Gå til innhold

Tesla skrur opp prisen igjen for «selvkjøring»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er nok for å få folk å kjøpe tidlig, men husk på dagens biler antakelig ikke vil bli helt selvkjørene kostnadfritt.

 

Tror problemet blir mindre i 2030 hvis ikke tviler jeg på folk kjøper tesla, hvis de billigste model 3 vil koste 2 milioner kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nyhet: Det skal bli enda dyrere å være testpilot for Tesla

 

Disse funksjonene burde strengt tatt gitt avslag i prisen da man er med på å utvikle et uferdig produkt.

Slik tesla behandler kundene sine:

Anders selger «mandagsbilen»: – Det er mindre feil på min gamle Ford Mondeo enn på Teslaen

 

Så er dette ikke noe rart i, de tar godt betalt når de har muligheten. For hvis de gjør feil blir det dyrt å måtte bytte bilen i en annen bil senere.

Så man må jo melke kundene når man først har mulighet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Full Self-Driving"

 

Dette er jo en ren løgn. Hvorfor er ikke Musk tatt til retten for denne påstanden?

 

Fordi varen/tjenesten som selges heter: "Fullverdige selvkjørende egenskaper", og ikke: "fullstendig selvkjørende".

 

Ellers kan jeg ikke helt skjønne hvorfor enkelte personer mener at dette ikke skal kunne bli dyrere. Om man tar en titt på hva f.eks Audi tilbyr av tilsvarende førerassistentsystemer, så vil man se at dette fort får en prislapp på rundt 41.000kr (denne summen er tatt utgangspunkt i en konfigurasjon av Audi E-tron). Når man da i tillegg ser at Tesla får gratis oppdateringer med tiden, som stadig gjør funksjonene bedre, vil jeg påstå at varen/tjenesten i dag allerede er underpriset.

 

Sånn til forretningsorden, så er jeg usikker på om denne prisjusteringen i det hele tatt gjelder Europa.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis man faktisk har prøvd denne funksjonen, og bruker den riktig slik den i dag fremstår, så vil man kjapt innse at dette er et genialt produkt. Nei, bilen kjører seg ikke selv i alle situasjoner, og ja, uansett hvor mye Tesla tester selv vil det aldri dekke erfaringene man får av at folk bruker dette i alskens situasjoner. Man skal være ganske uoppmerksom om man klarer å kjøpe en slik bil i den tro at man ikke lenger behøver ta i rattet. Dette er ikke et Teslaproblem, men et brukerproblem.

 

Så, siden systemet ikke er 100% ferdig, hvorfor er det genialt? Fordi det allerede fungerer veldig bra i de fleste tilfeller, og kan være til enorm hjelp i mange situasjoner. Hvert år skjer flere hundre ulykker fordi sjåføren sovner bak rattet. Om dette skjer på en Tesla, eller andre selvkjørende biler, fortsetter bilen selv og holder seg der den skal være på veien. Om sjåføren ikke reagerer innen kort tid, begynner bilen å varsle, og om sjåføren fremdeles ikke reagerer vil bilen sakke farten, slå på nødblink og stoppe. Samme skjer om noen får hjerteinfarkt eller andre ting. Dette alene er nok til å kåre slike systemer som vinnere, og så blir det bare bedre fremover.

 

Dere kan disse systemet og snakke om prøvekaniner så mye dere bare vil. Men dere fremstår bare som ignorante amøber som heller godter dere med å være negative til et bilmerke, fremfor å se på hva som faktisk er mulig. Og i farten glemmer dere alt mellom svart og hvitt.

 

Jeg har forøvrig hverken Tesla eller selvkjørende bil per i dag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skjønner ikke at Tesla driver og babler om selvkjøring og robot-taxier når de ikke en gang klarer å lage en Cruise Control som fungerer uten daglig drama. Kanskje de heller bør sette lista litt lavere. Først levere det en Toyota Corolla klarer før man hever ambisjonsnivået?

 

Advarer mot «fantombremsing» på Tesla

 

"Jeg ville aldri ligget bak en Tesla på motorveien. Jeg har sagt det til folk også; Dere må ligge langt bak Teslaer, for de kan stoppe der du overhodet ikke forventer det!"

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis man faktisk har prøvd denne funksjonen, og bruker den riktig slik den i dag fremstår, så vil man kjapt innse at dette er et genialt produkt. Nei, bilen kjører seg ikke selv i alle situasjoner, og ja, uansett hvor mye Tesla tester selv vil det aldri dekke erfaringene man får av at folk bruker dette i alskens situasjoner. Man skal være ganske uoppmerksom om man klarer å kjøpe en slik bil i den tro at man ikke lenger behøver ta i rattet. Dette er ikke et Teslaproblem, men et brukerproblem.

 

Så, siden systemet ikke er 100% ferdig, hvorfor er det genialt? Fordi det allerede fungerer veldig bra i de fleste tilfeller, og kan være til enorm hjelp i mange situasjoner. Hvert år skjer flere hundre ulykker fordi sjåføren sovner bak rattet. Om dette skjer på en Tesla, eller andre selvkjørende biler, fortsetter bilen selv og holder seg der den skal være på veien. Om sjåføren ikke reagerer innen kort tid, begynner bilen å varsle, og om sjåføren fremdeles ikke reagerer vil bilen sakke farten, slå på nødblink og stoppe. Samme skjer om noen får hjerteinfarkt eller andre ting. Dette alene er nok til å kåre slike systemer som vinnere, og så blir det bare bedre fremover.

 

Dere kan disse systemet og snakke om prøvekaniner så mye dere bare vil. Men dere fremstår bare som ignorante amøber som heller godter dere med å være negative til et bilmerke, fremfor å se på hva som faktisk er mulig. Og i farten glemmer dere alt mellom svart og hvitt.

 

Jeg har forøvrig hverken Tesla eller selvkjørende bil per i dag.

 

Det er et luftslott. Jeg har selv shoppet etter Model 3, og jeg kunne ikke tenkt meg å betale for disse selvkjørende egenskapene til dagens pris en gang. Det er rett og slett fordi det ikke funker, og jeg flesker ikke ut 50.000kr i håp om at noe skal fungere i fremtiden så snart Tesla får fingeren ut at bakenden og realiserer egenskaper i stedet for å pumpe ut nye markedsførbare halvsannheter.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Man skal være ganske uoppmerksom om man klarer å kjøpe en slik bil i den tro at man ikke lenger behøver ta i rattet. Dette er ikke et Teslaproblem, men et brukerproblem.

Brukere er en realitet, man kan ikke bare avfeie problemer med 'det er et brukerproblem'. Risikokompensasjon er en høyst reell problemstilling alle utviklere av støtte og sikkerhetssystemer må forholde seg til. Mye av kritikken som har vært rettet mot tesla og deres selvkjøringssystemer er at ikke har gjort nok for å hindre forventbart misbruk. I.e. man kan ikke bare lage slike støttesystemer og så fraskrive seg ansvar i en brukermanual eller kontrakt. Når muligheten for misbruk er til stede er det et ansvar som hviler på produsenten å gjøre sitt ytterste for å bremse eller hindre misbruk, og ikke bare gjemme seg bak at det står i manualen at man skal følge med.

 

 

Man skal være ganske uoppmerksom Så, siden systemet ikke er 100% ferdig, hvorfor er det genialt? Fordi det allerede fungerer veldig bra i de fleste tilfeller, og kan være til enorm hjelp i mange situasjoner. Hvert år skjer flere hundre ulykker fordi sjåføren sovner bak rattet. Om dette skjer på en Tesla, eller andre selvkjørende biler, fortsetter bilen selv og holder seg der den skal være på veien.

I teorien høres slikt fint ut, men utfordringen er at menneskers iboende hang til risikokompensasjon tilsier at da har man mindre barriære for å sette seg i bilen og kjøre selv om man er trøtt, eller lar være å stoppe selv om man føler seg sliten, og kan dermed oppleve at brukere sovner oftere i slike biler enn i andre.

 

Det har da også vist seg at det ikke er noen tall som tyder på at teslas selvkjøringsegenskaper gjør bilen tryggere, på tross av hva tesla selv har påstått. De talle som har vært brukt er langt i fra entydige og kan tolkes også til at de er mindre trygge. Men mest av alt tror jeg vi skal si at vi simpelten mangler pålitelige tall for sikkerhet, noe som i seg selv er problematisk om dette faktisk skulle hatt en vesentlig sikkerhetseffekt.

