Gå til innhold

Akutt hjelp med faktura fra BI

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg signerte kontrakt hos BI i slutten av Juli, og i slutten av August sendte jeg mail til de om oppsigelse da jeg skulle gjøre noe annet i stedet for. Jeg fikk 02 oktober faktura fra BI på 36.000 fra bi for studieplassen. Jeg sendte mail til de og sa at jeg sendte mail 22 august, og at jeg ikke skulle ha plassen. De nektet for at jeg hadde sendt mail, og når jeg sjekket selv kunne jeg ikke lenger finne mailen. Jeg er 100% sikker på at jeg sendte mail da jeg tok et skjermbilde av samme mailen en ukes tid etter at jeg sendte.

Jeg fikk også som svar fra BI at jeg var over fristen for avmelding, og at jeg måtte betale 50% av studieavgiften hvis jeg skulle melde meg ut. Fra Juli til nå har jeg ikke fått en eneste mail om at jeg har en faktura jeg skal betale, og jeg har heller ikke fått en eneste faktura i posten. Den første fakturaen jeg fikk gikk ut nesten 20 dager før jeg fikk den. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre da jeg er relativt lite interessert i å betale 18.000kr for dette. Som sagt har jeg ikke fått varsel på noen som helst måte om at jeg skylte de penger, jeg syntes det da er rart at de kan sende en faktura så sent at det ikke er mulig å melde seg ut med mindre jeg betaler 50% av avgiften.

Setter ekstremt stor pris på alle tips da dette er en veldig uheldig situasjon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fortsatt skjermbildet? Hvis du verken har skjermbilde eller elektronisk kopi av mailen kommer du nok ingen vei her.

Men er det ikke litt rart at de først gir beskjed om faktura når den har gått ut? Fakturaen hadde forfall 07.09, og jeg fikk den i posten i starten av oktober.

Lenke til kommentar

Noen som har noen tips? Ville trodd at det er en regel som sier at de måtte sendt faktura før, og at de ikke kan sende den så sent etter forfall, for så å si at det er for sent å melde seg ut når jeg får den. Forfall på fakturaen var som sagt over 30 dager etter at jeg fikk den. Har et lite håp om å slippe å betale 18.000kr.. Er det noe/noen som kan hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Hvis du har screenshot, hvordan er det mulig å ikke finne kopi av mailen i utboksen?

Det er akkurat det jeg lurer på også. Er i kontakt med support fra outlook som skal hjelpe meg med saken. Er derfor jeg hadde et håp om at de måtte ha sendt en faktura før de gjorde.

Her er det noe som skurrer, hvorfor i alle dager har du slettet eposten? Og hva viser skjermdump?

Har aldri slettet eposten, og skjermdump viser hvem som er avsender, hvem som har fått mailen, tidspunkt og innhold

Lenke til kommentar

BIs generelle utmeldingsfrister.

Dette er en sak hvor det ikke handler om å ha rett, men om å kunne bevise det. Det er du som hevder at noe har skjedd (at oppsigelse er sendt), og det er du som må underbygge denne påstanden. Å vise til et skjermbilde av en e-post uten å kunne vise til selve e-posten er dessverre svakt.

Så TS var uansett 6 dager for sent ute, hva er da poenget med å bevise at den ble sendt 6 dager senere? Vil de ikke likevel kunne kreve gebyr for sen utmelding?

Lenke til kommentar

BIs generelle utmeldingsfrister.

Dette er en sak hvor det ikke handler om å ha rett, men om å kunne bevise det. Det er du som hevder at noe har skjedd (at oppsigelse er sendt), og det er du som må underbygge denne påstanden. Å vise til et skjermbilde av en e-post uten å kunne vise til selve e-posten er dessverre svakt.

Det som er problemet mitt, derfor jeg håpet at det var noe å gå med mtp når jeg fikk faktura.

Så TS var uansett 6 dager for sent ute, hva er da poenget med å bevise at den ble sendt 6 dager senere? Vil de ikke likevel kunne kreve gebyr for sen utmelding?

Mailen ble sendt 22 august. Frem til 01.09 må man betale 5.000kr ved utmelding, og 18.000kr etter. Den andre mailen jeg sendte ble sendt i slutten av September/starten av Oktober da det var da jeg fikk faktura i posten

Lenke til kommentar

Når du fikk faktura påvirker i utgangspunktet ikke spørsmålet om avtalens bindende virkning. Dårlige fakturarutiner er ikke mislighold av avtalen fra BIs side, og gir deg visse rettigheter med tanke på forsinkelsesrenter mv, men ikke noen ekstra rett til å bli fri fra avtalen.

Lenke til kommentar

Når du fikk faktura påvirker i utgangspunktet ikke spørsmålet om avtalens bindende virkning. Dårlige fakturarutiner er ikke mislighold av avtalen fra BIs side, og gir deg visse rettigheter med tanke på forsinkelsesrenter mv, men ikke noen ekstra rett til å bli fri fra avtalen.

Det var synd.. Hadde et lite håp om at du kanskje måtte sendt faktura før, slik at jeg kunne betale 5.000kr i stedet for 18.000kr. Tusen takk for hjelpen, det settes stor pris på!

Lenke til kommentar

Har skjermbildet av mail, men de mente at det ikke var bra nok

Er det sendt fra en mailklient? Da kan du vel sjekke adressen som er brukt om den er korrekt, evt forsøke om mailleverandøren kan sjekke om denne finnes på deres servere.

adresser, dato og klokkeslett burde være bra hjelp, samt gå gjennom kladd, søppel og resten av mappene at den ikke kan ligge i feil.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Er det sendt fra en mailklient? Da kan du vel sjekke adressen som er brukt om den er korrekt, evt forsøke om mailleverandøren kan sjekke om denne finnes på deres servere.

adresser, dato og klokkeslett burde være bra hjelp, samt gå gjennom kladd, søppel og resten av mappene at den ikke kan ligge i feil.

Har vært i kontakt med outlook support! De skulle se på problemet, men de jobbet dessverre ikke i helger. Håper på svar i løpet av morgendagen.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg signerte kontrakt hos BI i slutten av Juli, og i slutten av August sendte jeg mail til de om oppsigelse da jeg skulle gjøre noe annet i stedet for. Jeg fikk 02 oktober faktura fra BI på 36.000 fra bi for studieplassen. Jeg sendte mail til de og sa at jeg sendte mail 22 august, og at jeg ikke skulle ha plassen. De nektet for at jeg hadde sendt mail, og når jeg sjekket selv kunne jeg ikke lenger finne mailen. Jeg er 100% sikker på at jeg sendte mail da jeg tok et skjermbilde av samme mailen en ukes tid etter at jeg sendte.

Jeg fikk også som svar fra BI at jeg var over fristen for avmelding, og at jeg måtte betale 50% av studieavgiften hvis jeg skulle melde meg ut. Fra Juli til nå har jeg ikke fått en eneste mail om at jeg har en faktura jeg skal betale, og jeg har heller ikke fått en eneste faktura i posten. Den første fakturaen jeg fikk gikk ut nesten 20 dager før jeg fikk den. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre da jeg er relativt lite interessert i å betale 18.000kr for dette. Som sagt har jeg ikke fått varsel på noen som helst måte om at jeg skylte de penger, jeg syntes det da er rart at de kan sende en faktura så sent at det ikke er mulig å melde seg ut med mindre jeg betaler 50% av avgiften.

Setter ekstremt stor pris på alle tips da dette er en veldig uheldig situasjon

Ser jeg glemte å nevne det, men rundt 28.08 skulle jeg legge til en personlig lagd mail, og alt gikk i surr. Måtte ha hjelp av support for å få det fikset. De kontrollerte pcen min og fikk fikset det til slutt. Kan dette ha noe med "forsvinning" av mailen å gjøre kanskje?

Lenke til kommentar

Ser jeg glemte å nevne det, men rundt 28.08 skulle jeg legge til en personlig lagd mail, og alt gikk i surr. Måtte ha hjelp av support for å få det fikset. De kontrollerte pcen min og fikk fikset det til slutt. Kan dette ha noe med "forsvinning" av mailen å gjøre kanskje?

Hva mener du med 'personlig lagd mail'? 

Hva slags mail er det du bruker, er det Outlook eller er det Gmail oppsatt i outlook klienten? Logg på webmail og sjekk der om det er blitt kluss i outlook lokalt på PCen din kan du være heldig og det ligger der.

Lenke til kommentar

Hva mener du med 'personlig lagd mail'? 

Hva slags mail er det du bruker, er det Outlook eller er det Gmail oppsatt i outlook klienten? Logg på webmail og sjekk der om det er blitt kluss i outlook lokalt på PCen din kan du være heldig og det ligger der.

Fikk lagd en mail med eget domene via domene.no. Når jeg la den mailen inn i outlook appen på windows 10 så måtte jeg som sagt ha hjelp av support. Kan hende at når de ordnet opp var det noe som skjedde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...