Adrian Jensen Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Ny rapport etter hydrogeneksplosjonen i Sandvika: – Anlegget ble aldri testet ordentlig [Ekstra] Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Ingen oversikt over hvem som hadde HMS-ansvar Uno-X Hydrogen får også kritikk for manglende HMS-kontroll. Er ikke dette en gjenganger når store ulykker avdekker manglende ansvarsforhold ved ulykker. Dersom hydrogen blir et vanlig drivstoff i transportsektoren vil vi få millioner av punkt med risiko for lekkasje. Det vil helt sikkert oppstå lekkasjer igjen med tilhørende ulykker, og hvem har ansvaret dersom lekkasjen fra en bil i en tunnel fører til eksplosjon? Eller i et parkeringshus? Etter en fatal ulykke vil det komme krav om forbud mot hydrogentanker i tunneler og parkeringshus, men hvordan er risikovurderingen av denne type hendelser. Utgangspunktet må være at det som kan skje vil skje før eller siden. Kanskje vi bør satse på metanol i stedet for å trykksette hydrogen? 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Kanskje vi bør satse på metanol i stedet for å trykksette hydrogen? Er vell noen som arbeider med metanol. Hvorfor strupe alt og gå for én løsning? Da kan man jo droppe metanol igjen og fremdeles ha ICE til batterier "kanskje" kan ta over om 20 - 30 år. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Metanol spaltes til hydrogen som brukes i en ordinær hydrogen-brenselcelle. Du taper antagelig litt virkningsgrad på denne måten men slipper å lagre hydrogen under trykk med all den risiko det fører med seg. Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Metanol spaltes til hydrogen som brukes i en ordinær hydrogen-brenselcelle. Du taper antagelig litt virkningsgrad på denne måten men slipper å lagre hydrogen under trykk med all den risiko det fører med seg. Skal da mye til for å gjøre dette direkte i kjøretøyene. Om dette er reelt, så omhandler det kun for frakt av hydrogen over lengre distanser, siden det krever endel varme for å frigjøre hydrogenet, og man får vell samme problemet med CO2 behandling i etterkant. Så neppe særlig interessant å se på, forutenom frakt over lengre distanser vil jeg tru. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Skal da mye til for å gjøre dette direkte i kjøretøyene. Om dette er reelt, så omhandler det kun for frakt av hydrogen over lengre distanser, siden det krever endel varme for å frigjøre hydrogenet, og man får vell samme problemet med CO2 behandling i etterkant. Så neppe særlig interessant å se på, forutenom frakt over lengre distanser vil jeg tru.Fra et sikkerhetsmessig perspektiv er dette *svært* interessant siden Metanol er betydelig enklere å håndtere enn hydrogen. Slipper å tulle med trykktanker fylt med verdens mest eksplosive gass.. 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Fra et sikkerhetsmessig perspektiv er dette *svært* interessant siden Metanol er betydelig enklere å håndtere enn hydrogen. Slipper å tulle med trykktanker fylt med verdens mest eksplosive gass.. Det blir fraktet mange hundre ton hydrogen hver dag. Amazon bruker flere tusen hydrogen-trucklifter hver dag. etc Sikkerhetsaspektet er gjennom undersøkelser vist at er like farlig/ufarlig som bruk av diesel. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Det blir fraktet mange hundre ton hydrogen hver dag. Amazon bruker flere tusen hydrogen-trucklifter hver dag. etc Sikkerhetsaspektet er gjennom undersøkelser vist at er like farlig/ufarlig som bruk av diesel. jajaja-hydrogen-er-bra-tralala Viser din hydrogenoptimisme ingen grenser? 