 

Se f.eks: https://www.wired.com/story/tesla-autopilot-safety-statistics/

 

Om sjåføren ikke reagerer innen kort tid, begynner bilen å varsle, og om sjåføren fremdeles ikke reagerer vil bilen sakke farten, slå på nødblink og stoppe.

Mye kritikk som har blitt fremsatt har nettopp gått på at disse systemene ikke fungerer spesiellt bra i tesla. Så skal det vel også sies at de nok var enda verre før, men de faktisk har skjerpet seg. Det at de må presses til å innskjerpe slikt tyder imidlertid for meg på at de har en ukultur med tanke på sikkerhet. De later til å operere rundt prinsippet om å lage og slippe kule features først så tar de sikkerhetsvurderingene etterpå. Bilbransjen forøvrig er typisk langt mer konservativ og vil ikke slippe noe på markedet før de har tatt mange runder på sikkerheten. Det skaper et inntrykk av at tesla gjør ting raskere enn andre og gir de et konkuransefortrinn, uten at dette nødvendigvis er reellt, og at konkurransefortrinnet dermed kommer p.g.a. at de går på akkord med sikkerhet, noe som ikke nødvendigvis er så gunstig for oss andre.

 

Se f.eks: https://www.theverge.com/2019/9/4/20849499/tesla-autopilot-crash-culver-city-2018-ntsb-report

 

Men dere fremstår bare som ignorante amøber...

Den slags navnekalling er infantilt og reflekterer bare på deg selv.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er vel 10.000 kroner for en funksjon man vet redder liv?

 

Tesla har tidligere oppdatert systemet sitt med nyere hovedkort, prosessorer, etc. Gratis.

 

Når de fortsetter utviklingen av noe som fungerer så bra at det beviselig fungerer bedre enn mennesker, så gjør det virkelig ikke noe om det koster litt mere.

Sammenlignet med prisen på en bil, og vanlig ekstrautstyr, så er dette ikke dyrt heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er vel 10.000 kroner for en funksjon man vet redder liv?

Har man en funksjon man vet redder liv. Hvorfor selger man ikke alle bilene med denne funksjonen? 

Hvorfor selges ikke alle biler med airbag i setebeltet?

Hvorfor selges ikke kun de aller beste vinterdekkene?

 

Kanskje fordi det koster penger?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor selges ikke alle biler med airbag i setebeltet?

Hvorfor selges ikke kun de aller beste vinterdekkene?

 

Kanskje fordi det koster penger?

Hvor mye koster det å produsere? Du som kan tallene, og tar opp kostnader her. Hvor mye er det greit at man tjener på sikkerhethetssystemer ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvorfor selges ikke alle biler med airbag i setebeltet?

Hvorfor selges ikke kun de aller beste vinterdekkene?

 

Kanskje fordi det koster penger?

Hvor mye koster det å produsere? Du som kan tallene, og tar opp kostnader her. Hvor mye er det greit at man tjener på sikkerhethetssystemer ?

Hvor mye det koster å produsere er da ikke viktig?

Eller forstår du ikke svaret mitt?

 

Ekstrautstyr koster alltid ekstra.

 

For øyeblikket tar Tesla ca 50.000 kroner for dette.

Dette er omtrent samme prisen andre firma tar for lignende funksjoner.

(Audi med sin e tron)

 

Hvor mye er det greit å ta betalt sprø du?

Tja. Hvor mye er et menneskeliv verdt for deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Smiiiiiiiiiiii mens jernet er varmt!"

 

Er det bare meg, eller fremstår Tesla som et selskap med en forkjærlighet for berg-og-dalbane-prising? Syntes jeg leser en eller annen artikkel her på tek.no om endringer i Tesla-priser for enten bilene eller tjenestene omtrent ukentlig.

Endret av LaKilla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Smiiiiiiiiiiii mens jernet er varmt!"

 

Er det bare meg, eller fremstår Tesla som et selskap med en forkjærlighet for berg-og-dalbane-prising? Syntes jeg leser en eller annen artikkel her på tek.no om endringer i Tesla-priser for enten bilene eller tjenestene omtrent ukentlig.

De justerer stadig ja. De gjør generelt sett ting på andre måter. Som fastpris feks.

 

Om det er bedre eller dårligere enn de andre er vell inviduelt. Men ingen tvil om at det er hyppige endringer ute å går!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...