Gå til innhold

Ny TV, 65" og 10k-sih

Anbefalte innlegg

Jeg trenger ny TV til stua.

Har sett på https://www.komplett.no/product/1132915/tv-lyd-bilde/tv-video/tv-er/philips-65-uhd-led-smart-tv-65pus6754 men er ganske blank på TV`r..

Vet ikke helt hva jeg egentlig skal se etter, men er ikke så veldig opptatt av smarte funksjoner, apper osv, Chromecast tar seg av slikt.

Lyd er heller ikke viktig da jeg bruker lydplanke..

Men bildekvalitet er så klart viktig, kanskje viktigere enn noe annet.

Pris er så klart også viktig, men er fleksibel der også.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.hifiklubben.no/tv-og-hjemmekino/uhd-tv-led-tv/sony-kd-65xf9005-uhd-tv/

Så kommer det an på hvor mye ish`en din utgjør

Ish utgjør så mye jeg føler for, har ikke ett bestemt tak :)

Men ser ikke så mye på TV, så er begrenset hva jeg trenger. Uansett ser jeg oftest film på hjemmekino og ikke på denne TV`n

Mulig det :)

Hva er forskjellen på disse egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ish utgjør så mye jeg føler for, har ikke ett bestemt tak :)

Men ser ikke så mye på TV, så er begrenset hva jeg trenger. Uansett ser jeg oftest film på hjemmekino og ikke på denne TV`n

Mulig det :)

Hva er forskjellen på disse egentlig?

Her har du et par tester på sonyen. Så kan du jo Google litt på samsungen. Jeg kjenner ikke så godt til den ?

https://www.lydogbilde.no/test/tv/8-storskjermer-til-fotball-vm/sony-kd-65xf9005

https://www.tek.no/artikler/test-sony-kd-65xf9005/431420

Lenke til kommentar

Ja det nærmer seg med stormskritt, så hvis du har tålmodighet til å vente så er det sikkert noe bra å plukke opp der ;)

Litt vanskelig å forestille seg hva det skal være:

KD-65XF9005 har en veldig sterk pris for en TV med lokal dimming.

Tviler sterkt på at QE65Q70R vil dale ned til 12999 i år.

Samme går for KD-65XG9505.

Du kan bare glemme å se en 65" OLED til under 15000 kr på Black Friday, i så fall vil jeg bli veldig overrasket.

Begge er oppgraderinger fra en KD-65XF9005 bildemessig, men det er først på de modellene man kan kalle det oppgraderinger. Modeller som QE65Q65R, QE65Q60R, 65SM9010, 65PUS7574, og UE65RU8005 er alle ren nedgradering fra XF9005, samme med KD-65XG85.

Philipsen TS har sett på har IPS-panel, og er svakere enn UE65RU8005 på både kontrast og etterslep, men begge er definitivt i low-end-segmentet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker egentlig https://www.hifiklubben.no/tv-og-hjemmekino/uhd-tv-led-tv/sony-kd-65xf9005-uhd-tv/ er mest aktuell pr nå, ser ut til at den gjør det veldig bra i tester.

Men med black friday rundt ett par hjørner, så tenker jeg det kan være best å vente.

65" er forresten bare en nedre grense, ingenting imot f.eks 75" om prisen er grei :)

Har jo uansett en annen TV jeg kan bruke i mellomtiden, en knøttliten 42" :p

Hadde jo fra før en 65" plasma som er vel 6 år gammel nå som jeg egentlig har vært veldig fornøyd med, tenker at selv low-end TV`r kanskje slår den..

Lenke til kommentar

Hadde jo fra før en 65" plasma som er vel 6 år gammel nå som jeg egentlig har vært veldig fornøyd med, tenker at selv low-end TV`r kanskje slår den..

Kanskje på lysstyrke, men for å få en TV som slår plasma på kontrast må du over på OLED, muligens noen LED/LCD med lokal dimming klarer å nærme seg.

Lenke til kommentar

Kanskje på lysstyrke, men for å få en TV som slår plasma på kontrast må du over på OLED, muligens noen LED/LCD med lokal dimming klarer å nærme seg.

Det var jo også derfor jeg kjøpte plasma i utgangspunktet, var vel en av de siste som ble produsert..

Lenke til kommentar

Det var jo også derfor jeg kjøpte plasma i utgangspunktet, var vel en av de siste som ble produsert..

Det er ingen gode erstattere for plasmaen din i det prissjiktet. Er det en Panasonic VT60/VT50 du har?

Gode 65" er dyre. For å få en god HDR-opplevelse, så må du opp på den Sonyen (om du i hele tatt bryr deg om HDR og 4K- men det er tross alt største grunnen til å oppgradere fra den du har i dag). Og den er en 2018 modell som snart ikke er å få tak i lenger (tror det bare er Hifi-Klubben som har den på lager nå, de andre har solgt den ut). Årets erstatter, XG9500, koster 18000.

Merk også at Sonyen har blooming om du f.eks. liker å se på ting med tekst, noe nesten alle FALD-TVer sliter med (i mindre grad de med flere dimmesoner). Så ville kjøpt via nett og hatt angrefrist i bakhodet dersom det skulle vise seg å være en deal breaker.

Lenke til kommentar

Er Panasonic ST50 jeg har.

Eller kanskje rettere sagt, hadde..

Oppgraderingen er ikke fordi jeg har lyst på ny TV, men fordi den har tatt kvelden.

Var egentlig veldig fornøyd med den gamle.

Edit:

Liker forresten å se på f.eks tekstede filmer ja, litt dealbreaker om det ødelegger noe

Antar det er KD-65XF9005 du mener? Den har jo "Local Dimming gir mulighet for en ultrapresis styring av lyset overalt på skjermen", vil ikke det hjelpe på teksten?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Antar det er KD-65XF9005 du mener? Den har jo "Local Dimming gir mulighet for en ultrapresis styring av lyset overalt på skjermen", vil ikke det hjelpe på teksten?

Undertekster kan skape bloom fordi det et begrenset antall soner som sjeldent er fint nok sortert til å eliminere all bloom. Virkelig ille eksempel.

Alternativet er en TV uten lokal dimming, da blir det aldri helt sort, men du har ikke like sterk blooming.

Tror dere man får bedre tv enn den på hifiklubben til en bedre pris på black friday? Tilbudene er vel ofte mye for å bli kvitt gammel morro har jdg inntrykk av..

"Sjokktilbudene" kommer stort sett på modeller som er eksklusive til en av kjedene, men de sper på med enkelte tilbud på ikke-eksklusive modeller. I TV-bransjen er det vanskelig å dumpe noe virkelig gammelt ettersom hele rekka med TV-er byttes ut årlig fra topp til bunn.

I år har det tatt lengre tid enn vanlig, det var ikke før sensommeren at de fleste 2018-modellene var ute i år, kontra tidligere da fjorårets modeller typisk er ferdige i mai.

Jeg har mine tvil om at det kommer noe bedre som nevnt tidligere: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1857230&p=25115609

Elkjøp, Komplett, eller Power vil nok dumpe prisene på noen av Samsungs QLED-toppmodeller, eventuelt en lignende Sony eller Philips, men jeg tviler på at du ser noen av disse modellene lavere enn 14 990,- Selv da er det vanskelig å si at bildekvaliteten er 2000 kr bedre fra XF9005.

Mulig noen vil våge seg på å dumpe 65" OLED B9 noen lapper, kanskje ned på 16990 eller i en eller annen pakkepris..

Lenke til kommentar

Undertekster kan skape bloom fordi det et begrenset antall soner som sjeldent er fint nok sortert til å eliminere all bloom. Virkelig ille eksempel.

Alternativet er en TV uten lokal dimming, da blir det aldri helt sort, men du har ikke like sterk blooming.

Det der ser jo rett og slett grusomt ut..

Litt usikker på om jeg skal være tålmodig og vente eller bare kjøre på :p

En tusenlapp fra eller til er jo ikke noe krise uansett, værre å gå glipp av en bedre TV til ish samme pris

Lenke til kommentar

Er Panasonic ST50 jeg har.

Eller kanskje rettere sagt, hadde..

Oppgraderingen er ikke fordi jeg har lyst på ny TV, men fordi den har tatt kvelden.

Var egentlig veldig fornøyd med den gamle.

Edit:

Liker forresten å se på f.eks tekstede filmer ja, litt dealbreaker om det ødelegger noe

Var XF9005 jeg siktet til ja. Merk at det dette er en veldig bra LCD-TV. Og det er stort sett i mørke scener at dette blir framtredende. Men det er greit å vite om. Personlig ble jeg utrolig skuffet når jeg gikk fra plasma (Pana G30) til LCD (Panasonic WT50) pga bl.a. ujevnt baklys og at sort var grått. Siden jeg fikk OLED i hus, så har jeg ikke sett meg tilbake (er på min andre OLED nå). 

Usikker på om det er mulig å skru av local dimming på XF9005, i såfall, så er det en mulig løsning når man skal se på film på kvelden. 

Det kan jo være du kommer over en OLED fra i fjor eller noe sånt på black friday. Det er uansett 1 og 1/2 måned til nå. Så du får avgjøre selv om du er keen på å vente.

Et annet alternativ er jo å kjøpe en brukt OLED. F.eks. B7/C7 fra LG. Der kan du ofte få en 65" til under 15k (sett B7 til 13k på finn). Det viktige da, er å inspisere den før du kjøper og sjekke at det ikke er noe burn-in. Og helst kjøp en som ble kjøpt i 2018. Da har du lengre reklamasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...