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) jajaja-hydrogen-er-bra-tralala Viser din hydrogenoptimisme ingen grenser? Hydrogensamfunnet er tvunget. Det omhandler ikke "optimisme" så mye som det omhandler det å være en realist. Det at du ikke er klar over dette, viser hvor mye du vet om det. https://markets.businessinsider.com/commodities/historical-prices/co2-european-emission-allowances/euro/15.9.2005_15.10.2019 Hva betyr dette? Hvilken effekt vil det ha på industrien at denne vil fortsette å øke i takt med samfunnets mål om å nå Pariseravtalen? Endret 15. oktober 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Hydrogensamfunnet er tvunget. Det omhandler ikke "optimisme" så mye som det omhandler det å være en realist. Det at du ikke er klar over dette, viser hvor mye du vet om det. Tvunget? På ingen måte, derimot er det tydeligvis mange som ønsker hydrogensamfunnet velkommen. Noen i så stor grad at de kaster all kritisk sans over bord. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Tvunget? På ingen måte, derimot er det tydeligvis mange som ønsker hydrogensamfunnet velkommen. Noen i så stor grad at de kaster all kritisk sans over bord. Du mener at firma som: 3M Airbus AirLiquide Air Products Alstrom AngloAmerican Audi BMW Group Bosch BP CHN Energy Cummins Daimler EDF Engie Equinor Faurecia GM Great Wall Honda Hyundai Iwatani Johnson Matthey Nippon Oil & Energy Kawasaki Kogas Linde Plastic Omnium Shell Sinopec Thyssengroup Total Toyota Weichai AFCEnergy Ballard Faber Cylinders Gore Hexagon Hydrogenics ITOCHU Corp Liebherr Marubeni McPhy Mitsubishi Corp Mitsubishi Heavy Industries Mitsui & co NEL NGK / NTK Plug Power Power asets holdings ltd ReFire SinoHytec SoCalGas Sumitomo Corp SMBC Toyota Tsusho True Zero Vopak ETC, Har kastet all kritisk sans over bord? På hvilken måte? Se også linken jeg redigerte inn i forrige svar, og svar gjerne på spørsmålet. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 ... Har kastet all kritisk sans over bord? På hvilken måte? Se også linken jeg redigerte inn i forrige svar, og svar gjerne på spørsmålet. Det betyr at de har råd til å tøyse bort litt penger på noe som kanskje, muligens, men sannsynlig ikke, vil bli stort. Se gjerne pågående Dilbert-sekvens på tu.no hvor den spisshårede sjefen har gitt sin mest udugelige ansatte ansvaret for et AI-prosjekt fordi han liker å si at firmaet jobber med AI. Problemet med hydrogen er at det har en del helt fundamentale dårlige egenskaper. At mange velrennomerte firmaer jobber med hydrogen vil ikke hjelpe noe som helst med mindre en av dem oppnår et gjennombrudd som faktisk gjør noe med disse dårlige egenskapene. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Det betyr at de har råd til å tøyse bort litt penger på noe som kanskje, muligens, men sannsynlig ikke, vil bli stort. Igjen, du aner ikke hva du snakker om. At mange velrennomerte firmaer jobber med hydrogen vil ikke hjelpe noe som helst med mindre en av dem oppnår et gjennombrudd som faktisk gjør noe med disse dårlige egenskapene. Hvilket gjennombrudd mener du trengs? Endret 15. oktober 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Igjen, du aner ikke hva du snakker om. Det gjør du? Når du tøyser bort faren ved å skulle plassere verdens mest eksplosive gass i millioner av kjøretøy? Hvilket gjennombrudd mener du trengs?Bedre lagring. Hydrogen i komprimert eller i flytende form er bare en katastrofe som venter på å hende. Lagring i metall hydrider er en mulighet, i metanol en annen men ingen av dem er modne ennå. Bedre virkningsgrad. I praksis bruker en hydrogenbil 3 ganger så mye energi per kilometer som en elbil. Det betyr 3 ganger så mange vindmøller om vi skal drive bilparken vår med vindkraft. Kanskje 50% høyere forbruk vil være akseptabelt. 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Det gjør du? Når du tøyser bort faren ved å skulle plassere verdens mest eksplosive gass i millioner av kjøretøy? Når har jeg tøyset bort faren? Jeg refererer det jeg sier til SINTEF's undersøkelser. Mener du at de også "tøyser" bort faren ved lagret energi? Bedre lagring. Hydrogen i komprimert eller i flytende form er bare en katastrofe som venter på å hende. Lagring i metall hydrider er en mulighet, i metanol en annen men ingen av dem er modne ennå. Hydogen i komprimert form ar det SINTEF har gjort en undersøkelse for. Det er like sikkert som dagens bruk av diesel. Lagring i metall-hybrider er godt i gang, og det kan hende det blir brukt - men dagens fokus rundt dette er oftere mer fokusert rundt ting som Droner og VTOL's. Bedre virkningsgrad. I praksis bruker en hydrogenbil 3 ganger så mye energi per kilometer som en elbil. Det betyr 3 ganger så mange vindmøller om vi skal drive bilparken vår med vindkraft. Kanskje 50% høyere forbruk vil være akseptabelt. Igjen, du aner ikke hva du prater om. Hydrogensamfunnet vil komme enten du vil det eller ikke. Rene og alene grunnet CO2 krav innenfor industrien. Husker du linken jeg gav deg? Husker du spørsmålet jeg ønsket du besvarte? https://markets.busi...2005_15.10.2019 Hva betyr dette? Hvilken effekt vil det ha på industrien at denne vil fortsette å øke i takt med samfunnets mål om å nå Pariseravtalen? Resultatet av dette blir at behovet for hydrogen øker, i enorme kvanta - samt at 50 millioner ton hydrogen som idag blir brukt, også skal over på hydrogen fra elektrolyse. Det betyr også at antall fornybar-kraft vil øke, siden interessanter utenfor energi-produsenter plutselig ser formålet med å fylle takene sine med solkraft, eller ha eierandeler i vindkraft siden sitt eget behov for hydrogen vil øke. Ønsker man fortsette som før, å importere hydrogen, eller produsere hydrogen billigere lokalt? Svaret på det er åpenbart. Hva betyr det for behovet og veksten av fornybar-kraft? Den vil gå opp sammen med hydrogen-behovet. De mater hverandre, så uten hydrogen-behovet, så mister du en masse interessenter for hydrogen, og dermed også fornybar kraft. Prøv å link ting litt sammen, så ser du at argumentet ditt ikke holder mål. Endret 15. oktober 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 ... Hva betyr det for behovet og veksten av fornybar-kraft? Den vil gå opp sammen med hydrogen-behovet. De mater hverandre, så uten hydrogen-behovet, så mister du en masse interessenter for hydrogen, og dermed også fornybar kraft. Prøv å link ting litt sammen, så ser du at argumentet ditt ikke holder mål. Det teoretiske behovet for fornybar kraft vil stige om vi innfører hydrogensamfunnet. Rart du ikke er i stand til å se at dette er argument *mot* hydrogensamfunnet? Lagt merke til all støyen vi har fått rundt vindkraft? Prøv å fortelle vindkraftmotstanderne at siden vi skal ha hydrogen må vi øke antall vindmøller drastisk i forhold til for eksempel batteridrift. Lykke til med det! 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Det teoretiske behovet for fornybar kraft vil stige om vi innfører hydrogensamfunnet. Rart du ikke er i stand til å se at dette er argument *mot* hydrogensamfunnet? Lagt merke til all støyen vi har fått rundt vindkraft? Prøv å fortelle vindkraftmotstanderne at siden vi skal ha hydrogen må vi øke antall vindmøller drastisk i forhold til for eksempel batteridrift. Lykke til med det! Ser du fremdeles ikke forstår sammenhengen, selv om det blir forklart med t-skje. Jeg regner med du gav opp å sitere resten, siden du gikk tom for ord? Endret 15. oktober 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Ser du fremdeles ikke forstår sammenhengen, selv om det blir forklart med t-skje.Her skal *du* få det med teskje: Hydrogen er ineffektivt og eksplosivt! 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 (endret) Her skal *du* få det med teskje: Hydrogen er ineffektivt og eksplosivt! All lagret energi er ineffektivt og eksplosivt. Selv det å frakte energi gjennom ledninger er ikke 100% effektivt. Hvorfor unngår du å svare på spørsmål? Er dem for vanskelige? Endret 15. oktober 2019 av oophus3do Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 15. oktober 2019 Del Skrevet 15. oktober 2019 Ser du fremdeles ikke forstår sammenhengen, selv om det blir forklart med t-skje. Jeg regner med du gav opp å sitere resten, siden du gikk tom for ord? Nå har jeg ikke noe imot hydrogen per se, men du har heller ikke forstått sammenhengen. Å tro at et hydrogensamfunn kan overta etter et olje-samfunn er helt fjernt. Ingen økonomi med dagens struktur kan klare det. Vi må desverre gjennom en smertefull omstilling der vårt energiforbruk blir kraftig redusert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå