NTB - digi Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Norsk eksperiment: Én av fire ga samtykke til å gi fra seg alle personlige data på Facebook Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Noen lurer på hvorfor folk bør beskyttes mot seg selv, med statlige/internasjonale reguleringer av avtalevilkår på nett.. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Tja, er det tatt hensyn til om respondentene faktisk gjorde en vurdering av hva de har på FB? Om man har bare tull der, så er det ikke så farlig å gi tilgang. Og kvinner er vel de som legger ut mest personlige data på FB, så naturlig at de vegrer seg mest. Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 (endret) Stadige forespørsler om samtykke i dagens digitale samfunn fører til at mange kanskje svarer automatisk ja, mener forsker. Dette er jo 100% riktig. Jeg har vært på utkikk etter browser-extensions som automatisk godtar alle de der evinnelige cookie-forespørselboksene som fullstendig har ødelagt internett. Endret 14. oktober 2019 av henrikwl Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Tja, er det tatt hensyn til om respondentene faktisk gjorde en vurdering av hva de har på FB? Om man har bare tull der, så er det ikke så farlig å gi tilgang. Og kvinner er vel de som legger ut mest personlige data på FB, så naturlig at de vegrer seg mest. Man trenger ikke legge ut noe som helst, for at det skal være persondata der. Vennelister, venners vennelister, alt mulig man har trykket liker på, hvilke nettsider man bruker (tracker-coockies), tidspunkter og steder som er logget osv. Mange er dessverre alt for naive og uvitende om hva som logges og hvordan disse dataene kan korreleres. Mange vet ikke en gang hva som står i avtalen de har løyet om at de har lest, og signert på at den er lest og forstått. I tillegg er det jo sterkt varierende hvor gode sosiale antanner folk har og hvor god de kjenner og respekterer lovverket rundt f.eks publisering av bilder, tekster og video. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Dette er jo 100% riktig. Jeg har vært på utkikk etter browser-extensions som automatisk godtar alle de der evinnelige cookie-forespørselboksene som fullstendig har ødelagt internett. Tidligere tok de seg bare til rette. Nå spør de i hvert fall. Det er et lite steg på veien. Neste steg blir å forby åpenbart urimelige vilkår. Neste steg deretter blir å kreve samkjørte standardiserte betingelser slik at man kan svare en gang for alle nettsteder, eller huke av for hvilke nettsteder man godtar hva. En slags standardisert matrise over hva man godtar langs den ene aksen og hvilke nettsteder det skal gjelde langs den andre aksen. Nettstedene må da forholde seg til de avkrysningene man har foretatt og ikke bare fryse ute brukere som avviser et eller flere punkter. Eller sagt på en annen måte: Før GDPR så var det anarki på nett og forbrukerne var alltid taperne. Demokratiseringsprosessen på nett tar tid. Det er ikke gjort over natta å gjøre så store samfunnsendringer internasjonalt. Lovverket henger alltid mange år etter. 2 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 (endret) Tidligere tok de seg bare til rette. Nå spør de i hvert fall. Det er et lite steg på veien. Neste steg blir å forby åpenbart urimelige vilkår. Neste steg deretter blir å kreve samkjørte standardiserte betingelser slik at man kan svare en gang for alle nettsteder, eller huke av for hvilke nettsteder man godtar hva. En slags standardisert matrise over hva man godtar langs den ene aksen og hvilke nettsteder det skal gjelde langs den andre aksen. Nettstedene må da forholde seg til de avkrysningene man har foretatt og ikke bare fryse ute brukere som avviser et eller flere punkter. Eller sagt på en annen måte: Før GDPR så var det anarki på nett og forbrukerne var alltid taperne. Demokratiseringsprosessen på nett tar tid. Det er ikke gjort over natta å gjøre så store samfunnsendringer internasjonalt. Lovverket henger alltid mange år etter. Denne matrisen finnes allerede, i hvert fall i Safari (regner med andre browsere har tilsvarende). Når en ny nettside ber om tilgang til lokasjonsinfo eller kamera/mikrofon så lagres mitt svar på dette i en egen "personvern"-seksjon i browseren og så gjelder det helt til jeg manuelt går og endrer. Fint om dette hadde blitt standardisert, som du sier, så kunne man bare hatt alt samme stedet. Få cookies-spørsmål også inn der. Endret 14. oktober 2019 av henrikwl Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 hvorfor er det ingen GDPR eller Personvernerklæring på diskusjon,no ? eller mulig det er det for personer som registrerer bruker, men popper ikke opp noe når man "bare" besøker nettsiden "første gang" med "tom" cache. Eller gjelder GDPR kun for enkelte typer nettsteder? Lenke til kommentar
Spoki0 Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Tidligere tok de seg bare til rette. Nå spør de i hvert fall. Det er et lite steg på veien. Neste steg blir å forby åpenbart urimelige vilkår. Neste steg deretter blir å kreve samkjørte standardiserte betingelser slik at man kan svare en gang for alle nettsteder, eller huke av for hvilke nettsteder man godtar hva. En slags standardisert matrise over hva man godtar langs den ene aksen og hvilke nettsteder det skal gjelde langs den andre aksen. Nettstedene må da forholde seg til de avkrysningene man har foretatt og ikke bare fryse ute brukere som avviser et eller flere punkter. Eller sagt på en annen måte: Før GDPR så var det anarki på nett og forbrukerne var alltid taperne. Demokratiseringsprosessen på nett tar tid. Det er ikke gjort over natta å gjøre så store samfunnsendringer internasjonalt. Lovverket henger alltid mange år etter. Denne matrisen finnes allerede, i hvert fall i Safari (regner med andre browsere har tilsvarende). Når en ny nettside ber om tilgang til lokasjonsinfo eller kamera/mikrofon så lagres mitt svar på dette i en egen "personvern"-seksjon i browseren og så gjelder det helt til jeg manuelt går og endrer. Fint om dette hadde blitt standardisert, som du sier, så kunne man bare hatt alt samme stedet. Få cookies-spørsmål også inn der. Kamera/mikrofon er bare en liten del. Har denne matrisen i Safari samme opplegget for nødvendige cookies, spesielt da å automatisk svare nei til at nettsiden kan benytte cookies til a spore deg for a selge reklame, men tillater funksjonelle cookies slik at mattsiden fungerer. Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 FB er okay, om man behøver en hub, for å fortelle gamle kjente, man eksisterer. Har en forening, som fellespunkt. Man forteller et minimum. Desverre. Folk aner ikke... Jeg vil gjerne ha en FB hvor vi starter med alt er (relativt) anonymt, begge veier. Man må ha en godkjennelse å legge ut et bilde på DIN side. -Litt som å være selektiv på hvem som hvem er ‘venn(inne). En gang i tiden la man alle til, og om man fjernede noen fikk de fjernede beskjed. La oss gå tilbake til det. -Det ville være en god ny ‘start’ La OSS fornærme hverandre. Ikke la FB fornærme oss.. Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Jeg kan ikke klage... ...Det her er jo de jeg tjener penger på... ...Ikke som en utnytter, men jeg hjelper mennesker som ikke forstår de har gjort ‘noe dumt’. -De er mange.. Jeg samler f.eks. Telefonnummere. -De som ringer ‘fra Microsoft’ -Jeg har virus (...) -Avhengig av tidspunket, jeg sprøyter enten kaffe (oftestst), eller øl ut av nesa...? -Man ringer ikke ‘bare’ meg, og forteller meg jeg har virus. *Hamret i sten* -Jeg vet det tar tid... -men jeg vil finne ut hven som selger batch-nummer. I will hammer the f’ing Telefonnummer-selgere. (Det gode: De er internasjonale, så ‘kom etter meg om jeg forstyrrer Businissen...’ Endret 15. oktober 2019 av Sandormen Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Kamera/mikrofon er bare en liten del. Har denne matrisen i Safari samme opplegget for nødvendige cookies, spesielt da å automatisk svare nei til at nettsiden kan benytte cookies til a spore deg for a selge reklame, men tillater funksjonelle cookies slik at mattsiden fungerer. Nei, det var derfor jeg skrev «få cookies også inn her». Safari har en global «disable tracking cookies» og en global «disable all cookies» innstilling, men det er ikke åpenbart nøyaktig hva disse to innstillingene gjør og jeg vet ikke hvor «flinke» websider er på å omgå dem. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 hvorfor er det ingen GDPR eller Personvernerklæring på diskusjon,no ? eller mulig det er det for personer som registrerer bruker, men popper ikke opp noe når man "bare" besøker nettsiden "første gang" med "tom" cache. Eller gjelder GDPR kun for enkelte typer nettsteder? Det er det, https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=global§ion=privacy. Den er bare ekstremt dårlig, og fullstendig mangelfull i henhold til kravene. Kravene får man en grei beskrivelse av her https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/virksomhetenes-plikter/gi-informasjon/informasjon-og-apenhet/. Jeg håper ikke diskusjon.no har vurdert det til at de ikke behandler personopplysninger, og dermed ikke trenger forholde seg til kravene. Har vært ute for bedrifter med en slik "virkelighetsforståelse", som lå an til saftige bøter etter forordningen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 22. oktober 2019 Del Skrevet 22. oktober 2019 Man trenger ikke legge ut noe som helst, for at det skal være persondata der. Vennelister, venners vennelister, alt mulig man har trykket liker på, hvilke nettsider man bruker (tracker-coockies), tidspunkter og steder som er logget osv. De ble spurt om informasjon som ligger "på Facebook", underforstått det de har lagt ut selv, ikke det Facebook i hemmelighet har samlet om folk. Man må spørre om de man vil ha svar på. Slik spørmålet er formulert, kan ikke konklusjonen i undersøkelsen forsvares. Det er pinlig at forskere fra Norsk Regnesentral og UiB publiserer arbeid som en ungdomsskoleelev kunne gjort bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå