TKvello Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 Jeg har tenkt å kjøpe en ca. 20 år gammel bruktbil i Sverige og lurer i den forbindelse på hvor omfattende en svensk EU-kontroll er i forhold til den norske. Er det noen som har erfaring med dette? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 De er omtrent identisk på hva de sjekker. Men du kan ikke bruke kontrollseddelen fra sverige i norge og vice versa. Det er imidlertid slik at svenskene har eu-kontroll hver 14. måned i motsetning til annet hvert år slik vi har i norge. Lenke til kommentar
TKvello Skrevet 13. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2019 Takk for svar! Jeg er klar over begrensningene. Grunnen til at jeg spurte, er om man kan legge samme "verdi" i en svensk godkjenning som i en norsk. Ut fra ditt svar kan man mer eller mindre gjøre det. En annen ting jeg lurer på er mva. Det ser ut som man betaler det når man kjøper bruktbil i en forretning. Denne kan man vel kreve tilbake når bilen tas inn i Norge? Videre ser det ut som forhandleren kan velge mellom to beregningsmetoder; enten 25% av salgssummen eller 20% av fortjenesten. Er det noen her som har vært borti dette? Lenke til kommentar
0laf Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 (endret) I Sverige har man besiktning, i utgangspunktet er det årlig, i stedet for annenhvert år, men som det står ovenfor, altså senest 14 måneder etter siste gang osv. Besiktningen kan kun gjøres hos Besikta eller Bilprovningen, ordinære verksteder har ikke mulighet til å besikte bilen, heldigvis, dette er en mye bedre ordning enn i Norge. Hele opplegget er altså annerledes enn i Norge, men av egen erfaring er den svenske kontrollen langt enklere enn en norsk EU-kontroll, og kontroll i ett av landene, er selvfølgelig ikke gyldig i det andre osv. Jeg har hatt flere svenske biler, og har benyttet Besikta, for egen del har kontrollen vært over på minutter. Test av bremser, lys og det mest vesentlige blir gjort, men det er ikke noe smøbrødliste med filleting som gåes gjennom, slik verkstedene ofte gjør i Norge, formålet er at bilen skal være trygg, intet annet, og de har ingen egen økonomisk interesse av å finne feil, i og med at ikke driver noe bilverksted osv.Husk at Norge er det eneste landet i verden hvor du kan klage på den minste ting i fem år etter et kjøp, i Sverige skal det generelt mye mer til for å klage på et bruktbilkjøp, så du bør vite hva du kjøper.Det svenske systemet for moms er ganske likt som det norske, jeg har ikke inngående kjennskap til det, men har forstått det slik at har bilen vært i privat eie, så er den det svenskene kaller for "moms-smittat", altså momsen er betalt, og du får den ikke igjen, punktum.Biler som har stått hos forhandlere, vært leaset eller solgt til selskaper og den slags, kan du i enkelte tilfeller få igjen momsen på, det er slike biler du bør se etter, dog ville jeg tro utvalget av 20 år gamle biler som ikke er "moms-smittat" er rimelig labert, men du må trippelsjekke at du virkelig får igjen momsen.Momsen du i så fall får igjen, er den svenske, jeg har aldri hørt om den beregningsmetoden du nevner, men dersom en forhandler kan velge å betale moms på salgssummen, som kanskje er hundretusenvis av kroner, eller av fortjenesten på noen få tusen, så ville vel alle valgt sistnevnte, så det høres merkelig ut?Du betaler uansett moms i Norge, den norske Staten skal alltid ha sitt, så får du refundert den svenske momsen, dersom bilen kun har vært i eie av noen som er "moms-registrert".Dersom det finnes alternative utregninger av moms, så du bør vel være helt sikker på at det du får igjen er den svenske momsen på hele salgssummen, ikke noen tiere i moms på en eventuell fortjeneste en eller annen forhandler får?Generelt er 20 år gamle biler ikke særlig mye billigere i Sverige, og import av slike lønner seg sjeldent ? Endret 13. oktober 2019 av 0laf Lenke til kommentar
TKvello Skrevet 14. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2019 En bilforretning kan velge mellom to beregningsmetoder for moms ved salg.https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningavbegagnadevarormedmera.4.58d555751259e4d6616800010756.htmlDette er vel mer av akademisk interesse, men viser allikevel at i dette tilfellet kan bilforhandleren få momsen så lav, at det man får igjen ikke er noe å regne med. Det er bedre å prøve litt pruting.Etter at myndighetene senket den såkalte veterangrensen fra 30 til 20 år lønner det seg ubetinget å kjøpe enkelte biltyper i Sverige. Dette kan f.eks gjelde dyrere biler som BMW, MB, Jaguar etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå