Gå til innhold

Er min SATA disk gåen?

henriklh

Anbefalte innlegg

SATA disk vil ikke boote - etter er par runder med framdriftsindikatoren i XP, blir skjermen svart og maskinen rebooter. Det kan virke som om en fil med NTFS driver er korrupt.

Tilsvarende skjer når jeg prøver å hot-plugge disken mens XP kjører fra en PATA disk med en fin XP installasjon. Tester hele tiden med Windows Prof SP1 på Asus A7N8X Deluxe 2.0.

I begge situasjoner høres det ut som en skikkelig hakkelyd rett før det stopper - som om den prøver å lese om igjen et dårlig diskområde gjentatte ganger.

Jeg skulle gjerne reddet noen data på disken før jeg sender den tilbake / reformatterer den. Siden jeg ikke greier å aktivere disken i en PC er jeg tom for ideer. Noen gode - eller dårlige - forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd recovery. Fungerer ikke. Ser ut til å smelle på ntfs.sys når jeg kjører videre på HD. Kanskje Repair ikke greier å legge filen et annet sted dersom det er en feil på disken. Jeg får se om jeg kan kjøre en disksjekk fra Seagate. Må da kjøre fra en boot diskett, siden jeg ikke får disken koblet til mens jeg kjører XP.

Lenke til kommentar

det kan vel være XP'en som er problemet også.

Jeg personlig slet forresten MYE med RAID-kontrolleren min i XP. Mest fordi at jeg ikke hadde floppy da, men likevel så var den ikke 100% samarbeidsvillig de 5-6 første gangene. Diverse bluescreens osv. Opplevde ikke de samme problemene med linux. Nå vet jeg ikke om du trenger å legge til drivere i XP under installasjonen eller ikke for S-ATA, men det kan uansett være et tips og prøve en annen build. Engelsk bruker å funke best.

Lenke til kommentar

(Kjører engelsk XP Prof.)

Nå har jeg kjørt en Seagate Diagnostic (brant en boot CD ISO med diags på). Diskens self test rapporterer en feil, men ikke hva den er. Overflateskanningen til Seagate rapporterte ikke feil. Siden diagnostikken fant feil, lagret den automatisk et skjema som jeg kan fylle ut resten av og ta med til leverandøren.

Lenke til kommentar

Ikke helt ferdig ennå, men snart... Vil ta backup av SATA disken. Har nå fått tak i den andre SATA disken (ikke min PC). Repartisjonerer den og installerer OS på den først. Da håper jeg at jeg kan ta backup av den som er ødelagt før jeg sender den fra meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...