Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Soverom, ingen rømningsveier.

Crayonz

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg vet ikke helt hva jeg ønsker fra denne tråden, men begynte å tenke litt etter at jeg overhørte noen snakke om godkjenning av rom som soverom. 

saken er at jeg bor på et studenthjem, i en 1-roms leilighet hvor soverommet er lagt opp på hemsen (se bilde under) 

eneste utvei fra hemsen er ned trappa, altså ingen rømningsveier med mindre jeg river ned veggen...

ble litt bekymret av tanken på hva som skjer hvis man våkner på natten av at noe nede i stuen brenner og veien ned trappa er blokkert av flammer. 

hvordan er reglene på dette? leiligheten kom ferdig møblert, og sengen var plassert på hemsen og det var tydelig at det er der det er beregnet å sove. 

kommer de "unna" med det fordi leiligheten er listet som 1-roms, og vinduene i stua tilfredsstiller kravene for rømningsvei uavhengig av at deler av "det ene rommet" potensielt er utformet som en felle i verste fall.

som sagt vet jeg ikke helt hvor jeg vil med dette enda. Jeg sitter bare og diskuterer saken med meg selv, og setter pris på innspill og tanker.

b003bb2c29d4be0ec19cc16a0afdc6fc.jpg

Endret av Mashux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har jo en rømningsvei. Det er bare at i scenarioet ditt er rømningsveien sperret. 

Ta et annet scenario. Du bor i 20 etasje i en blokk. Du har et vindu på soverommet, men det er 50 meter ned. Det begynner å rett utenfor soveromsdøra din. Er dette scenarioet annerledes enn ditt? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du har jo en rømningsvei. Det er bare at i scenarioet ditt er rømningsveien sperret. 

Ta et annet scenario. Du bor i 20 etasje i en blokk. Du har et vindu på soverommet, men det er 50 meter ned. Det begynner å rett utenfor soveromsdøra din. Er dette scenarioet annerledes enn ditt? 

ja du har et poeng der. kanskje bare meg som henger meg opp i "worst case scenario".. 

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det krav om rømningsveg ut av branncelle, enten en vei direkte ut eller tilgang til to rømmingsretningar.

Det å forflytte seg ned frå hemsen er intern forflytting innanfor ei branncelle.

aha, ja det gir jo mening.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet er det krav om rømningsveg ut av branncelle, enten en vei direkte ut eller tilgang til to rømmingsretningar.

Det å forflytte seg ned frå hemsen er intern forflytting innanfor ei branncelle.

Menes det da at stedet er ulovlig og at leier kan kreve at det lages et vindu eller en dør ut rett ved siden av senga på hemsen, på utleiers bekostning? Og at leier kan holde tilbake en viss prosent av leiepris til problemet er løst og innenfor loven?

Mashux:

Det er en god observasjon du har gjort, men sannheten er at det er så mye snusk i utleiebransjen, ting som ikke er etter reglene, og folk er så desperate og dessverre ubevisste at de ikke tør eller vet å stille krav. Og utleiere tenker aldri på hvordan det faktisk hadde vært å bo der -selv-, bare de finner noen som gidder å bo der og betale, så kunne de ikke brydd seg mindre om regler.. i hvert fall 95% av dem.

Hvis jeg var deg ville jeg sørget for at brannvarslere virket, testet dem ukentlig ved å tenne på litt papir, blåse ut og la det ryke rett under, bare for å være 100% sikker på at de virket. Som et tips, ikke bruk røyk fra stearinlys, for det gjorde jeg i den forrige leiligheten jeg bodde, og da ble brannvarsleren ødelagt.

Hvis det er som du beskriver, at trappa er -blokkert- fordi det brenner i hele leiligheten, da er du antageligvis død for 1 time siden, for røyken kveler deg vanligvis før du våkner. Derfor -må- brannvarsler virke så tidlig som mulig.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Menes det da at stedet er ulovlig og at leier kan kreve at det lages et vindu eller en dør ut rett ved siden av senga på hemsen, på utleiers bekostning? Og at leier kan holde tilbake en viss prosent av leiepris til problemet er løst og innenfor loven?

Nei, det betyr at dersom inngangsdøra leder rett ut i friluft, eller til ein gang med to rømmingsvegar så er minimumskravet oppfylt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...