aklla Skrevet 16. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2019 Trodde nyere TV'r var betydelig bedre enn min gamle, så tenkte det uansett var på tide med en oppgradering. Men har nå i stedet bestillt deler til min gamle plasma og prøver heller å få den i orden Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Trodde nyere TV'r var betydelig bedre enn min gamle, så tenkte det uansett var på tide med en oppgradering. Men har nå i stedet bestillt deler til min gamle plasma og prøver heller å få den i orden Med mindre man har store krav til høy lysstyrke, så synes jeg personlig ikke at LCD nødvendigvis er en så bra oppgradering. Klart, man får HDR og 4K, og der kan du få betydelig bedre bildekvalitet. Men samtidig, så er de fleste UHDer mastret i 2K, så der er det ikke all verden å hente. Netflix sender mange av sine TV-serier i 4K, og de ser veldig bra ut. Og personlig så storkoser jeg meg med 4K-innhold når jeg kan få tak i det. Det er nok andre ting LCD-ene er gode på, som bildebehandling. Men jeg syntes alltid at plasma så veldig bra ut. Mye mindre komprimeringsartefakter og synlig graderinger enn LCD. Klart, nå er det lenge siden jeg har sammenlignet plasma og LCD Sikkert ikke dumt å få fiksa den Panasonicen. Skal du ha ny TV, så ville jeg i hvert fall sjekket ut de forskjellige modellene med eget innhold og spart opp litt mer penger enn 10k for å kjøpe en god 65". Det er nok OLED du vil ha om du setter pris på kvalitetene til en god plasma. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2019 (endret) Jeg kan jo kjøpe den TV'n jeg vil, 10k handler mer om hva jeg har lyst til å bruke på ny enn hva jeg kan bruke. Hvor mye bør man bruke for å få noe av god kvalitet, om man kaster budsjettet ut vinduet? Men fortsatt på ett levlig prisnivå Men tror jeg skal klare å fikse den gamle så den holder noen år til Edit: utrolig at de gikk så langt tilbake når de sluttet med plasma.. Endret 17. oktober 2019 av aklla Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Jeg kan jo kjøpe den TV'n jeg vil, 10k handler mer om hva jeg har lyst til å bruke på ny enn hva jeg kan bruke. Hvor mye bør man bruke for å få noe av god kvalitet, om man kaster budsjettet ut vinduet? Men fortsatt på ett levlig prisnivå Men tror jeg skal klare å fikse den gamle så den holder noen år til Edit: utrolig at de gikk så langt tilbake når de sluttet med plasma.. Største problemet med plasma, var vel at det var vanskelig å utvikle videre. Brukte mye strøm også og ikke like lyssterk som LCD. Innbrenning gjorde nok at en del holdt seg unna også. Er litt samme i dag. Mange som nekter å kjøpe OLED fordi det er bitteliten sjans for at de kan få innbrenning. Har kompiser som er på besøk og blir helt slått i gulvet av bildekvaliteten på OLEDen min. Men når de skal kjøpe seg TV selv, så går de for Samsung. Så kommer de og klager på at fargene ser dårlige ut og at det ikke var så bra som de hadde tenkt... Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 17. oktober 2019 Del Skrevet 17. oktober 2019 Største problemet med plasma, var vel at det var vanskelig å utvikle videre. Brukte mye strøm også og ikke like lyssterk som LCD. Innbrenning gjorde nok at en del holdt seg unna også.Største problemet med plasma var at varmetapene økte bortimot lineært med mindre piksler (kvantemekaniske utfordringer), slik at en 4K plasma ville produsert 4 ganger så mye varme som en 1080p. Det var selvfølgelig uakseptabelt med 65-tommere på 1080p allerede brukte opp mot 600W. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2019 2400w er jo en god varmeovn det, noe som er nyttig store deler av året Lenke til kommentar
MrMarbles Skrevet 18. oktober 2019 Del Skrevet 18. oktober 2019 Største problemet med plasma var at varmetapene økte bortimot lineært med mindre piksler (kvantemekaniske utfordringer), slik at en 4K plasma ville produsert 4 ganger så mye varme som en 1080p. Det var selvfølgelig uakseptabelt med 65-tommere på 1080p allerede brukte opp mot 600W. For meg hadde det ingenting å si at en 65" brukte 600W, men EU og andre myndigheter rundt omkring, synes vel strømforbruket til plasma var litt vel heftig. Husker at når plasmaprodusentene fikk pålegg om å senke strømforbruket, så begynte man å få typ coil whine fra plasma TVene. Tror de klarte å fikse dette etter noen revisjoner, men min G30 hadde det husker jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå