AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Det er ikke anbefalt, men hvor farlig er det? F.eks. en sixpack. Merker man det hvis det er farlig, eller kan det gjøre langsiktig skade uten at man merker noe annet enn alkoholrus? Feks at man trenger dialyse som 50-åring. Anonymous poster hash: 675c5...935 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Det er avhengig av medikamentet og kan ikke besvares generelt. 6 Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Snakk med legen din om dette! 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2019 Det er avhengig av medikamentet og kan ikke besvares generelt. Men hvordan vet man det for hvert enkelt medikament? Har de forsket på det i hvert tilfelle? Og hva hvis man tar flere enn ett medikament, og så kombinerer det med alkohol, om enn bare litt alkohol... at A + B + C + alkohol = skadelig... selv om ikke A + alkohol = skadelig etc... Kanskje best å holde seg unna. Anonymous poster hash: 675c5...935 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Men hvordan vet man det for hvert enkelt medikament? Har de forsket på det i hvert tilfelle? Og hva hvis man tar flere enn ett medikament, og så kombinerer det med alkohol, om enn bare litt alkohol... at A + B + C + alkohol = skadelig... selv om ikke A + alkohol = skadelig etc... Kanskje best å holde seg unna. Anonymous poster hash: 675c5...935 Man leser pakningsvedlegget og snakker med sin behandlende lege. Medikamenter er gjenstand for omfattende forsøk før de slippes på markedet. Ved noen få tilfeller oppdages ikke bivirkninger selv etter omfattende testing, men det hører til sjeldenhetene. Er du usikker, så holder du deg unna alkohol til du har avklart med behandlende lege. Forsiktig alkoholbruk?Alkohol hører gjerne med i festlige anledninger. For noen oppleves det leit ikke å kunne nyte litt alkohol i slike stunder. Du skal da vite at inntak av kun en liten flaske øl, et glass vin eller en drink brennevin sjeldnere enn hver 2. time, gir vanligvis ikke så høye alkoholkonsentrasjoner at det fører til interaksjon med legemiddel. Dersom du vet at du klarer å kontrollere alkoholinntaket, kan det være forsvarlig å kombinere alkohol og legemiddel når alkoholinntaket er så lavt Kilde https://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/alkohol/legemidler-og-alkohol/ Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Omnithunder har rett i sin påstand. Likevel kan vi foreta en liten gruppering av det vi møter av legemidler til daglig. Legemidler med rød triangel skal ikke blandes med alkohol. Du risikerer å forsterke virkningen av legemidlet og/eller alkoholen, som i sin tur kan være skadelig. Det samme gjelder sentralstimulerende legemidler, benzodiazepiner, morfiner, etc. Disse skal ikke blandes med alkohol av samme årsak som nevnt oven. Antibiotika skal ikke blandes med alkohol fordi det ødelegger virkningen av antibiotikaene. Lokale legemidler som kremer, nesespray, øyedråper, kan som regel blandes med alkohol uten større fare. Reseptfrie smertestillende kan også blandes med alkohol i ny og ne uten større fare. Imidlertid skjer det hvert år at personer må oppsøke helsevesenet fordi det har blandet alkohol med f.eks paracet. Også fra personer som ikke bruker verken det ene eller det andre regelmessig. Årsaken er oftest overfølsomhet man ikke kjente til tidligere, eller som har kommet plutselig på. Regelen er at medikamenter og alkohol ikke skal blandes før man har får klarsignal fra den som er ansvarlig for behandlingen. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2019 Hm, poenget er jo å få rus da, som det er for de aller fleste som "nyter alkohol"... men ja man bør være forsiktig, og jeg må høre med lege. Jeg vil ikke skade kroppen slik at jeg f.eks. må få dialyse, da ville ikke rusen "i dag" være verdt det. Men dette med alkohol regnes som en bivirkning som står i pakningsvedlegget altså? Det gjør det jo enklere. Tidligere har jeg bare hørt at man må avstå fra alkohol, men det sier de sikkert bare fordi det er enklere å si det enn å gå inn i en litt mer detaljert samtale. Anonymous poster hash: 675c5...935 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2019 Omnithunder har rett i sin påstand. Likevel kan vi foreta en liten gruppering av det vi møter av legemidler til daglig. Legemidler med rød triangel skal ikke blandes med alkohol. Du risikerer å forsterke virkningen av legemidlet og/eller alkoholen, som i sin tur kan være skadelig. Det samme gjelder sentralstimulerende legemidler, benzodiazepiner, morfiner, etc. Disse skal ikke blandes med alkohol av samme årsak som nevnt oven. Antibiotika skal ikke blandes med alkohol fordi det ødelegger virkningen av antibiotikaene. Lokale legemidler som kremer, nesespray, øyedråper, kan som regel blandes med alkohol uten større fare. Reseptfrie smertestillende kan også blandes med alkohol i ny og ne uten større fare. Imidlertid skjer det hvert år at personer må oppsøke helsevesenet fordi det har blandet alkohol med f.eks paracet. Også fra personer som ikke bruker verken det ene eller det andre regelmessig. Årsaken er oftest overfølsomhet man ikke kjente til tidligere, eller som har kommet plutselig på. Regelen er at medikamenter og alkohol ikke skal blandes før man har får klarsignal fra den som er ansvarlig for behandlingen. Takker! Det er slik ja. Jeg må bare ta det opp med legen. Anonymous poster hash: 675c5...935 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Hm, poenget er jo å få rus da, som det er for de aller fleste som "nyter alkohol"... men ja man bør være forsiktig, og jeg må høre med lege. Jeg vil ikke skade kroppen slik at jeg f.eks. må få dialyse, da ville ikke rusen "i dag" være verdt det. Anonymous poster hash: 675c5...935 Hvis poenget er å få rus, så tviler jeg på at din behandlende lege er stedet å henvende seg. Spør heller om konkret medikament her. Skal du ut på det illegale markedet for å skaffe legemidler for å ruse deg, må du være klar over faren for at du ikke får ekte vare. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Det spørs veldig på kva slags medikament det er snakk om. Mange legemiddel brytes ned i leveren, så då er faren at leveren blir overbelasta når den også må bryte ned alkohol. Andre medikament kan få svakare eller sterkare virkning når du kombinerer dei med alkohol. Andre medikament kan påvirke alkoholrusen der du enten ikkje merkar kor full du eigentleg er, eller at du blir svært full av ein liten mengde alkohol. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2019 Hvis poenget er å få rus, så tviler jeg på at din behandlende lege er stedet å henvende seg. Spør heller om konkret medikament her. Skal du ut på det illegale markedet for å skaffe legemidler for å ruse deg, må du være klar over faren for at du ikke får ekte vare. Mente at poenget med alkoholen var å få alkoholrus. Du skrev jo en enhet per 2. time, for å "nyte alkohol i festlig lag" i det du pastet inn. Det er for lite til at jeg ville merket særlig til. Anonymous poster hash: 675c5...935 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2019 Det spørs veldig på kva slags medikament det er snakk om. Mange legemiddel brytes ned i leveren, så då er faren at leveren blir overbelasta når den også må bryte ned alkohol. Andre medikament kan få svakare eller sterkare virkning når du kombinerer dei med alkohol. Andre medikament kan påvirke alkoholrusen der du enten ikkje merkar kor full du eigentleg er, eller at du blir svært full av ein liten mengde alkohol. Og man vet kanskje ikke med sikkerhet... hvis man f.eks. drikker en sixpack da, for å ruse seg, så er det kanskje for mye til at det er safe med tanke på medikamentene. Men en liten pils hver 2. time er bare bortkastet syns jeg. Jeg drikker heller en sixpack i løpet av 2 timer! Da blir jeg ruset. Greit å ha litt peanøtter/potetgull ved siden av så glir det lettere ned, eller saltstenger hvis man ikke er så giret på alt det fettet. Men f.eks. en dag per uke da. En sixpack hver lørdag. En kan være uheldig å havne i dialysestolen uansett mener jeg, av genetiske eller helt andre livsstilsfaktorer, eller noe smittsomt og. You never know. Umulig å gardere seg. Anonymous poster hash: 675c5...935 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 13. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2019 Ser nå at det står "bør ikke kombineres med alkohol" i pakningsvedlegget på den ene. Da kan jeg aldri drikke mer da? Anonymous poster hash: 675c5...935 1 Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 (endret) Ser nå at det står "bør ikke kombineres med alkohol" i pakningsvedlegget på den ene. Da kan jeg aldri drikke mer da? Anonymous poster hash: 675c5...935 Skriv nå heller navnet på medikamentet. Vi kan ikke gjette. Bør ikke, betyr ikke kan ikke. Endret 13. oktober 2019 av Omnithunder 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Alkohol har en tendens til å forsterkere andre medisiner, spesielt smertestillende og ting som valium. Du risikerer å ikke våkne igjen hvis du sovner, da begge deler gjør så pusten din ikke blir like dyp og du kan få pustestans uten at kroppen din kjemper imot det. Tror du heath ledger ønsket å dø? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Tror du heath ledger ønsket å dø? Det er umulig å si. Fakta er at han misbrukte 6 forskjellige reseptbelagte legemidler. Det er noe helt annet enn å drikke seg småfull med ett reseptbelagt legemiddel innabords. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 14. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2019 Det er sant det. Det kan hende han ville dø selv om han var populær og tilsynelatende glad. Når man ruser seg på den måten så har man det nok ikke bra? For min del er det snakk om 2 eller 3 som jeg skal "stå på", men det er ikke smertestillende eller valium etc. Anonymous poster hash: 675c5...935 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 (endret) Dopkulturen blant eliten i USA er helt vill. Jeg tror han bare var ett offer for jævelskapet hollywood kan føre til. Endret 14. oktober 2019 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 For min del er det snakk om 2 eller 3 som jeg skal "stå på", men det er ikke smertestillende eller valium etc. Anonymous poster hash: 675c5...935 Snakk med behandlende lege. De fleste medikamenter lar seg kombinerer med en ukentlig fest når kroppen er tilvendt dem. Etter 4-6 ukers medisinbruk kan du sannsynligvis fint ta deg en sixpack +. Gjør det i så fall sammen med gode venner på hjemmefest, slik at de kan reagere dersom du skulle tåle kombinasjonen dårlig. Etter all sannsynlighet vil det gå helt fint. 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Snakk med behandlende lege. De fleste medikamenter lar seg kombinerer med en ukentlig fest når kroppen er tilvendt dem. Etter 4-6 ukers medisinbruk kan du sannsynligvis fint ta deg en sixpack +. Gjør det i så fall sammen med gode venner på hjemmefest, slik at de kan reagere dersom du skulle tåle kombinasjonen dårlig. Etter all sannsynlighet vil det gå helt fint. WTF? Nei. Ikke kombiner i det hele tatt. Du vet ikke hvor mye som skal til før du aldri våkner opp igjen, og når du drikker alkohol alene så svekkes dømmekraften din mye, så dette innlegget er direkte uansvarlig. Du blir sikker på at dette klarer du fint, og så eksperimenter du videre og så er du død. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå