Gå til innhold

Nye tall: Risikoen for å bli drept eller hardt skadd er opptil 80 prosent større på fylkesvei enn på riksvei [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold, sier det foreløpig ikke er klart hvordan dette vil endre vedlikehold av veiene, og er usikker på om det vil stilles strenge krav ovenfra."

 

Senest i forrige uke kjørte jeg fra Vestlandet til Oslo, og egentlig er det rart at ikke forskjellen på ulykkesstatistikken er enda større.

Artikkelen nevner ikke det store problemet, stressfaktoren ved å ligge i 60 km når det er 80 km fartsgrense i kanskje 10 mil.

Skal en over lange avstander er det gjennomsnittsfarten som er viktig for å unngå å bruke flere timer ekstra tid.

Dette problemet nekter veimyndighetene å se på som et problem, enda det er nettopp denne problemstillingen som er grunnen til mange ulykker.

Myndighetene har hatt en filosofi om å lage mange kurver, for å hindre forbikjøring, da forbikjøring er farlig.

Når en blir irritert nok kjører en forbi likevel, på plasser som egentlig ikke egner seg til forbikjøring.

Endelig har vi fått fart i veibyggingen i dette landet, og omsider går det opp for politikerne at bil ikke er luksus, men en nødvendighet i distriktsnorge.

Om kort tid kan vi kjøre på motorvei fra Oslo til Mjøsa, og selv om farten øker minsker ulykkene da vi unngår front mot front ulykker.

Den relativt nye strekningen mellom Frya og Sjoa er også en fantastisk vei, selv om det ikke er motorvei, men bruker forbikjøringsfelt og midtskiller.

Veier med mindre trafikk enn E6 mellom Oslo og Lillehammer kan gjerne bygges på denne måten.

Det som har irritert meg er at ikke veiene er laget strake hvor terrenget er slik at det er like billig med strak vei som med kurver, noe som er tilfelle mange steder mellom Otta og Stryn.

Det er med andre ord ikke vedlikeholdet som den store synderen, men måten veiene har vært bygget på.

Skal vi få ned ulykkene er det snakk om å lage sikre forbikjøringsfelt på fylkesveiene, som er et pengespørsmål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...