Gå til innhold

Tesla skrur opp prisen igjen for «selvkjøring»

Anbefalte innlegg

Tesla har og kamera som peker på føreren. Per dags dato gjør det ingenting men en slik funksjon kommer nok i en oppdatering etterhvert.

Dog får man allerede kjøpt klips til å dekke over kamera, så noen blir vel å lure seg rundt.

Mener det er et vidvinkelkamera som ser på hele kabinen. Det er et spørsmål om det har oppløsning nok til å tracke førerens øyne. Som du sier det gjør pr. i dag ingenting.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener det er et vidvinkelkamera som ser på hele kabinen. Det er et spørsmål om det har oppløsning nok til å tracke førerens øyne. Som du sier det gjør pr. i dag ingenting.

Ja spørs hva de kan bruke det til. Men de vil sikkert kunne se om hodet peker ned i en mobil eller ut mot veien.

Håper bare det kan brukes mot autopilot så man slipper å nappe i rattet hvert 15 sekund for å bekrefte at man følger med.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Håper bare det kan brukes mot autopilot så man slipper å nappe i rattet hvert 15 sekund for å bekrefte at man følger med.

Håper og regner med alle tar samme ruten som BMW er i ferd med å ta. Det med å drive å kødde med rattet hele tiden er bare irriterende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Håper og regner med alle tar samme ruten som BMW er i ferd med å ta. Det med å drive å kødde med rattet hele tiden er bare irriterende.

Hvilken rute holder bmw på å ta?

Forøvrig er napping borte i V10 hos tesla, iallefall for min del. Så lenge jeg har hånden på rattet registrerer den det så og si 100% uten napping. Før V10(i model 3) måtte en konstant nappe og det ble sykt irriterende etterhvert. På lengre turer brukte jeg faktisk motvekt (samt armen på rattet såklart)

• Liker 2
Lenke til kommentar

1. Du sier at det ikke kan være mulig om alle biler kun skulle ha en type dekk, ettersom det ville fjernet konkurransen mellom de som lager dekkene. Samtidig påstår du at alle biler, ikke bare Tesla, skal komme utstyrt med Tesla sin autopilot, altså vil du fjerne konkurransen på dette.

Bestem deg.

2. Ja.

3. Tar bilmerker betalt for ekstra airbager? Ja.

4. Jeg hoppet over punkt fire da du fortsetter med samme holdning.

5. Har gitt deg data flere ganger allerede. Du prøvde å motbevise dem, med meninger.

6. Nei. Tesla er ikke ansvarlige for en person som nekter å følge loven.

Det kan jeg bevise.

https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/2017/01/19/business/tesla-model-s-autopilot-fatal-crash.amp.html

Du vil også se at den inneholder informasjon fra en tredjepart som sier at Tesla er tryggere med autopiloten.

1. Jeg snakker om sikkerhets utstyr. Hvorfor fikk alle biler tak i patentene som omhandler sikkerhetsbelte og kollisjonsputer - som jo beviselig redder liv? Det å prate om dekke, som har ørsmå forskjeller i generationsskiftene blir håpløst. De fleste bilprodusentene bruker dekk som passer til bilenes behov, og kravene som legges til grunn for behovet. Så sikkerheten ivaretaes der, i motsetning til systemer Tesla mener redder liv, men som de ikke velger å skru på, selv om de har solgt biler med hardware for å støtte det. Det er jo litt merkelig, når de mener systemene redder liv? 

2. Bevis? Formålene er ikke livredding med det utstyret. Men skadeforeliggende hos mindre personer og eldre. Det du må vise er at det redder liv. Det har jeg ikke sett noe bevis på. 

Jeg er rimelig sikker på at så fort rapporter dukker opp som viser til at dette er livreddende, at flere merker vil sette høyere prioritet i utstyret, slik de har gjort med bilbelter og kollisjonsputer.

3. Livreddende airbagger? Har du kilder?

4. Samme holdning til livreddende utstyr? Jeg ser ingen andre bilfabrikanter som sier at deres utstyr redder liv, mens de ønsker 50,000 kr for det. Gjør du? Hva er avansen til Tesla for dette livreddendes utstyret? Hvor mye koster det å selge hardware for dette? 50,000 kr burde inneholde grei avanse, siden sensorene som trengs i bilene allerede er der. 

5. Du har fått kilder i tillegg. Så lenge Tesla beholder dataene de selv bruker for å rettferdiggjøre dødsfall, så blir det høyst suspekt. 

6. Har du lest den kilden selv? Den direkte motbeviser dine tidligere utsagn, med at AP fungerer overalt. Samt dagens søksmål omhandler mer enn kun dette. Den tar for seg hvilket ansvar Tesla har for å sørge for at kundene forstår begrensningene til systemene, slik at slike situasjoner ikke kan skje igjen. Hva trur du det betyr? 

"Tesla has said its camera failed to recognize the white truck against a bright sky. But the agency essentially found that Mr. Brown was not paying attention to the road. It determined he set his car’s cruise control at 74 miles per hour about two minutes before the crash, and should have had at least seven seconds to notice the truck before crashing into it."

Dette er hva som omhandler dagens søksmål. Hvordan er det mulig at bilen ikke legger merke til at personen ikke følger med på veien i 7 sekunder? Hvilket ansvar har Tesla for å sørge for at personer følger med på veiene? Hvorfor har Tesla satt flere krav til systemet kontra tidligere, der man idag må ha hendene på rattet i høyere grad? Var det noe Tesla selv implementerte fra eget hold, eller blir det tvunget på dem fra utsiden? 

1. Det tok 26 år fra bilbeltet kom ut, til det var påbudt i Norge. Tesla sine systemer kom ut i 2014. Altså har vi enda 21 år før det har gått så lang tid som bilbelte.

Hva gjelder dekk, det er store forskjeller.

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2019/

2. Du spurte om det var sikrere enn vanlige belter, ikke om det reddet liv. Ikke prøv å vri saken over på noe annet.

3. https://www.google.com/amp/s/auto.ndtv.com/news/maruti-suzuki-celerio-gets-optional-abs-and-airbags-1249375/amp

4. Audi gjør dette, for eksempel.

5. Se linken jeg sendte sist.

6. Om du tar en vanlig bil, og du slipper rattet i 7 sekunder, og dette fører til at du krasjer, er det da produsenten sin skyld?

Om du parkerer en Audi utenfor en butikk, uten håndbrekket på, og denne ruller bakover slik at den treffer en person, er det da Audi sin skyld?

Du er klar over alle advarslene du får når du starter autopiloten?

Du er klar over hva Tesla selv sier om autopiloten?

Og leste du forresten denne delen:

"The agency also noted that the frequency of crashes involving Tesla models declined by about 40 percent after the company introduced Autopilot."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilken rute holder bmw på å ta?

Forøvrig er napping borte i V10 hos tesla, iallefall for min del. Så lenge jeg har hånden på rattet registrerer den det så og si 100% uten napping. Før V10(i model 3) måtte en konstant nappe og det ble sykt irriterende etterhvert. På lengre turer brukte jeg faktisk motvekt (samt armen på rattet såklart)

IR-kamera som kan tracke øynene selv under solbriller, slik at man virkelig vet om personen fokuserer på oppgavene sine eller ikke.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1. Det tok 26 år fra bilbeltet kom ut, til det var påbudt i Norge. Tesla sine systemer kom ut i 2014. Altså har vi enda 21 år før det har gått så lang tid som bilbelte.

Hva gjelder dekk, det er store forskjeller.

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2019/

2. Du spurte om det var sikrere enn vanlige belter, ikke om det reddet liv. Ikke prøv å vri saken over på noe annet.

3. https://www.google.com/amp/s/auto.ndtv.com/news/maruti-suzuki-celerio-gets-optional-abs-and-airbags-1249375/amp

4. Audi gjør dette, for eksempel.

5. Se linken jeg sendte sist.

6. Om du tar en vanlig bil, og du slipper rattet i 7 sekunder, og dette fører til at du krasjer, er det da produsenten sin skyld?

Om du parkerer en Audi utenfor en butikk, uten håndbrekket på, og denne ruller bakover slik at den treffer en person, er det da Audi sin skyld?

Du er klar over alle advarslene du får når du starter autopiloten?

Du er klar over hva Tesla selv sier om autopiloten?

Og leste du forresten denne delen:

"The agency also noted that the frequency of crashes involving Tesla models declined by about 40 percent after the company introduced Autopilot."

1. Samtidig tok det 1 år fra undersøkelsen ble lansert til den første loven som omhandlet setebletet ble tatt i bruk. "Whataboutism" rundt når Norge puttet lover for setebeltet er håpløst argument, så lenge man har større fokus på sikkerhet nå, enn rundt 1959. 

Selvfølgelig er det forskjeller på dekk. Hvordan foreslår du å legalisere dekkbruk på biler foruten de reglene vi ikke allerede bruker?

2.  Nei. Les det jeg skriver på nytt. Tesla's argument omhandler livreddende utstyr og funksjoner. Da er det selvfølgelig livreddende statistikk du må bruke. 

3. Du må faktisk finne en indisk bil for å finne kilde? Hvorfor ikke bruke biler vi har tilgjengelig her i landet som standard for kravene når man skal lete? Jeg kan lett si at en Tuk-Tuk i Thailand ikke kommer med setebeltet som standard, men jeg hadde håpet at jeg skulle slippe å nevne unntak. 

4. Du kan jo komme med kilden på hva Audi gjør og sier. Det å bare nevne at "Audi gjør det" holder jo ikke. Hvilket utstyr sier de redder liv, men som de selger for rundt 50,000 kr? 

5. Kilder på hva da? At Tesla ikke slipper dataene? 

6.Svar på nytt. En digresjon fra kommentaren. 

7. Svar på nytt. Du hopper over spørsmål, og kommer med en digresjon. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

IR-kamera som kan tracke øynene selv under solbriller, slik at man virkelig vet om personen fokuserer på oppgavene sine eller ikke.

Aha! Ja dette er nok det som kreves for nivå 3. Audi har jo også kamera mot personen og de har fått godkjent nivå 3 i Tyskland. Lurer på om Cadillac også har kamera? Usikker. Regner med det ligger i planene til Tesla også med model 3 sitt kamera.

Lenke til kommentar

Aha! Ja dette er nok det som kreves for nivå 3. Audi har jo også kamera mot personen og de har fått godkjent nivå 3 i Tyskland. Lurer på om Cadillac også har kamera? Usikker. Regner med det ligger i planene til Tesla også med model 3 sitt kamera.

Du mener nivå 2? ^^ Nivå 3 så skal man ifølge definisjonen kunne ta øynene av oppgaven rundt det å kjøre bil, men man må være klar over at f.eks geo-fencing sier ifra at "nå må du ta over om 1 minutt" f.eks. 

Nivå 3 vil nok kreve geo-fencing for å ha det godkjent, slik at man f.eks mellom avkjørsler på E18 kan ha nivå 3 gående. Mens man må ta over når man skal på og av motorveiene. Forskjellen er jo stort sett at på nivå 2, så må du ta over når som helst uten forvarsel, mens på nivå 3, så skal du vite hvor du kan bruke nivå 3 og se en film f.eks. 

En bil med godkjent nivå 3 ferdsel i kødannelser under 30 km/t kan f.eks tillate at man kan sette på en film. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mener nivå 2? ^^ Nivå 3 så skal man ifølge definisjonen kunne ta øynene av oppgaven rundt det å kjøre bil, men man må være klar over at f.eks geo-fencing sier ifra at "nå må du ta over om 1 minutt" f.eks.

Nivå 3 vil nok kreve geo-fencing for å ha det godkjent, slik at man f.eks mellom avkjørsler på E18 kan ha nivå 3 gående. Mens man må ta over når man skal på og av motorveiene.

Nei jeg mener nivå 3, audi har godkjent nivå 3 i Tyskland. Med bruk av nettopp eye-tracking

Lenke til kommentar

Nei jeg mener nivå 3, audi har godkjent nivå 3 i Tyskland. Med bruk av nettopp eye-tracking

Det gir ikke mening at det å følge godt med på sjåføren ved nivå 3 krever mer enn nivå 2. Det er ved nivå 2 man har systemer der for å riste i ratet for å sørge for at personen følger med i oppgavene sine. På nivå 3, så skal du kunne ta øynene av veien og glemme de oppgavene som sjåfør. 

Det som er blitt godkjent sist jeg leste om det i Tyskland, er kø-dannelse nivå 3 ferdsel. Det betyr at du under en viss fart i kø-dannelser kan la bilen ta over, og du kan gjøre andre ting som f.eks se en film, ta opp en avis for å lese, eller kikke på mobilen. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gir ikke mening at det å følge godt med på sjåføren ved nivå 3 krever mer enn nivå 2. Det er ved nivå 2 man har systemer der for å riste i ratet for å sørge for at personen følger med i oppgavene sine. På nivå 3, så skal du kunne ta øynene av veien og glemme de oppgavene som sjåfør.

Det som er blitt godkjent sist jeg leste om det i Tyskland, er kø-dannelse nivå 3 ferdsel. Det betyr at du under en viss fart i kø-dannelser kan la bilen ta over, og du kan gjøre andre ting som f.eks se en film.

Ja det stemmer, og eye-trackingen er der for å sikre at de ikke tar øynene plasser hvor de anser som utenfor scope. Mener å huske en kun kan se ned i midtkonsoll eller noe slikt.

Lenke til kommentar

Ja det stemmer, og eye-trackingen er der for å sikre at de ikke tar øynene plasser hvor de anser som utenfor scope. Mener å huske en kun kan se ned i midtkonsoll eller noe slikt.

Nei, du blander nivå 2 og nivå 3. 

Ved nivå 2, så er det viktig å sørge for at personen følger med på oppgavene sine. Ved nivå 2, så skal personen bak rattet oppføre seg som om han er den bestemmende part der og da. 

Ved nivå 3, så er det "hands off" og "eyes off". Da er det jo ikke like viktig å tracke øynene, for da er det tillatt at du f.eks leser en avis, eller ser en film. Men du skal fremdeles være i førersetet, for å ta over utenfor situasjonene hvor nivå 3 må av. Men nivå 3 skal aldri av helt plutselig. 

Ved nivå 2 så må du altså være beredt til å ta over med en enste gang.

Ved nivå 3 så skal du få beskjed i forveien når du må ta over. 

EDIT: Leser litt om det nå, og det er litt interessant at det Tesla gjør ved å ikke slippe data ikke vil være lovlig i Tyskland angående nivå 3. Ved en ulykke med nivå 3, så er det lovpålagt at dataene skal slippes slik at man kan rekonstruere ulykken i ettertid for simulasjoner, og analyse - av alle tredjeparter som ønsker det. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, du blander nivå 2 og nivå 3.

Ved nivå 2, så er det viktig å sørge for at personen følger med på oppgavene sine. Ved nivå 2, så skal personen bak rattet oppføre seg som om han er den bestemmende part der og da.

Ved nivå 3, så er det "hands off" og "eyes off". Da er det jo ikke like viktig å tracke øynene, for da er det tillatt at du f.eks leser en avis, eller ser en film. Men du skal fremdeles være i førersetet, for å ta over utenfor situasjonene hvor nivå 3 må av. Men nivå 3 skal aldri av helt plutselig.

Ved nivå 2 så må du altså være beredt til å ta over med en enste gang.

Ved nivå 3 så skal du få beskjed i forveien når du må ta over.

EDIT: Leser litt om det nå, og det er litt interessant at det Tesla gjør ved å ikke slippe data ikke vil være lovlig i Tyskland angående nivå 3. Ved en ulykke med nivå 3, så er det lovpålagt at dataene skal slippes slik at man kan rekonstruere ulykken i ettertid for simulasjoner, og analyse - av alle tredjeparter som ønsker det.

Tyskland sine transport myndigheter er uenig med deg der. De har altså godkjent audi sitt system som nivå 3 men med betingelser om at en må påse at fører holder øynene fremover/lovlige plasser.

Det er mye info om dette, så bare til å søke:)

Forøvrig er jeg enig i at det er en ekstremt vag nivå 3 klassifisering. Da bør en kunne ta øynene faktisk helt av kjøringen, men pr i dag er det altså ikke slikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tyskland sine transport myndigheter er uenig med deg der. De har altså godkjent audi sitt system som nivå 3 men med betingelser om at en må påse at fører holder øynene fremover/lovlige plasser.

Det er mye info om dette, så bare til å søke:)

Forøvrig er jeg enig i at det er en ekstremt vag nivå 3 klassifisering. Da bør en kunne ta øynene faktisk helt av kjøringen, men pr i dag er det altså ikke slikt.

Sist jeg leste om Audi sitt system og deres nivå 3 funksjon, så omhandlet det kødannelse. Er det noe nytt? Har du link? 

For det ville jo vært merkelig, så lenge man ikke er uenig i selve klassifiseringen til nivå 3 autonom ferdsel. Der står det "eyes off" og "hands off" innunder definisjonen. Isåfall må Tyskland ha en annen definisjon? 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sist jeg leste om Audi sitt system og deres nivå 3 funksjon, så omhandlet det kødannelse. Er det noe nytt? Har du link?

For det ville jo vært merkelig, så lenge man ikke er uenig i selve klassifiseringen til nivå 3 autonom ferdsel. Der står det "eyes off" og "hands off" innunder definisjonen. Isåfall må Tyskland ha en annen definisjon?

Men det er jo eyes off hands off, en kan ta blikket av veien og en trenger ikke å nappe i rattet.

Lenke til kommentar

Ikke for handen nei, men om du søker på traffic jam pilot eller hva det heter så finner du nok en manual etterhvert, evt video presentasjon av systemet hvor de forklarer dette med tracking etc.

Ok, da trur jeg vi har sett det samme. Der omhandler "traffic jam pilot" eller hva det heter nivå 3, mens resten er vanlige assists, og omhandler nivå 2. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...