Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 (endret) Chris Froome sykler på 430W, så hvor du har de tallene fra at det er snittet for mennesker, vet jeg ikke, men de ferreste klare å sykle over 400W over tid. Finn heller tall for W/kg. Jeg er mosjonist og yter ca 1.7-2 W/kg. Har en FTP. på 230W som er gjennomsnittet når jeg trår det jeg klarer i 5 minutter. WEre det mulig du tenker på effekten syklisten gjør? Den er alltid mindre enn effekten syklisten forbruker. Altså skal du yte 200 Wh, må du nok spise mye mer enn 200Wh i mat. Endret 12. oktober 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 Ved 15km/t på sykkel bruker et menneske typisk 418W, så 418Wh på 15 km. En effektiv bil med forbruk på 0.5l/mil bruker 475Wh/km, så ca 7.15kWh for 15km. Differansen holder i hvertfall fint til både klesvask og en lang dusj. Jeg har da sett bort fra 120W som føreren av bilen bruker, siden det har liten innvirkning på resultatet (ca 30Wh ved kjøring i 60 km/t, men syklisten forbrenner jo også litt i dusjen). En lang dusj to ganger daglig så har du brukt mere energi enn bilen. https://www.dinside.no/bolig/hvor-mye-koster-det-a-ta-en-dusj/60988994 Så var det klesvasken? Et par kwh? Om du sykler med 100watt brenner du raskt det 3 dobbelte. Regner du energiforbruk i matproduksjon kommer du fort dårlig ut. 1 Lenke til kommentar
Arn H Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 Kilde?Økt reisetid over hele Nord-Jæren for alle unntatt de som kun kjører E39 sør for Stavanger. Dette eer tall som finns meen som ikke publiseres. Heldigvis her en insidere å snakke med. Godt vi har noen som kan dele disse hemmelige upubliserte tallene med oss andre Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 (endret) En lang dusj to ganger daglig så har du brukt mere energi enn bilen. https://www.dinside.no/bolig/hvor-mye-koster-det-a-ta-en-dusj/60988994 Så var det klesvasken? Et par kwh? Om du sykler med 100watt brenner du raskt det 3 dobbelte. Regner du energiforbruk i matproduksjon kommer du fort dårlig ut. Hva er alternativet? Kjøre til jobben og ligge som en potet på sofaen etterpå? Da er matforbruket ganske lavt, du trenger ikke vaske like mange klær, men du blir en ganske stor utgiftspost for helsevesenet. Endret 12. oktober 2019 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 Hva er alternativet? Kjøre til jobben og ligge som en potet på sofaen etterpå? Da er matforbruket ganske lavt, du trenger ikke vaske like mange klær, men du blir en ganske stor utgiftspost for helsevesenet. For klimaet er nok det ønskelig å bruke minst mulig energi. At det fører til et passivt liv er nok en ulempe for helsen. Som jeg har sagt mangen ganger før. Klimavennlige folk er en utdøende rase. Lenke til kommentar
missi Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 Alternativet til sykkelvei er ikke å ikke gjøre noe. Bygger en ikke sykkelvei må flere kjøre, og dermed må en ha større veier -- det blir fort dyrere enn å bygge sykkelvei. Og så kommer helseaspekter i tillegg. De 1,2 milliarden en bruker på denne helt tullet sykkelstien på Nord-Jørn ville gitt en fremkommelighet på E39 som ville gjort at begrepet rushtidstrafikk ikke fantes lenger. Vi kunne løst nesten alle de store trafikkproppene. Det skjer ikke nå. 1 Lenke til kommentar
missi Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 Godt vi har noen som kan dele disse hemmelige upubliserte tallene med oss andre Disse tallene har blir forespurt flere ganger i flere fora, men de ønskes ikke publisert. Men transportetatene i alle kommunene sitter på tallene. Problemet er at tallene beviser at trafikktiltakene er feil, og det vil ikke politkerne ha ut. På en strekning gikk reisetiden opp med over 25% etter at en bygget om et kryss for å legge til rette for syklister. Ingen økning i antall syklende, ekstrem økning i kø og brukt reisetid. Pluss rushtiden ble forlenget med over en time morgen og kveld, nesten 2,5 time totalt per døgn. 1 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Disse tallene har blir forespurt flere ganger i flere fora, men de ønskes ikke publisert. Men transportetatene i alle kommunene sitter på tallene. Problemet er at tallene beviser at trafikktiltakene er feil, og det vil ikke politkerne ha ut. På en strekning gikk reisetiden opp med over 25% etter at en bygget om et kryss for å legge til rette for syklister. Ingen økning i antall syklende, ekstrem økning i kø og brukt reisetid. Pluss rushtiden ble forlenget med over en time morgen og kveld, nesten 2,5 time totalt per døgn. Hvis tilrettelegging for sykkel i et kryss førte til en time ekstra kø så er det ikke en sjanse i havet for at det ikke hadde blitt slått opp i lokalpressen med krigstyper. Så da kan du sikkert linke til en artikkel om dette for å vise at det du sier ikke er bare tull. 3 Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 De 1,2 milliarden en bruker på denne helt tullet sykkelstien på Nord-Jørn ville gitt en fremkommelighet på E39 som ville gjort at begrepet rushtidstrafikk ikke fantes lenger. Vi kunne løst nesten alle de store trafikkproppene. Det skjer ikke nå. Jeg har svart deg tidligere et par ganger men logikken synker visst ikke inn, så la meg sette det SKIKKELIG på spissen for å få frem poenget. Hypotese: Sykling har blitt så attraktivt at nå finnes det 10.000 syklister og 1 bil. Hva skal denne bilisten med flere felt og/eller flere veier? Og om du kjører hele E39 til og fra jobb burde du vurdere flytting eller annen jobb. Lenke til kommentar
missi Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Jeg har svart deg tidligere et par ganger men logikken synker visst ikke inn, så la meg sette det SKIKKELIG på spissen for å få frem poenget. Hypotese: Sykling har blitt så attraktivt at nå finnes det 10.000 syklister og 1 bil. Hva skal denne bilisten med flere felt og/eller flere veier? Og om du kjører hele E39 til og fra jobb burde du vurdere flytting eller annen jobb. Ambulnse, politi, brann, varetransport, fritidsaktiviteter, ha fritid og ikke bare bo på sykkelen, spare energi ved å ikke dusje to til tre ganger hver dag osv. Sykkel er gammeldags. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 [quote name="missi" post="25116550" timestamp="1570959932" Sykkel er gammeldags. God teori. Her er en tilbake: Du er bare lat 1 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Tidsforbruk er veldig avhengig av hverdagen din. Kjører du en halvtime på en utrafikkert motorvei er det klart at en taper mye tid med sykkel på samme strekning, men kjører du si 15 minutt på byveier (uten trafikk), tilsvarer det ofte kun 30 minutt på sykkel -- dette er altså 30 minutt med trening. Du taper 15 minutt på sykkelen, men du får 30 minutt med trening, så du går egentlig i 0. Legger du til at du ofte vil oppleve trafikk i rushtiden med bil, kan du i mange tilfeller spare tid med sykkel. Og det finnes også mellomløsninger. For eksempel hvis en bor utenfor byen, kan en kjøre med bil til bygrensa, parkere der og så sykle resten av stykket. Spart tid og økt fleksibilitet er såpass viktig for meg at jeg ikke har mulighet å "tulle det bort" med å sykle til jobb. Å sykle til jobb er også mer "gå 10000 skritt dagen" trening, enn erstatning for dedikert/effektiv trening. Har ingenting imot at folk velger å sykle til jobb, tvert imot. Reagerer kun når folk får "religiøse" tendenser og ikke forstår andre situasjoner enn sin egen. (Gjelder ikke kun alminnelige folk som deg og meg, men også de som styrer landet) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Spart tid og økt fleksibilitet er såpass viktig for meg at jeg ikke har mulighet å "tulle det bort" med å sykle til jobb. Å sykle til jobb er også mer "gå 10000 skritt dagen" trening, enn erstatning for dedikert/effektiv trening. Har ingenting imot at folk velger å sykle til jobb, tvert imot. Reagerer kun når folk får "religiøse" tendenser og ikke forstår andre situasjoner enn sin egen. (Gjelder ikke kun alminnelige folk som deg og meg, men også de som styrer landet) Det kommer jo helt an på hvilken gjennomsnittsfart man har på vei til jobben og hvilke veier man kjører. Bruker man like lang tid med el-sykkel som med bil, så er det vel ikke tidsbruken det skorter på. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Det kommer jo helt an på hvilken gjennomsnittsfart man har på vei til jobben og hvilke veier man kjører. Bruker man like lang tid med el-sykkel som med bil, så er det vel ikke tidsbruken det skorter på. El-sykkel er helt klart en interessant joker i regnestykket. Bare tryggheten (fleksibiliteten som ofte oversettes til tidsbesparelse) å vite at jeg når som helst kan gå fra arbeidsplassen, sette meg i bilen og utføre hvilken som helst gjerning på kortest mulig tid, er såpass viktig. Det samme gjelder til jobb, å kunne gå rett fra parkeringsplass inn på arbeidsplass, uten å måtte dysje/skifte og "cool-down-svette", gjør meg til en mer effektiv arbeider for arbeidsgiver. Og om vi først er på elektrisk motorisert sykkel, hvorfor ikke også anbefale "vanlig" motorisert sykkel? Sammmenlignet med personbil er miljøgevinsten høy. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 El-sykkel er helt klart en interessant joker i regnestykket. Bare tryggheten (fleksibiliteten som ofte oversettes til tidsbesparelse) å vite at jeg når som helst kan gå fra arbeidsplassen, sette meg i bilen og utføre hvilken som helst gjerning på kortest mulig tid, er såpass viktig. Det samme gjelder til jobb, å kunne gå rett fra parkeringsplass inn på arbeidsplass, uten å måtte dysje/skifte og "cool-down-svette", gjør meg til en mer effektiv arbeider for arbeidsgiver. Og om vi først er på elektrisk motorisert sykkel, hvorfor ikke også anbefale "vanlig" motorisert sykkel? Sammmenlignet med personbil er miljøgevinsten høy. Alt. 1. Du dusjer og så kjører du på jobb. Alt. 2. Du sykler til jobben og så dusjer du. Et av de to alternativene gjør at du er mer opplagt til å begynne å jobbe, mens det andre ikke gir samme oppfriskende opplevelse. Men, det er trygt å ha en bil stående, da været er en faktor man ikke kan gjøre noe med. El sykkel kan med fordel få øket hjelpeeffekten opp til 40-45 km/t uten at det blir noe spesielt mer farlig enn 25 km/t, men med en litt mer intelligent motorstyring. 1 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Alt. 1. Du dusjer og så kjører du på jobb. Alt. 2. Du sykler til jobben og så dusjer du. Et av de to alternativene gjør at du er mer opplagt til å begynne å jobbe, mens det andre ikke gir samme oppfriskende opplevelse. Men, det er trygt å ha en bil stående, da været er en faktor man ikke kan gjøre noe med. El sykkel kan med fordel få øket hjelpeeffekten opp til 40-45 km/t uten at det blir noe spesielt mer farlig enn 25 km/t, men med en litt mer intelligent motorstyring. Tror nok dette er veldig invididuelt - og situasjonsavhengig. Hos meg er det enten 15min kjøring, eller 50min sykling+garderobe. Når jeg kjører får jeg tid til behagelig morgen (dysj, frokost, kaffe, nyheter) og kommer opplagt og klar på jobb. Samt har mulighet til å være fleksibel (ved å dysje 5min fremfor 10min, lage enkel frokost/droppe, ikke lese/høre nyheter, ta kaffien i bilen) = mindre stress. Når (da) jeg sykler blir alt mer stress, mindre fleksibelt, tidskniper osv. Når jeg kommer på jobb, etter garderobe tid, trenger kroppen litt cooldown tid, hvor jeg ikke er særlig produktiv. Etter avsluttet arbeidstid, er det også ekstra slitsomt å bli tvunget til å sykle hjem, spesielt på dager som har vært lange/tunge. Da er det bedre å komme seg rett på effektiv trening (treningssenter, eller dedikert hjemme/ute trening). En får også bedre muligheter til å kunne jobbe være fleksibel ovenfor arbeidsgiver/familie (med tanke på feks overtid). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Tror nok dette er veldig invididuelt - og situasjonsavhengig. Hos meg er det enten 15min kjøring, eller 50min sykling+garderobe. Når jeg kjører får jeg tid til behagelig morgen (dysj, frokost, kaffe, nyheter) og kommer opplagt og klar på jobb. Samt har mulighet til å være fleksibel (ved å dysje 5min fremfor 10min, lage enkel frokost/droppe, ikke lese/høre nyheter, ta kaffien i bilen) = mindre stress. Når (da) jeg sykler blir alt mer stress, mindre fleksibelt, tidskniper osv. Når jeg kommer på jobb, etter garderobe tid, trenger kroppen litt cooldown tid, hvor jeg ikke er særlig produktiv. Etter avsluttet arbeidstid, er det også ekstra slitsomt å bli tvunget til å sykle hjem, spesielt på dager som har vært lange/tunge. Da er det bedre å komme seg rett på effektiv trening (treningssenter, eller dedikert hjemme/ute trening). En får også bedre muligheter til å kunne jobbe være fleksibel ovenfor arbeidsgiver/familie (med tanke på feks overtid). Hvor i all verden bor du, som bare har 15 min kjøring til jobb? Kan umulig være snakk om et område med utpreget rush-trafikk, for da kommer sykkel aldri til å bli raskere. Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Hvor i all verden bor du, som bare har 15 min kjøring til jobb? Kan umulig være snakk om et område med utpreget rush-trafikk, for da kommer sykkel aldri til å bli raskere. I Rogaland. Det er her de skal bygge den eventyrlig dyre sykkel veien (1412 Millioner !! for 13km sykkelvei..) med motorvei standard. Har 2mil å tilbakelegge før jeg når jobb. Kommer raskt ut på E39, og arbeidsted er også nærme E39. 15 min er når det er veldig lite kø. Det kan fort ta 30min+ når det er mye kø. Tiden det tar for å reise til jobb, burde jo sammenlignes med når det ikke er rush-trafikk. Hvis det plutselig skulle ta 2 timer å kjøre til jobb, på en strekning som kan ta 15 min, er jo ikke svaret "ta sykkel, det tar kun 1 time", men heller at veiene må utbedres for å få tiden ned mot 15 min igjen. Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 Alternativet til sykkelvei er ikke å ikke gjøre noe. Bygger en ikke sykkelvei må flere kjøre, og dermed må en ha større veier -- det blir fort dyrere enn å bygge sykkelvei. Og så kommer helseaspekter i tillegg.De 1,2 milliarden en bruker på denne helt tullet sykkelstien på Nord-Jørn ville gitt en fremkommelighet på E39 som ville gjort at begrepet rushtidstrafikk ikke fantes lenger. Vi kunne løst nesten alle de store trafikkproppene. Det skjer ikke nå. Hvilke tiltak mener du hadde løst trafikkproppene? Høres ut som fri fantasi og ønsketenking. Hver gang en vei bygges ut så tror forkjemperne at køen vil forsvinne og hver gang oppstår det ny kø, og hver gang så begynner man å drømme om utbygging som skal fjerne kø igjen. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 I Rogaland. Det er her de skal bygge den eventyrlig dyre sykkel veien (1412 Millioner !! for 13km sykkelvei..) med motorvei standard. Har 2mil å tilbakelegge før jeg når jobb. Kommer raskt ut på E39, og arbeidsted er også nærme E39. 15 min er når det er veldig lite kø. Det kan fort ta 30min+ når det er mye kø. Tiden det tar for å reise til jobb, burde jo sammenlignes med når det ikke er rush-trafikk. Hvis det plutselig skulle ta 2 timer å kjøre til jobb, på en strekning som kan ta 15 min, er jo ikke svaret "ta sykkel, det tar kun 1 time", men heller at veiene må utbedres for å få tiden ned mot 15 min igjen. Tiden det tar å reise til jobb, er tiden det vanligvis tar og ikke unntakstilfellene. Utbedring av veier er en måte. Bedre kollektivtilbudet er en annet. Få bilister over på mindre egoistiske metoder er en kombinasjon av kollektiv og sykling. Så lenge de alternativene er tilstede, så vil ikke flere felter for bil, løse noen ting. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå