Gå til innhold

Carlsberg utvikler ølflaske av papp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe i mot å kaste f.eks epleskrotter i naturen, men da utenfor sti og vei sånn at det ikke ligger til sjenanse de dagene det tar før den er "borte". Men det er et bevisst valg og jeg er bevisst på at det kan være til sjenanse noen steder. Når det gjelder emballasje ment for å oppbevare øl/vann etc. så tviler jeg sterkt på at man klarer å utvikle noe som både tåler vann og lar seg bryte ned raskt i naturen og som er så tydelig ikke til skade for naturen at folk klarer å skille på den typen søppel og søppel som ikke bør havne i naturen. Puhh, mange forbehold og hvis og men her.

Det enkle er ofte det beste. Enklest å huske, enklest å lære bort, enklest å etterleve: Avfall skal aldri i naturen. Så får de opplyste som har kunnskaper om nedbrytingstid, nedbrytingsprodukter etc ta seg til rette med noen godt begrunnede unntak fra den regelen, som epleskrotter der de ikke er til sjenanse eller frøene er en uønsket fremmedart.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det som virker på flest er nok økonomiske sanksjoner/belønninger. Ta pant på alt. Mye pant. Siden aluminiumsbokser er et fatalt problem for kyr blant annet, sett opp panten til 10kr. Da kan de late "betale seg ut" ved å kaste søppel på ufornuftige plasser, og andre kan få belønning for å plukke det opp.

Jeg synes det er synd at det ikke er pant på glassflasker lengre. Og ganske irriterende at man ikke får pant på pantbare flasker og bokser hvor strekkoden er slitt/ødelagt/borte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nettopp. Det at Carlsberg og co faktisk ønsker å utvikle emballasje som det er "greit å kaste i naturen" er hovedproblemet, ikke løsningen. Å diskutere hvilke materialer som egner seg best som søppel i naturen er feil diskusjon. Det Carlsberg og co burde finne ut av er løsninger som gir 100% gjenvinning. Dét hadde vært bærekraftig, ikke dette fjaset som de holder på med nå.

Hva om de utvikler papp/"noe nytt" som blir til næring for naturen, når det nedbrytes?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Igjen er det feil løsning. Riktig løsning er å ikke kaste NOE i naturen. Punktum.

De fleste biologiske restavfallet kan man fint kaste i naturen. Der blir det til næring for naturen.

Selv har vi kompostbinge for slikt avfall og komposten brukes til slutt som gjødning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg har ikke inntrykk av at naturen er i desperat behov for mer næring.

Men du må da være enig at at det er bedre om naturen får næring, enn ikke-nedbrytbart søppel?

Lenke til kommentar

Hvis det er et utbredt problem så bør politiet få sette opp fotobokser/villtkamera og rapportere antall bøtelagte til avisa, sånn at man får slutt på den lokale uskikken. Det er trist om man må bruke politi til så enkel voksenopplæring, men må man så må man. Det er bedre enn å la uskikken utarte seg.

Jeg vet meget godt hvem noen av de som forsøpler er, men siden jeg er politisk korrekt kan jeg ikke nevne de med navn.

Men det er generelt et problem siden han eldre herremannen som sykler et par ganger i uka fort plukker opp et par plastposer på turen sin.

Selv har jeg problemer at MC-Donald ikke er så langt unna og noen stopper på min private tomt for å spise før de kaster søpla ut vinduet, så noen ganger i uka må jeg ta en tur og rydde opp etter de, og har overvåking så det er enkelt å se hvem type folk det er som gjør dette.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe i mot å kaste f.eks epleskrotter i naturen, men da utenfor sti og vei sånn at det ikke ligger til sjenanse de dagene det tar før den er "borte". Men det er et bevisst valg og jeg er bevisst på at det kan være til sjenanse noen steder. Når det gjelder emballasje ment for å oppbevare øl/vann etc. så tviler jeg sterkt på at man klarer å utvikle noe som både tåler vann og lar seg bryte ned raskt i naturen og som er så tydelig ikke til skade for naturen at folk klarer å skille på den typen søppel og søppel som ikke bør havne i naturen. Puhh, mange forbehold og hvis og men her.

Det enkle er ofte det beste. Enklest å huske, enklest å lære bort, enklest å etterleve: Avfall skal aldri i naturen. Så får de opplyste som har kunnskaper om nedbrytingstid, nedbrytingsprodukter etc ta seg til rette med noen godt begrunnede unntak fra den regelen, som epleskrotter der de ikke er til sjenanse eller frøene er en uønsket fremmedart.

Vel, i Asiatiske land bruker de ofte bambusrør til vanning så vil ikke si dette er umulig å bruke ett matriale som er nedbrytbart over rimelig tid.

Lenke til Video følger av Bambusvannesystemer :

Tre og glass ble jo brukt mye før i tiden i Norge før plastikk og bokser av metall kom og tre råtner jo som kjent og finnes naturlig i naturen fra før av.

Før Glass så ble jo bein og skinn også mye brukt til å drikke av.

Vikingene drakk liksom ikke fra plastbokser, pappkrus og andre moderne bekvemmeligheter.

Og hva med å heller tenke nytt?

Istedetfor at folk drasser med seg hjem pakninger med melk, juice, flasker med ditt eller datt må det jo være bedre om med dispensere/svære tanker som da kundene kan fylle igjen på kanner de har med seg.

Betal pr Liter istedet for pr halvliters flaske eller pakke med juice eller hva du nå enn skal ha med deg hjem.

ett slags løsvektsystem der kunden selv har med embalasjen vesken skal fylles i.

Dette vil også potensielt spare bryggeriene eller andre produsenter for penger de må bruke på embalasje

og miljøavgifter knyttet til bruk av denne embalasjen.

Jeg ser noen problemer med denne løsningen er at tanker/dispensere må av og til tømmes helt og rengjøres

og at det er muligens litt mer som går til spille som følge av utløpsdato.

Innførsel av Nye produkter kan også være ett problem med denne metoden.

Du har ikke all verdens plass til dispensere i en butikk, så utvalget vil da bli noe mer begrenset på grunn av plasshensyn.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Mye av det som selges i dag er laget fra konsentrat, hvor 90%+ er vann

Brus man får i beger/glass på restauranter er ofte konsentrat

Men, det er jo enklere å raske med seg noen flasker enn å stå på butikken og fylle de

Det ferdige produktet etter at man har blandet vann i konsentratet, er 90%+ vann ja.

Brus du får på flasker er også laget av konsentrat, men det er blandet med vann på bryggeriet.

Lenke til kommentar

Mye av det som selges i dag er laget fra konsentrat, hvor 90%+ er vann

Brus man får i beger/glass på restauranter er ofte konsentrat

Men, det er jo enklere å raske med seg noen flasker enn å stå på butikken og fylle de

Eneste som gleder seg på dette er nok sodastream :)

Men det kunne være en ide at de kjente leskedrikkmerkene begynte å selge ekstrakter, problemet er kanskje da at vi får mange proprietære løsninger.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Men du må da være enig at at det er bedre om naturen får næring, enn ikke-nedbrytbart søppel?

Å velge mellom søppel i naturen eller søppel i naturen? Det er som å velge mellom pest eller kolera. Å utvikle emballasje for å kunne kaste den i naturen er uansett feil løsning. Hadde vi hatt flere planeter, så kanskje. Men det har vi ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Å velge mellom søppel i naturen eller søppel i naturen? Det er som å velge mellom pest eller kolera. Å utvikle emballasje for å kunne kaste den i naturen er uansett feil løsning. Hadde vi hatt flere planeter, så kanskje. Men det har vi ikke.

Næring er ikke søppel.

poff.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...