Gå til innhold

Her prioriteres sykkel foran bil: Lar varmefølsomt kamera styre rødt og grønt lys


Anbefalte innlegg

Her skal en jo tvinges til å sykle ved å fjerne fremkommeligheten for bil. Forklar meg logikken i å tvinge folk over på gammel utdatert transportteknologi? Burde ikke målet være at folk brukte så liten tid som mulig på transport? At en kunne beveg seg hurtig, rimelig og komfortabelt både over kort og lange strekk, akkurat når det passer en.

 

Sykkel er det suverent mest energieffektive fremkomstmiddelet. Sykkel tar mindre plass. Sykkelvei koster en brøkdel av en bilvei med samme kapasitet. Sykkel har neglisjerbare utslipp og ingen slitasje på veien. Og ikke minst har sykkel en helseeffekt som gjør at samfunnet tjener over 40kr pr kilometer som sykles. Tilsvarende for bilkjøring er en kostnad i helseeffekt på 25 øre pr kilometer som kjøres. Økende innbyggertall og miljøproblemer gjør sykkelens fordeler viktigere enn noen gang. Så logikken er soleklar.

 

https://samferdsel.toi.no/forskning/skader-syklister-seg-sa-mye-at-sykling-bor-frarades-article33694-2205.html

 

Bikes_Most_Efficient.png

 

picoftheday0012-space-60people.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sykkel er det suverent mest energieffektive fremkomstmiddelet. Sykkel tar mindre plass. Sykkelvei koster en brøkdel av en bilvei med samme kapasitet. Sykkel har neglisjerbare utslipp og ingen slitasje på veien. Og ikke minst har sykkel en helseeffekt som gjør at samfunnet tjener over 40kr pr kilometer som sykles. Tilsvarende for bilkjøring er en kostnad i helseeffekt på 25 øre pr kilometer som kjøres. Økende innbyggertall og miljøproblemer gjør sykkelens fordeler viktigere enn noen gang. Så logikken er soleklar.

 

https://samferdsel.toi.no/forskning/skader-syklister-seg-sa-mye-at-sykling-bor-frarades-article33694-2205.html

 

Bikes_Most_Efficient.png

 

picoftheday0012-space-60people.jpg

Men sykkel scorer veldig dårlig på fleksibilitet og tidsforbruk..

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Men sykkel scorer veldig dårlig på fleksibilitet og tidsforbruk..

Både og. I sentrumsnære strøk, hvor trafikken er for tett til at man kan holde fartsgrenser, er sykkel noen ganger vel så kjapt. Ute på motorveien, og uten særlig trafikk, er jo bil overlegent det meste. Selvfølgelig. Men til og fra kontorer midt i byen, og til samme klokkeslett som resten av byen skal på jobb, er sykkel virkelig ikke så dumt.

 

Investerer du i el-sykkel går treningseffekten pr tur ned, men til gjengjeld får du komfort og fleksibilitet i retur. (Og undersøkelser viser at personer med el-sykler bruker disse såpass mye, at samlet sett gir det positiv trenings-effekt også..)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Men sykkel scorer veldig dårlig på fleksibilitet og tidsforbruk..

Tidsforbruk er veldig avhengig av hverdagen din. Kjører du en halvtime på en utrafikkert motorvei er det klart at en taper mye tid med sykkel på samme strekning, men kjører du si 15 minutt på byveier (uten trafikk), tilsvarer det ofte kun 30 minutt på sykkel -- dette er altså 30 minutt med trening. Du taper 15 minutt på sykkelen, men du får 30 minutt med trening, så du går egentlig i 0. Legger du til at du ofte vil oppleve trafikk i rushtiden med bil, kan du i mange tilfeller spare tid med sykkel.

 

Og det finnes også mellomløsninger. For eksempel hvis en bor utenfor byen, kan en kjøre med bil til bygrensa, parkere der og så sykle resten av stykket.

Lenke til kommentar

Er ekstra kaloriforbruk og vann til dusjing og vann til vasking av svette klær tatt med i dette?

 

Jeg vil tippe at el sykkel eller el moped er bedre totalt. Et menneske brenner vel ca 400wh når vi sykler. Sykler man 10kmpr time blir dette 40wh PR km. En effektiv bil klarer 100wh PR km. Men da må du ikke dusje eller skifte klær. Klærne blir jo også hurtigere slitt når man sykler. En dusj med 10 liter varmt vann krever noen wh det samme gjør en klesvask.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er ekstra kaloriforbruk og vann til dusjing og vann til vasking av svette klær tatt med i dette?

 

Jeg vil tippe at el sykkel eller el moped er bedre totalt. Et menneske brenner vel ca 400wh når vi sykler. Sykler man 10kmpr time blir dette 40wh PR km. En effektiv bil klarer 100wh PR km. Men da må du ikke dusje eller skifte klær. Klærne blir jo også hurtigere slitt når man sykler. En dusj med 10 liter varmt vann krever noen wh det samme gjør en klesvask.

 

Men skal du nå ditt treningsbehov må du belage deg på økt kaloribehov, å dusje og skifte klær uansett. Dessuten kan treningstøy brukes flere ganger hvis en henger dem opp og  lufter dem.

Lenke til kommentar

Men skal du nå ditt treningsbehov må du belage deg på økt kaloribehov, å dusje og skifte klær uansett. Dessuten kan treningstøy brukes flere ganger hvis en henger dem opp og  lufter dem.

Jeg jobber i en stor bedrift. Noen tenker nok slik som deg. Man merker det nok ikke selv men andre rundt deg merker det at du har syklet 20km og latt være å dusje. Jeg bruker en annen teknikk. Løper trappene i stedet for heisen, parkerer langt borte fra arbeidssted,beveger meg mye på arbeidsplassen. Klarer nesten 10 000 skritt PR dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Jeg jobber i en stor bedrift. Noen tenker nok slik som deg. Man merker det nok ikke selv men andre rundt deg merker det at du har syklet 20km og latt være å dusje. Jeg bruker en annen teknikk. Løper trappene i stedet for heisen, parkerer langt borte fra arbeidssted,beveger meg mye på arbeidsplassen. Klarer nesten 10 000 skritt PR dag.

Når sa jeg at man ikke skulle dusje? Jeg sa at dusje må en uansett når en trener -- noen en bør gjøre. Nesten 10000 skritt er fortsatt ganske langt unna anbefalt bevegelsesmengde per dag da

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Når sa jeg at man ikke skulle dusje? Jeg sa at dusje må en uansett når en trener -- noen en bør gjøre. Nesten 10000 skritt er fortsatt ganske langt unna anbefalt bevegelsesmengde per dag da

Som sagt så når man sykler til jobb så må man dusje. Hva gjør man når man skal hjem? Sykkelen står der og når man kommer hjem må man dusje en gang til. Rent miljømessig er det bedre om man tar en joggetur om morgen eller kveld og klarer seg en en dusj PR dag i stedet for to.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så kommer andre besparelser inn i bildet som at syklistene får mer fysisk aktivitet og dermed i snitt har lavere helsekostnader for samfunnet.

 

Gitt at en uansett må ha veier til kollektivtransport, utrykningskjøretøy, vareleveranser osv. så *må* samfunnet bygge bilveier. Det at du på død og liv skal sykle på egne veier er en ren ekstra kostnad for oss alle.

 

Når man tvinger folk over på sykkel kommer helsekostnadene til å skyte i været. Sykler er involvert i halvparten av ulykkene i Oslo. Når så tante Svanhild må sykle til butikken midtvinters på isholke, så tenker jeg at gevinsten av "fysisk aktivitet" ganske raskt oppveies av kostnaden ved "komplekst kravebensbrudd".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Som sagt så når man sykler til jobb så må man dusje. Hva gjør man når man skal hjem? Sykkelen står der og når man kommer hjem må man dusje en gang til. Rent miljømessig er det bedre om man tar en joggetur om morgen eller kveld og klarer seg en en dusj PR dag i stedet for to.

Tja, men det er ikke alternativet for mange. Alternativet er at man står opp, dusjer, kjører til jobb, drar hjem, trener og så dusjer igjen. Som nevnt tidligere kan sykling faktisk føre til tidsbesparelser. Det er ofte mer tidseffektivt å sykle til jobb, enn å jogge så kjøre.

 

Det finnes mer energieffektive alternativer, men sykkel gjør det slett ikke så verst. Og det finnes en del som kanskje kun har nedoverbakke den ene veien, eller som klarer seg med kun en klesskift når de kommer hjem.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Sykkel er det suverent mest energieffektive fremkomstmiddelet. Sykkel tar mindre plass. Sykkelvei koster en brøkdel av en bilvei med samme kapasitet. Sykkel har neglisjerbare utslipp og ingen slitasje på veien. Og ikke minst har sykkel en helseeffekt som gjør at samfunnet tjener over 40kr pr kilometer som sykles. Tilsvarende for bilkjøring er en kostnad i helseeffekt på 25 øre pr kilometer som kjøres. Økende innbyggertall og miljøproblemer gjør sykkelens fordeler viktigere enn noen gang. Så logikken er soleklar.

 

https://samferdsel.toi.no/forskning/skader-syklister-seg-sa-mye-at-sykling-bor-frarades-article33694-2205.html

 

Bikes_Most_Efficient.png

 

picoftheday0012-space-60people.jpg

Vi snakkes etter å ha kjørt hele E39. Noe sier meg at jeg i bilen min er fremme lenge før deg. Enten du tar buss eller sykkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gitt at en uansett må ha veier til kollektivtransport, utrykningskjøretøy, vareleveranser osv. så *må* samfunnet bygge bilveier. Det at du på død og liv skal sykle på egne veier er en ren ekstra kostnad for oss alle.

 

Når man tvinger folk over på sykkel kommer helsekostnadene til å skyte i været. Sykler er involvert i halvparten av ulykkene i Oslo. Når så tante Svanhild må sykle til butikken midtvinters på isholke, så tenker jeg at gevinsten av "fysisk aktivitet" ganske raskt oppveies av kostnaden ved "komplekst kravebensbrudd".

 

Istedenfor å finne på argumenter så bør du lese forskningen som selvsagt har tatt med dette. I den virkelige verden så tjener samfunnet 40 kr i reduserte helseutgifter på hver km som sykles og taper 25 øre i økte helseutgifter på hver km som kjøres. Egne sykkelveier blir rakst spart inn. Å bruke titalls milliarder på å bygge ut veier som allerede finnes er bare en negativ spiral mot økt biltrafikk, større køer (mange steder), økt forurensning og mer naturødeleggelser.

https://samferdsel.t...33694-2205.html

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Istedenfor å finne på argumenter så bør du lese forskningen som selvsagt har tatt med dette. I den virkelige verden så tjener samfunnet 40 kr i reduserte helseutgifter på hver km som sykles og taper 25 øre i økte helseutgifter på hver km som kjøres. Egne sykkelveier blir rakst spart inn. Å bruke titalls milliarder på å bygge ut veier som allerede finnes er bare en negativ spiral mot økt biltrafikk, større køer (mange steder), økt forurensning og mer naturødeleggelser.

https://samferdsel.t...33694-2205.html

La han nå få lovt til å dikte opp et argument som taler for hans syn. De har så lite annet å komme med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Gitt at en uansett må ha veier til kollektivtransport, utrykningskjøretøy, vareleveranser osv. så *må* samfunnet bygge bilveier. Det at du på død og liv skal sykle på egne veier er en ren ekstra kostnad for oss alle.

 

Når man tvinger folk over på sykkel kommer helsekostnadene til å skyte i været. Sykler er involvert i halvparten av ulykkene i Oslo. Når så tante Svanhild må sykle til butikken midtvinters på isholke, så tenker jeg at gevinsten av "fysisk aktivitet" ganske raskt oppveies av kostnaden ved "komplekst kravebensbrudd".

Alternativet til sykkelvei er ikke å ikke gjøre noe. Bygger en ikke sykkelvei må flere kjøre, og dermed må en ha større veier -- det blir fort dyrere enn å bygge sykkelvei. Og så kommer helseaspekter i tillegg. Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Er ekstra kaloriforbruk og vann til dusjing og vann til vasking av svette klær tatt med i dette?

 

Jeg vil tippe at el sykkel eller el moped er bedre totalt. Et menneske brenner vel ca 400wh når vi sykler. Sykler man 10kmpr time blir dette 40wh PR km. En effektiv bil klarer 100wh PR km. Men da må du ikke dusje eller skifte klær. Klærne blir jo også hurtigere slitt når man sykler. En dusj med 10 liter varmt vann krever noen wh det samme gjør en klesvask.

 

Ved 15km/t på sykkel bruker et menneske typisk 418W, så 418Wh på 15 km. En effektiv bil med forbruk på 0.5l/mil bruker 475Wh/km, så ca 7.15kWh for 15km. Differansen holder i hvertfall fint til både klesvask og en lang dusj. Jeg har da sett bort fra 120W som føreren av bilen bruker, siden det har liten innvirkning på resultatet (ca 30Wh ved kjøring i 60 km/t, men syklisten forbrenner jo også litt i dusjen).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Vi snakkes etter å ha kjørt hele E39. Noe sier meg at jeg i bilen min er fremme lenge før deg. Enten du tar buss eller sykkel.

Hele E39 er 140 mil. Tror de færreste har en slik kjøretur hver dag, og de få som har det skaper ikke store køene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ved 15km/t på sykkel bruker et menneske typisk 418W, så 418Wh på 15 km. En effektiv bil med forbruk på 0.5l/mil bruker 475Wh/km, så ca 7.15kWh for 15km. Differansen holder i hvertfall fint til både klesvask og en lang dusj. Jeg har da sett bort fra 120W som føreren av bilen bruker, siden det har liten innvirkning på resultatet (ca 30Wh ved kjøring i 60 km/t, men syklisten forbrenner jo også litt i dusjen).

Chris Froome sykler på 430W, så hvor du har de tallene fra at det er snittet for mennesker, vet jeg ikke, men de ferreste klare å sykle over 400W over tid.

Finn heller tall for W/kg. Jeg er mosjonist og yter ca 1.7-2.0 W/kg. Har en FTP. på 230W som er gjennomsnittet når jeg trår det jeg klarer i 5 minutter.

 

Denne kan brukes for å regne ut littavhvert.

https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...