Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Spørsmål om volt, spenning og riktig lader


Anbefalte innlegg

Hei, har kjøpt en brukt elektrisk sparkesykkel. Det manglet lader, og ladepluggen var litt snodig. Kjøpt lader med xlr kontakt, og ny ladekontakt.

 

Sykkelen har en batteripakke med 3x12v batterier, og den oppgis som 36v.

 

Laderen jeg fikk har et output på 43,2v.

Antok at jeg hadde fått feil, men fikk idag mail fra butikken.

Vil gjerne få butikkens info bekreftet, når jeg googler får jeg inntrykk av at det absolutt ikke er bra å ha høyere volt.

 

""Det är rätt laddare du har , en 36V laddare har en output på 43,2V.

 

Det är en laddare för 36V batterier men laddaren har alltid en lite högre output än 36V.

 

När ditt batteripaket är fulladdat så visar det inte 36V exempelvis för då är batterierna dåliga om du skulle få det resultatet , det visar runt 39-41V.""

 

Håper på oppklarende svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken type batteri er det?

 

Det er riktig at et fulladet, friskt batteri skal vise høyere V enn den nominelle, 

 

Normally a 12 Volt battery is fully charge with an at rest Voltage of around 12.7 (+/- depending on manufacturer's specs).

To get there, deep cycle batteries need to be taken up to 14.2 to 14.8 (again depending on the particular battery) Absorb Voltage and held there to complete the charge

 

 

Og det er også riktig(for bilbatterier) at laderen må gi høyere enn 12V for å gi lading:

 

Q: What is the car battery charging voltage? What voltage is required to charge it?

A: A 12V car battery can be charged over a range of voltages. It needs at least 12.9 volts to charge, but at this voltage the charge rate of an automobile battery is very slow. A car battery can be charged safely at high voltages as long as the battery is not fully charged. So alternator voltages and car battery chargers voltages can go over 15V safely, as long as the battery is monitored to make sure that it isn't overcharged. These higher voltages allow the battery to be charged faster. But if you want to leave the battery on the charger to keep it topped off, a float voltage of 13.6V to 13.8V is usually used. For more information on charging lead acid batteries look here.

 

Endret av toth
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her trengs det litt oppklaring vedrørende lading av batteri celler.

 

Jeg uttaler meg som utdannet innen dette fagfelt.

Først av ALT, du må finne ut av hvilken type batteri pakker har du?

 

Står det på pakkene; Lithium-Ion (Li-Ion) eller Lithium-Polymer (Li-Pol)?

 

Lading og teknikker. Det finnes mange typer batterier når det gjelder materialer og oppbygning, og derav hvordan de best kan lades opp igjen. Og det finnes noen små forskjeller når det gjelder lading av ordinær syrebatterier fritt ventilerte (VF-batterier, lukket/åpent system), og ventil regulerte batterier (VF- typen) slik som SLA (forseglet blåsyre), slik som GEL batterier og AGM (AGM=som også er et GEL batteri med spesifikt oppbygning omkring sine celler).

 

Hovedsakelig kan man si at for alle typer av batterier er at en ladeprosess vil starte med en tilført ladespenning som ligger høyere enn batteripol spenningene, dvs. den spenning batteriet produserer ved 100 % teoretisk oppladet status over polene, uten belastning, uten tilført ladespenning.

 

Som en tommelfinger regel kan man si at denne ladespenning bør vare 14.4 volt per 12 volt batteri cellepakke over polene (pol spenning ca 12,6-12,7 volt @ +25 ºC og 100 % oppladet nytt batteri). Dvs. at for et 24 volts batteri (2X12,6volt i serie) er ladespenningen ca 28.8 volt, og for et 36 volts batteri (3X12,6 volt i serie) er maks ladespenningen ca. 43,2 volt. For Ventilerte batterier, GEL -og AGM er slike spenningen noe forskjellige, men vi snakker om marginale voltverdier i forskjeller, og er gjeldende for både det som betegnes som ladespenning og vedlikeholds ladespenninger (floating-fase). Vedlikeholds ladespenning er normalt for et 12V CELLEBATTERI (@12,6 VOLT polspenning) 13,3 volt, mens for 24V der to stk. 12,6V står koplet i serie, 26.6 volt.

 

Ladespenning er ett forhold, ladestrøm noe annet. Den mest normalt benyttede batteritype for el-sykler er Lithium typen, og for Lithium batterier er det flott at de fleste pakker har avansert ladeelektronikk innebygget, hvorpå ladeteknikken av battericellene er elektronisk styrt og overvåket. For slike batteripakker trenger man bare å sørge for riktig lade spenning, og tilstrekkelig med ladestrøm, der elektronikken tar hånd om korrekt ladestrøm og fasene i oppladingen.

 

Det er heller ikke skadelig for Lithium at den tilførte ladestrøm er for liten, hvorpå for lavt tilførsel av ladestrøm medfører bare at ladetiden strekker seg lengre ut i tid. Men -produsenter av slikt materiell anbefaler et så lite påslag av ladestrøm som mulig, der fokuset med fordelen er lengre levetid for cellene, og ulempen er at dette tar lengre tid. I motsetning til standard syrebatterier, GEL og AGM, har Lithium batterier en noe høyere egencelle spenning. I tillegg har standardbatterier 3 faser i oppladning, mens for Lithium gjelder 4 faser (elektronikken i pakken styrer alle fasene). Produsenter anbefaler å ikke topp lade pakkene og heller ikke lade dem helt ut. Begge disse forholdene reduserer brukstiden av celle pakkene, men forlenger levetiden til cellene.   

 

Batteri kapasitet. Dette opplyses du ikke noe om her i ditt innlegg, men man kan si at ladestrømmen som laderen bør kunne levere er 10 % av maks strømkapasitet i dine batteripakker. Fordi pakkene er seriekoplet er det den samme ladestrøm som går igjennom samtlige av batteripakkene.

 

Her er det viktig å være klar over, at siden du har 3 stk. 12.6 volts batterier koplet opp i seriekopling, er det den totale avgitte spenning som forhøyes (ganges med 3), mens hele pakken sin strømreserve/leveranse er beregnet til bare hva én av dine 12 volts batteripakker er påstemplet med strømstyrke/kapasitet Jeg tenker meg/tipping at du har i strømkapasitet ett sted imellom 3-5.000mAh. Det betyr at laderen til pakkene bør vare omkring 41-42 volt og kunne levere 500mA, mens for ett 60Ah bilbatteri for eksempel vil vi trenge en lader som kan levere et minimum av 6 amper. Størrelsen av hvor mye ladestrøm som tilføres øker/reduserer tiden oppladingen tar. For Lithium batterier er det ful mulig med hurtiglading ved å tilføre 1 til 1.5A i ladestrøm,

 

Jeg håper at denne informasjonen var av nyttig karakter, og lykke til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er trolig Lithium-Ion (Li-Ion), Lithium-Polymer (Li-Pol) eller NiMH batterier i en sparkesykkel.

En batteriselle i LI-Ion batterier er nominell 3.7V og er fulladet 4.2V. Så det stemmer at et 37V batteri er 42V fulladet.

Og lader er ca 42V.

 

Edit: Ser nå at du skriver at det er 12V batterier. Det høres mer ut som bly batterier. I tilfelle må de ha en lader som er beregnet for blybatterier. Ladespenning kan da være ca 13.5 - 14.5V for hver 12V pakke, eller ca 42V totalt. Fulladet vil batteri være 3 * 12.6V.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det er trolig Lithium-Ion (Li-Ion), Lithium-Polymer (Li-Pol) eller NiMH batterier i en sparkesykkel.

En batteriselle i LI-Ion batterier er nominell 3.7V og er fulladet 4.2V. Så det stemmer at et 37V batteri er 42V fulladet.

Og lader er ca 42V.

 

Edit: Ser nå at du skriver at det er 12V batterier. Det høres mer ut som bly batterier. I tilfelle må de ha en lader som er beregnet for blybatterier. Ladespenning kan da være ca 13.5 - 14.5V for hver 12V pakke, eller ca 42V totalt. Fulladet vil batteri være 3 * 12.6V.

 

Hensikten med å "blande inn" 12 volt var for å enklere kunne forklare "gangen" i og med at vi ender på 36 volt's pakke, = ladespenning 42 volt, men selvfølgelig i det praktiske liv om man åpner en slik batteripakke til en el-sykkel -så vil man ikke klart kunne se "12 volts pakker". Alle celler er koplet i serie.

 

Mest sannsynlig består en slik pakke av Li-Ion batterier type 26650 og som kan i teorien levere 3.7 volt/5000mAh. Det er korrekt at maks ladespenning for Li-Ion er 4.20 volt. Overstiger man denne ladespenning i verdi, vil dette forringe/forkorte cellen sin levetid. Normalt er ikke dette noen problem for lading av slike celler -der avansert elektronikk følger med på ladespenning og ladestrøm.  

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Noe klokere ble jeg, men det står ikke noe om hvilken batteritype det er, på batteriene. Billigste mulige løsning, antar jeg.

 

Har konkludert med at det er blybatterier, og at laderen er korrekt. Da batteriene er fulladet, og været dårlig, har jeg ikke fått testet enda. Scooteren er forøvrig utstyrt med 1000w motor

 

Edit: laderen er oppgitt med output på 43,2v 1,6A

post-533684-3481522_thumb.jpg

Endret av Khorvall
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Noe klokere ble jeg, men det står ikke noe om hvilken batteritype det er, på batteriene. Billigste mulige løsning, antar jeg.

 

Har konkludert med at det er blybatterier, og at laderen er korrekt. Da batteriene er fulladet, og været dårlig, har jeg ikke fått testet enda. Scooteren er forøvrig utstyrt med 1000w motor

 

Edit: laderen er oppgitt med output på 43,2v 1,6A

 

Kan du løsne på borelåsen?, dette vil frigi batteriene og du skal kunne ta opp ett av dem, for å kontrollere hvilke type celler de inneholder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det der ser ut som erketypiske blybatterier. Det finnes LiFePo4-batterier i samme formfaktor men disse er betraktelig lettere og betydelig dyrere. Samt at de er merket mye bedre.

 

Polene og toppen av batteriene rundt polene bør du holde rene og tørre for å forhindre små krypstrømmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler meg godt ivaretatt her på huset, eksepsjonelt å få såpass matnyttige svar :)

 

Legger ved bilde av teksten på batteriene.

 

Lite betryggende navn, dette er formodentlig laveste kvalitet. Det er også noe irr/rust på polene.

 

 

Takk for bildet.

Jeg foretok et "motsatt bilde søk" der bildet blir benyttet som søkebegrep, i motsetning til søket med tekst . Resultatet av dette ble mer på et generelt grunnlag, MEN jeg legger merke til benevnelsen "DZM", og som benyttes ofte i konkurrenters benevnelse, -og da som et "SLA" batteri, dvs. et forseglet, ventiler forbedret gele/AGM batteri.

 

Men jeg tok opp søket igjen, her med tekst+DONG JIN, og fikk treff her:

http://www.sohar.at/bikes-shop/Ersatzteile-Dirt-Bike-Cross-Motorcross-Quad-Pocket-Bike-Mini-49cc-125cc-140cc-250cc/Elektronik--Batterien/batterie-12-volt-12-ah-6-dzm-10-geschraubt.html

 

Her er salgsstedet sin benevnelse at dette batteri er av GELÉ type, forseglet, ventilert. Etter alt å døme, et bedre batteri enn et generelt standard bly-batteri. Dersom batteriet KUN er av GELE type og ikke AGM, vær klar over at det kreves noe spesielt for denne type batteriet under bruk, lading og lagring, nemlig at batteriet er plassert i vannrett plan,  dvs at batteripolene er liggende eller "vannrett". Grunnen til dette er at for GELE batteri er massen i batteriet er flyttbar/bevegelig.

 

Dette er ikke tilfellet for AGM type batterier, der GELE massen er plassert i matter med rutemønster, laget av glass. Derav navnet AGM=Absorbent Glass Matt.

Endret av maxijoker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...