Simen1 Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 (endret) Om få år er >60 kWh batteri standard. Da vil de fleste klare dagpendling selv på vinterstid. Mange har kjøpt feil bil i forhold til behov eller vært tidlig ute, disse vil derfor bytte elbil. Destinasjonslading hjemme er det folk ønsker. Med unntak av intercity trafikk, her trengs det STORE ladestasjoner med 200 km intervaller, og store ladestasjoner i byene der mange ikke har mulighet for hjemmelading. Jeg ga deg en pluss, men vil bare legge til at det er mye billigere for brukeren og bedre for kraftnettet å bygge hjemmelading der man parkerer enn å bygge flere hurtigladestasjoner i byene. Hurtigladestasjonene opptar arealer i tillegg til der man parkerer, pluss at de er mye dyrere per ladepunkt og tar unødvnedig mye tid for brukerne. Hjemmelading tar ca 0 tid. En annen ting er disse hurtigladerne med 20 mil intervaller. De kan godt stå tettere sånn at man lettere kan hoppe over 2-3 alt etter hva som passer. Videre så er det antall MW som teller, ikke hvor mange oppstillingsplasser det er. For å si det sånn: Lader man med 100 kW, så trenger man halvparten så mange plasser som ved 50 kW lading, forutsatt samme rekkevidde, kjøredistanse etc. Det vil også være mer brukervennlig å halvere ladetida* * Egentlig inntil et visst nivå. Dvs. enten bør man ha tid til å gå på do, kjøpe og spise mat i fred og ro, riste litt på beina etc, eller så må ladinga foregå så raskt at man kan gjøre det før man setter seg ned for å spise uavbrutt. Avbrudd midt i måltidet er en uting. Etter 3-4 timer kjøring trenger man et måltid og hvile øynene og hodet litt. Med andre ord: helst enten <5 minutter lading, eller ca 30 minutter (= uavbrutt spisepause). Endret 14. oktober 2019 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Svaret er med andre ord å ha mange nok ladeplasser. Litt lek med tall: Om du har 1MW på ladeplassen din, så holder det til at 4 Tesla Model 3 kan lade med maks effekt samtidig(4*250kW). Nå lader TM3 med så høy effekt kun en kort periode så hvis vi i stedet ser på ladetidene Tesla oppgir for siste versjon av supercharger, halvt batteri på 15 min, så tilsvarer det en snitteffekt på 150kW. Da holder 1MW til 7 uttak. Nå er heller ikke det veldig realistisk siden dette tilsvarer at *alle* kun tenker på å komme seg frem fortest mulig mens mange gjerne vil ha en lengre pause med en matbit osv. I sommer brukte jeg min TM3 til bilferie i Norge og på en ladestopp med mat lå gjerne snitteffekten helt nede på 50kW. 1MW holder altså til at 20 biler kan ta lade- og spisepause samtidig. Nå er 'fasit' avhengig av hvilken miks du ender med på ladekundene dine men 15-20 lastbalanserte uttak per 1MW ladeplass virker som et trygt valg. Om ladeplassen står utenfor en veikro lønner det seg kanskje for kroa å gå enda høyere på antall plasser, man vil jo ikke jage bort kundene heller. Jeg har tidligere regnet ut det nasjonale hurtigladebehovet til å være opp til 600MW i rushtiden, tilsvarende 10-15000 uttak. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Hvorfor akkurat i rushtida? Rushen domineres jo av folk som skal til og fra jobb, altså de som har hjemmeladet eller burde ha gjort det, for sitt daglige hjem-jobb kjørebehov. Min erfaring er at langtur-bilistene lader mer jevnt utover døgnet. Dvs. trøkket er mest fra ca kl 11 til 22. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Statistikken over bruk av hurtigladere viser en topp på ettermiddagen, sikkert fordi det er da det er flest biler på veien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå