Redaksjonen. Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Ny metode for produksjon av sement uten CO2-utslipp Lenke til kommentar
xyzæøå Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Var det noen fordel her i det hele tatt, annet enn at forskerene kan søke på stipend for videre forskning? Tradisjonell sementproduksjon kan like gjerne gjennomføres med å varme opp kalk med strøm, og man får da ut helt ren CO2. Mye enklere og bedre for lokalmiljøet enn å gå veien om elektroder, syrer og baser.... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 (endret) Det hadde vært fint med noen reaksjonsligninger så man kan se hvor det blir av CO2-en i CaCO3-en når det brennes til CaO, som er grunnlaget for både 2CaO*SiO2 og CaO*H2O. Slik jeg forstår første del av artikkelen fjernes de 20% av CO2-utslippene som brenningen av kull utgjør, mens de resterende 80% som skyldes spaltingen av kalsiumkarbonat, ser jeg ikke noen forklaring på. Jeg kan ikke se at syrer og baser skal utgjøre noen forskjell på de overordnede reaksjonsligningene. Endret 14. oktober 2019 av Simen1 3 Lenke til kommentar
2LK70DN1 Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Helt rent CO2 kan også brukes i drivhus for å mangedoble matvareproduksjonen. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Helt rent CO2 kan også brukes i drivhus for å mangedoble matvareproduksjonen. Ehm, nei. Veksten aukar litt, so lenge du ikkje tilset for mykje, plantane får kunstig lys og temperatur og fukt er optimalisert, men mangedoblast slett ikkje berre av å tilsetje meir CO2. Lenke til kommentar
Fhawkner Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Det hadde vært fint med noen reaksjonsligninger så man kan se hvor det blir av CO2-en i CaCO3-en når det brennes til CaO, som er grunnlaget for både 2CaO*SiO2 og CaO*H2O. Slik jeg forstår første del av artikkelen fjernes de 20% av CO2-utslippene som brenningen av kull utgjør, mens de resterende 80% som skyldes spaltingen av kalsiumkarbonat, ser jeg ikke noen forklaring på. Jeg kan ikke se at syrer og baser skal utgjøre noen forskjell på de overordnede reaksjonsligningene. MIT-kilden gir vinklingen at denne prosessen gjør at CO2-en lett lar seg fange eller brukes til annet, kjemien er uendret. «The carbon dioxide, in the form of a pure, concentrated stream, can then be easily sequestered, [...]». Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 MIT-kilden gir vinklingen at denne prosessen gjør at CO2-en lett lar seg fange eller brukes til annet, kjemien er uendret. «The carbon dioxide, in the form of a pure, concentrated stream, can then be easily sequestered, [...]». Da har du akkurat avslørt at overskriften "sementproduksjon uten CO2-utslipp" egentlig burde vært omformulert til "enkel metode for å fange CO2 fra sementproduksjon". Verden produserer et overskudd av ren CO2, som gjør at gassen nærmest gis bort gratis. Det som koster er leie/kjøp av flasker og transport. Man må altså håndtere økningen i overskudd på en måte. For eksempel enten slippe det ut, eller bruke massevis av penger på å pumpe det ned i Nordsjøen. Lenke til kommentar
Vetle Houg Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Overskriften er misvisende, da det fortsatt er et CO2-utslipp også fra denne produksjonsmåten. Men, det kan bli en enklere prosess for å fange CO2. Nå finnes det ikke et så stort marked for CO2, så eneste løsning må være å få det ned i bakken igjen. Artikkelens beskrivelse av dagens sementproduksjon tar heller ikke med at mange produsenter har redusert utslippene sine vesentlig sammenlignet med tallene som brukes i artikkelen. Dette er gjort ved å bruke andre brenselstyper enn kull, samt å blande sementen med andre råvarer. Hoveddelen av sementer i det norske markedet har utslipp fra 500-750 kg CO2 pr tonn. Det er en god del mindre enn de 1000 kg som brukes der. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå