steinjarle Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Apple sier de følger norsk kjøpslov.Mange AirPods «dør» etter to-tre år. – Bør vare fem år, sier Forbrukertilsynet Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Bittebittebitte lite batteri. Er klart det blir fort utslitt. Hjelper heller ikke at de lades til 100% hver gang, og kansje ligger med 100% i flere dager før de brukes igjen. Rart de varer så lenge som de gjør egentlig. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Comma Chameleon Skrevet 11. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 11. oktober 2019 Det er deilig å bo i Norge og ha 5 års reklamasjonsrett på så utrolig mange produkter. Ikke engang Apple klarer å få skylden over på brukerne her. Håper vi tar vare på disse rettighetene framover. 25 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 (endret) Sjelden jeg tar Apple i forsvar, men det er nok temmelig urimelig å forvente 5 års driftstid på samme batteriene teknisk sett. Med det bruksmønsteret mange har på musikk er det et under at det er så bra det er. Nå har jo f.eks Sony latt være å selge enkelte produkter i det norske marked p.g.a den sterke forbrukerretten vi har. Endret 12. oktober 2019 av vidor 4 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Jeg tror faktisk jeg er enig - disse kan bare vare i fem år dersom man bytter batteri, og da blir de større. Dette er en urimelig forventning. MEN det går an å varsle om det. Forventet levealder hadde vært en glimrende ting å måtte skrive på alle produkter. 2 Lenke til kommentar
3FKY9EYR Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Antar at Apple sin forretningside er at de blir stjålet før det har gått 2-3 år. I Barcelona fungerer sikkert den strategien bra. 4 Lenke til kommentar
Tåka Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Kanskje slike ting skulle være merket med best før dato slik som med matvarer, kan ikke skjønne at noen kjøper slikt søppel anyway! 3 Lenke til kommentar
TineSandvold Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Sjelden jeg tar Apple i forsvar, men det er nok temmelig urimelig å forvente 5 års driftstid på samme batteriene teknisk sett. Med det bruksmønsteret mange har på musikk er det et under at det er så bra det er. Når har jo f.eks Sony latt være å selge enkelte produkter i det norske marked p.g.a den sterke forbrukerretten vi har. Ja, det er akkurat det det kommer til å bli mer av. At bedrifter velger bort det norske marked. Og jeg forstår dem, når vi her i landet mener at ting til en tusenlapp eller mindre på død og liv MÅ vare i minst 5 år. Det blir nok mer bryderi for dem enn nytte til slutt. Forbrukerrådet kan jo kanskje finne opp ett så lite batteri selv som varer i 5 år før det begynner å bli dårlig. Lenke til kommentar
Populært innlegg LoveAmiga Skrevet 11. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 11. oktober 2019 På tide med nye lover i EU som krever at alle elektroniske apparater som bruker batterier skal gjøre de slik at brukeren selv kan bytte batterier. 11 Lenke til kommentar
Buddy Dakota Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 (endret) Man får bare kjøpe et nytt sett da, for så å bytte ut proppene med de gamle og så bruke angreretten (det er jo ikke noe synlig serienummer på selve proppene). Ja, jeg kødder (det er jo ren svindel som attpåtil ikke vil skade Apple på noen måte), men det frustrerende og attpåtil et miljøproblem at Apple-produkter skal være så vanskelige å utføre relativt enkle reparasjoner på. Endret 11. oktober 2019 av Buddy Dakota 1 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Sjelden jeg tar Apple i forsvar, men det er nok temmelig urimelig å forvente 5 års driftstid på samme batteriene teknisk sett. Med det bruksmønsteret mange har på musikk er det et under at det er så bra det er. Nå har har jo f.eks Sony latt være å selge enkelte produkter i det norske marked p.g.a den sterke forbrukerretten vi har. I så fall må det anses som en designfeil at batteriet ikke lar seg bytte. 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg trondmm Skrevet 11. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 11. oktober 2019 Sjelden jeg tar Apple i forsvar, men det er nok temmelig urimelig å forvente 5 års driftstid på samme batteriene teknisk sett. Med det bruksmønsteret mange har på musikk er det et under at det er så bra det er. Hvis batteriene hadde vært utskiftbare, så hadde det vært helt greit at de må byttes etter et år eller to. Men, hvis hele produktet må kastes når batteriet er oppbrukt, da må Apple enten sørge for at batteriene holder i fem år, eller ta konsekvensen av at de ikke gjør det, og dele ut nye produkter etter hvert som kundene bruker opp de gamle. 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg Okapi Skrevet 11. oktober 2019 Populært innlegg Del Skrevet 11. oktober 2019 Ja, det er akkurat det det kommer til å bli mer av. At bedrifter velger bort det norske marked. Og jeg forstår dem, når vi her i landet mener at ting til en tusenlapp eller mindre på død og liv MÅ vare i minst 5 år. Det blir nok mer bryderi for dem enn nytte til slutt. Forbrukerrådet kan jo kanskje finne opp ett så lite batteri selv som varer i 5 år før det begynner å bli dårlig. Så kan man jo spørre seg om det i det hele tatt burde lages produkter med så kort levetid. Et kamera fra 1930 kan brukes den dag i dag, men et fra 2003 lar seg tvilsomt reparere. Dette er ikke akkurat en god ting. 10 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Tror ikke batteriteknologien Apple hadde å velge i når disse ble produsert var god nok til 5 års levetid, men den teknologien er vel nærmere i dag enn da. Batterier har gjerne en gitt slitasje over tid og antall oppladingssykler, og jo mindre batteriet er jo oftere må det gjerne lades. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 (endret) Sjelden jeg tar Apple i forsvar, men det er nok temmelig urimelig å forvente 5 års driftstid på samme batteriene teknisk sett. Med det bruksmønsteret mange har på musikk er det et under at det er så bra det er. Når har jo f.eks Sony latt være å selge enkelte produkter i det norske marked p.g.a den sterke forbrukerretten vi har. Ja, det er akkurat det det kommer til å bli mer av. At bedrifter velger bort det norske marked. Og jeg forstår dem, når vi her i landet mener at ting til en tusenlapp eller mindre på død og liv MÅ vare i minst 5 år. Det blir nok mer bryderi for dem enn nytte til slutt. Forbrukerrådet kan jo kanskje finne opp ett så lite batteri selv som varer i 5 år før det begynner å bli dårlig. Problemet her er at det ikke er mulig å bytte batteriet, verken av brukeren selv eller godkjent verksted. Det er utelukkende positivt at noen kommer denne bruk- og kastmentaliteten til livs. Satt på spissen ønsker selvfølgelig Apple at produktene går i stykker og ikke lar seg reparerer så raskt som mulig etter at garantien har gått ut. Slik at folk kjøper nytt. Da er det helt nødvendig med en motvekt slik at Apple ser seg tjent med å lage produkter som varer i minst 5 år, og hvor slitedeler som vanligvis ikke varer så lenge kan byttes ut. Endret 11. oktober 2019 av ITtraktor 9 Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Jeg tror faktisk jeg er enig - disse kan bare vare i fem år dersom man bytter batteri, og da blir de større. Dette er en urimelig forventning. MEN det går an å varsle om det. Forventet levealder hadde vært en glimrende ting å måtte skrive på alle produkter. Det er vel langt på vei nettopp det garanti er. Men det burde under ingen omstendigheter bli mulig å snike seg unna reklamasjonsretten vi har i Norge på henholdsvis 2 og 5 år. Er det noe vi ikke trenger så er det mer dritt med kort levetid. 3 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 (endret) Kan anbefale disse silikon-hylsene til de senere modellene kabel-propper og Airpods. Du slipper gjerne å dytte dem inn konstant da de holder seg bedre på plass uten å være ubehagelige. Risikoen for å minste Airpods minker ganske brukbart også. https://www.aliexpress.com/item/32948959440.html Har testet ørten forskjellige propper, og disse blir brukt mer etter at silikon-hylsene ble tatt i bruk. Endret 10. januar 2020 av vidor Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Problemet her er at det ikke er mulig å bytte batteriet, verken av brukeren selv eller godkjent verksted. Det er utelukkende positivt at noen kommer denne bruk- og kastmentaliteten til livs. Satt på spissen ønsker ønsker selvfølgelig Apple at produktene går i stykker og ikke lar seg reparerer så raskt som mulig etter at garantien har gått ut. Slik at folk kjøper nytt. Da er det helt nødvendig med en motvekt slik at Apple ser seg tjent med å lage produkter som varer i minst 5 år, og hvor slitedeler som vanligvis ikke varer så lenge kan byttes ut. Med mindre det ikke er mulig å få opp limet på disse så kan dem vel teknisk sett repareres, men det er vel ikke helt enkelt å finne erstatningsbatterier foreløpig. Lenke til kommentar
gammalerik Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 På tide med nye lover i EU som krever at alle elektroniske apparater som bruker batterier skal gjøre de slik at brukeren selv kan bytte batterier. +1. Det eneste riktige også mtp miljø. 3 Lenke til kommentar
ArveEB Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 IKKE BARE BATTERIPROBLEMER PÅ AirPods. Nå viser det seg at et gjentagende problem er at noen av høytalerne inne i airpodsene blir dårligere etter noen måneders bruk. Noen flere som har opplevd dette? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå