tesla. Men når det er sagt, jeg ble skuffet når jeg så de ikke gikk mer i dybden. 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Og om påstanden hadde vært "skiftet til elbil fører til mer barnearbeid", så vet jeg ikke egentlig om det er noe Faktisk ville se på. Det er mer en meningsytring enn en påstand om fakta, ettersom dette er et ekstremt komplisert spørsmål. Det går egentlig på hvordan hele verdensøkonomien fungerer, og det kreves rett og slett inngående forskning på hvilke konsekvenser et slikt skifte har. Jeg tviler på at det er gjort veldig mye forskning på dette, så det beste svaret Faktisk kunne ha gitt er noe i området av "Vi vet ikke." Noen relevante reguleringsmekanismer som man ville ha måtte sett på i forskningen på temaet: Mer barnearbeid -> Økt utvinning av metaller -> Lavere priser -> Mindre barnearbeid Mer barnearbeid -> Økt utvinning av metaller -> Mer lokal velstand -> Mindre barnearbeid Mer barnearbeid -> Større kundemisnøye -> Lavere etterspørsel/priser -> Mindre barnearbeid Økt etterspørsel etter metaller -> Økt utvinning av metaller -> Mer lokal velstand -> Mindre barnearbeid Økt etterspørsel etter metaller -> Økt etterspørsel etter arbeidskraft -> Mer barnearbeid Økt etterspørsel etter metaller -> Økt utvinning av metaller -> Mer penger til våpen -> Mer lokal uro -> Mer barnearbeid Økt etterspørsel etter metaller til elbiler -> Høyere priser -> Lavere etterspørsel for metaller generelt Økt etterspørsel etter kobber -> Høyere pris -> Mer konkurransedyktig aluminiumspris -> Økt etterspørsel etter aluminium og redusert etterspørsel etter kobber Endret 15. oktober 2019 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
victorosbourne Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Jeg trodde at Panasonic som hittil har levert batterier til Tesla får kobolt fra Filippinene. Stemmer ikke dette? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Og om påstanden hadde vært "skiftet til elbil fører til mer barnearbeid", så vet jeg ikke egentlig om det er noe Faktisk ville se på. Det er mer en meningsytring enn en påstand om fakta, ettersom dette er et ekstremt komplisert spørsmål. Det går egentlig på hvordan hele verdensøkonomien fungerer, og det kreves rett og slett inngående forskning på hvilke konsekvenser et slikt skifte har. Jeg tviler på at det er gjort veldig mye forskning på dette, så det beste svaret Faktisk kunne ha gitt er noe i området av "Vi vet ikke." Noen relevante reguleringsmekanismer som man ville ha måtte sett på i forskningen på temaet: Mer barnearbeid -> Økt utvinning av metaller -> Lavere priser -> Mindre barnearbeid Mer barnearbeid -> Økt utvinning av metaller -> Mer lokal velstand -> Mindre barnearbeid Mer barnearbeid -> Større kundemisnøye -> Lavere etterspørsel/priser -> Mindre barnearbeid Økt etterspørsel etter metaller -> Økt utvinning av metaller -> Mer lokal velstand -> Mindre barnearbeid Økt etterspørsel etter metaller -> Økt etterspørsel etter arbeidskraft -> Mer barnearbeid Økt etterspørsel etter metaller -> Økt utvinning av metaller -> Mer penger til våpen -> Mer lokal uro -> Mer barnearbeid Økt etterspørsel etter metaller til elbiler -> Høyere priser -> Lavere etterspørsel for metaller generelt Økt etterspørsel etter kobber -> Høyere pris -> Mer konkurransedyktig aluminiumspris -> Økt etterspørsel etter aluminium og redusert etterspørsel etter kobber Annen mulighet: man passer på at arbeiderne i disse landene får god nok lønn slik at foreldrene kan brødfø familien uten at ungene må ofre barndommen sin for familiens finansielle sikkerhet, og så kan man finansiere barnehjem for de barna som vokser opp uten foreldre. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 EL-biler kan selges uten noen som helst miljøkrav, annet en at de er elektrisk drevne, uavhengig av hvor mye utslipp, energiforbruk og materialforbruk som går til produksjon, bruk, og destruksjon. Uavhengig av hvor materialene kommer fra, og hvem som har utvinnet dem, under hvilke forhold, og hvor mye de har forurenset under utvinningen. Det er ikke Kongo som kan rydde opp i dette, det er EU. Det ved å kreve opprinnelsesgaranti, og at utvinner tilfredsstiller en gitt standard, fks definert av ISO. Dette er slik man gjør skritt i riktig retning når det gjelder sjokobønner, frukt, og annet. Men ikkje for til døme olje, bensin eller diesel. Den industrien er for mektig. For kakaobønner er det eit merkeleg krav. På norske gardar er det vanleg at ungane er med på arbeidet frå dei er små, og haustferien vart til som "potetferie" for at bøndene skulle få frigjort arbeidskrafta til plukking av poteter. Pussig å forby det i Afrika når det er tillete i Europa. 1 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Sannsynligheten er større for at du har Kongo-kobolt i lommen din enn at du finner det i batteriet på en Tesla. Det kan du ikke ro deg unna. ? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Nå vil det ikke være slik at koboltet utvunnet av barnearbeid vil fordele seg likt - mest sannsynlig havner det meste av det i Kinas og Afrikas innenlandsøkonomi, men om det fordelte seg likt, så ville 1,1% av de 40.000 barnene jobbe for Tesla, altså 440 barn.Tenk om alle Tesla-bilane hadde hatt eksosmotor i staden. Då hadde det nok gått ut over fleire enn 440 born. Berre i Delhi i India har 2 millionar born fått permanent skadde lunger pga luftforureining: https://www.theguardian.com/environment/2015/jun/24/indian-children-fall-victim-to-delhis-appalling-pollution For enkelte er det tydelegvis viktig å ta vekk fokus på dei mange millionane som eksosindustrien drep og skadar, og heller prøve å finne problem med dei få som prøver å løyse problema for millionar. 5 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Fakta er at batteriene til Tesla lages av litium produsert fra gruvene i Kongo av barn. Om disse bildene er akkurat fra de gruvene som produserer litium for Tesla har ingenting å si, så lenge det er like ille i Tesla gruvene. Dette er det verste keg har sett av Fakta.no. Kunne de ikke skrevet som dette. Det er sant at litiumet til Teslabatterier og andre EL biler kommer fra gruver hvor barn arbeider under slike umenneskelige forhold som vist på bildene. Men disse bildene vise barn som arbeider i andre gruver under lignende forhold. Mulig dette ikke er noe du kan noe om, men Tesla kjøper da vitterlig ikke Litium fra Kongo. Ei heller fra gruver hvor barn jobber. Og såvidt meg bekjent kjøper de heller ikke kobolt fra Kongo. Som det er snakk om i denne saken. Men sannheten er at verdens største forbruker av kobolt er oljeindustrien. Og det er jo rart da at elbilhaterne glemmer å ta med den informasjonen i propagandaen. For vi er alle helt klart i mot barnearbeid, men så sitter vi her på berget da og fjerner svovel fra bensinen ved hjelp av kobolt. Kaster rundt oss med stein i glasshus. Kjedelig med sånn faktainformasjon. I og med at Elon Musk selv er fra Sør-Afrika så forventer jeg at han i tillegg tar litt ekstra hensyn til sitt eget kontinent. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Men ikkje for til døme olje, bensin eller diesel. Den industrien er for mektig. For kakaobønner er det eit merkeleg krav. På norske gardar er det vanleg at ungane er med på arbeidet frå dei er små, og haustferien vart til som "potetferie" for at bøndene skulle få frigjort arbeidskrafta til plukking av poteter. Pussig å forby det i Afrika når det er tillete i Europa. For det første, det er ikke oljeindustrien som er "for mektig", den saken er ikke ensidig, her i landet eksempelvis finnes det ingenting å erstatte den med over natten og i andre land/sammenhenger er det mye som avhebger av den industrien og ikke andre veien rundt. I alle fall i dag. Ang barnearbeid, dobbeltmoral etc... som sagt beste moralen er nettopp dobbeltmoral. Man kunne eksempelvis rydde opp i "eget bakgård" først, for eksempel ved å tvinge Polen å slutte å tillate nordkoreansk slavearbeid der borte. Men dette blir for tungt tema, mye lettere å først si noe er bra her, for å så syte om samme saken rett etterpå, fordi man har den "luksusen" å kunne piske seg selv for "uansvarlig .... " (sett inn sak/vare/industri her). Slik som først er grønt skifte bra, vindmøller og alt dette, så er vindmøller hakkende gale. Først brødfør oljeindustrien landet, så er den den sorte fåren. Først så sier nesten alle seg enige i at elbilene er bedre enn fossilbilene, så kommer kobolt, svevestøv, belastning på elnettet etc. En sånn nærmest norsk klassiker da men liksom ikke har godt nok og må finne noe å syte om. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Ifølge Amnesty International jobber 40 000 barn i Kongo under svært farlige og helseskadelige forhold for å utvinne kobolt til blant annet elbiler. Kobolten går så til Kina, som videreselger den helt uten opprinnelsesgarantier. INGEN bilprodusenter har kontroll på hvor kobolten kommer fra. Fredsprisvinner Mukwege advarer også mot elbiler fordi de inneholder store mengder mineraler fra Kongo. Hvorfor Faktisk.no prøver å bagatellisere dette kan man bare spekulere i... https://www.dailymail.co.uk/news/article-4764208/Child-miners-aged-four-living-hell-Earth.html Jeg føler absolutt ikke at de bagatelliserer det? Teksten i bildet sier spesifikt at bildene viser barn som graver ut metaller til Tesla. Dette har de gått i sømmene på, og sagt at vanskelig kan stemme, ettersom de fleste av bildene er for gamle til det. -Men så påpeker de også at Tesla og andre produsenter faktisk benytter de metallene som det graves etter her, og at det kan være problematisk. For meg høres ikke det ut som bagatellisering! -Men det må være lov å påpeke at teksten om at "disse bildene viser..." ikke er riktig. Uten at man skal ta noe som kommer fra et børsnotert selskap for god fisk (bortsett fra lovpålagte data, som regnskapstall o.l.), hevder Tesla å ha opprinnelsesgaranti på sine mineraler, og er veldig klare på at de skal videreutvikle teknologien slik at de ikke skal trenge kobolt i fremtiden. -Men for å få til en videreutvikling, må man ha penger, og for å tjene penger, må man selge produktet sitt. -Og i dette tilfellet vil det handle om å prøve å få tak i omstridte mineraler på en så bærekraftig måte som mulig inntil man ikke lenger har behovet for disse mineralene. Tesla har forøvrig også utfordringer med at de, som selskap fra USA, ikke har lov til å bruke mineraler fra Cuba, som også er en betydelig leverandør av kobolt. Noen som vet hvordan arbeidsforholdene er på Cuba ? Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Kobolt er det mest problematiske metallet, ettersom mesteparten av verdens forsyning kommer fra Kongo. Av ca 140.000 tonn står Kongo for ca 90.000 tonn, og av dette igjen er ca 30.000 tonn produsert av småskalavirksomheter der det også benyttes barnearbeid. En Tesla Model 3 trenger ca 55 gram kobolt per kWh, altså med omkring 70 kWh per bil og 400.000 biler per år, så trenger de ca 1600 tonn, eller 1,1% av den globale produksjonen. Nå vil det ikke være slik at koboltet utvunnet av barnearbeid vil fordele seg likt - mest sannsynlig havner det meste av det i Kinas og Afrikas innenlandsøkonomi, men om det fordelte seg likt, så ville 1,1% av de 40.000 barnene jobbe for Tesla, altså 440 barn. Til sammenlignen har man ca 10 gram kobolt i en i-Phone, altså med en produksjon på rundt 200 millioner stk per år utgjør det ca 2000 tonn, og da jobber det altså ca 570 barn for Apple. Sånn kan man fortsette nedover listen over alle produsenter av forbrukerelektronikk. Men det stopper jo ikke der. Turbiner som man finner f.eks på fly og gasskraftverk (mange i nordsjøen) benytter høytemperaturlegeringer som inneholder en god andel kobolt. Kobolt brukes som fargestoff og industrielle prosesser. Etter man tok hensyn til Tesla og Apple så gjenstår det jo nærmere 97,5% av forbruket. Det blir altså feil å velge ut en eller to bruksområder å bry seg om, samtidig som man bruker det selv til mange andre ting. Barenearbeid er en vanskelig problemstilling, og det er ingen veldig lette løsninger. Man må bare fortsette å jobbe med myndigheter og veldedige organisasjoner i regionen for å få en løsning på det. Folks oppmerksomhet kan styres, i både positiv og negativ hensikt. Bra at du "justerer" perspektivet her. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Men ikkje for til døme olje, bensin eller diesel. Den industrien er for mektig. For kakaobønner er det eit merkeleg krav. På norske gardar er det vanleg at ungane er med på arbeidet frå dei er små, og haustferien vart til som "potetferie" for at bøndene skulle få frigjort arbeidskrafta til plukking av poteter. Pussig å forby det i Afrika når det er tillete i Europa. For det første, det er ikke oljeindustrien som er "for mektig", den saken er ikke ensidig, her i landet eksempelvis finnes det ingenting å erstatte den med over natten og i andre land/sammenhenger er det mye som avhebger av den industrien og ikke andre veien rundt. I alle fall i dag. Ang barnearbeid, dobbeltmoral etc... som sagt beste moralen er nettopp dobbeltmoral. Man kunne eksempelvis rydde opp i "eget bakgård" først, for eksempel ved å tvinge Polen å slutte å tillate nordkoreansk slavearbeid der borte. Men dette blir for tungt tema, mye lettere å først si noe er bra her, for å så syte om samme saken rett etterpå, fordi man har den "luksusen" å kunne piske seg selv for "uansvarlig .... " (sett inn sak/vare/industri her). Slik som først er grønt skifte bra, vindmøller og alt dette, så er vindmøller hakkende gale. Først brødfør oljeindustrien landet, så er den den sorte fåren. Først så sier nesten alle seg enige i at elbilene er bedre enn fossilbilene, så kommer kobolt, svevestøv, belastning på elnettet etc. En sånn nærmest norsk klassiker da men liksom ikke har godt nok og må finne noe å syte om. I alle fall når det gjelder miljø, så lever rett og galt, moral og umoral, høyst usikkert for tiden, ja nærmest i glasshus. Stein fyker i mange retninger, og skifter mål annenhver dag etter hvert som nye sannheter krever sin rett. En kan formelig høre at det singler i glass over alt nå. Hvilken retning tar dette til slutt, om noen...? 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Tenk om alle Tesla-bilane hadde hatt eksosmotor i staden. Då hadde det nok gått ut over fleire enn 440 born. Berre i Delhi i India har 2 millionar born fått permanent skadde lunger pga luftforureining: https://www.theguardian.com/environment/2015/jun/24/indian-children-fall-victim-to-delhis-appalling-pollution For enkelte er det tydelegvis viktig å ta vekk fokus på dei mange millionane som eksosindustrien drep og skadar, og heller prøve å finne problem med dei få som prøver å løyse problema for millionar. Leser man artikkelen så ser man at luftforurensningen skyldes alt annet enn moderne personbiler. Det er tungtransport, søppelforbrenning og eldgamle busser. Ja, og kullkraftverk da, som bare vil spy ut mer om personbilene blir elektrifisert. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Leser man artikkelen så ser man at luftforurensningen skyldes alt annet enn moderne personbiler. Det er tungtransport, søppelforbrenning og eldgamle busser. Ja, og kullkraftverk da, som bare vil spy ut mer om personbilene blir elektrifisert.Vanskelig å skjønne hva du mener med det. Om jeg leser artikkelen er det veldig tydelig at biler og andre lette kjøretøy til tider er *den* største kilden til enkelte typer forurensing. Mener du at den enorme mengden biler de har ikke er 'moderne'? 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 16. oktober 2019 Del Skrevet 16. oktober 2019 Merkelig hvor opptatt frpere plutselig er av miljø, klima, barnearbeid og sånt når de tror de har noe de kan kritisere elbiler for. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå