Datafyr Skrevet 27. desember 2003 Del Skrevet 27. desember 2003 Bør man bruke parvis minne her, eller er single brikker av god kvalitet også helt greit ? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2003 (endret) I og med at Athlon 64 med integrert minnekontroller kun støtter single-channel DDR mode så ville jeg tro at par-vis ikke gir noe bedre ytelse kun fordi de er twin brikker. Kanskje man heller skal lete etter gode single-channel brikker. Ellers kan det kanskje være andre fordeler som å populere flere slots kontra å ha mye minne i en slot, men hmm blir mest spekulasjoner. Men selvf. ting som pris på 2 små kontra 1 stor. Det at A64 har minnekontroller integrert/on-chip har også forårsaket at chipsett produsentene mister litt av konkuranse grunnlaget og må heller konsentrere seg mer om funksjonalitet/innovativitet. Selv kommer jeg til å benytte Corsair TWINX 3200LL 1024MB/2x512MB, men kun av den grunn at det er meget god kvalitet og en utrolig bra pris hos Komplett akkurat nå. (hadde også bestemt meg for å gå for A-XP med Nforce2 Ultra 400 når jeg kjøpte dem, men ombestemte meg og de duger minst like bra på A64). Endret 27. desember 2003 av Theo343 Lenke til kommentar
BzzArt Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Jeg hadde i utgangspunktet bestemt meg for Athlon XP med Nforce2 Ultra 400(dual-channel DDR), men nå er jeg ikke like sikker lenger og lider så absolutt valgets kvaler. sliter egentlig med samme dilemma. Vet ikke om jeg gidder å bruke de ekstra spenna nå. Blir vel egentlig like billig å oppgradere senere... kanskje muligens To buy or nor to buy Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Synd at hovudkort som Asus K8V Deluxe ikke har skikkelig lås for agp/pci...... Du mener vel "chipsett" og ikke hovedkort.. Men nå er jo K8-plattformen ganske annerledes enn K7-plattformen. Har du sett noen steder at AGP/PCI overklokkes samtidig som HT-bussen? Og at det er forskjell på Nofrce3 150 og Via K8T800? Har du noen linker? Jeg skulle gjerne sett om dette stemmer, eller bare er en antagelse basert på K7-plattformen (SocketA). Det står litt om dette i denne testen: http://www.xbitlabs.com/articles/mainboard...roundup_39.html "VIA K8T800 sends to AGP 1/3 of the processor bus frequency. Moreover, VIA K8T800 theoretically allows setting other dividers for AGP and PCI buses, although for some reason most mainboards do not support this feature." "As for the memory and HyperTransport frequencies, there are no problems here. AGP/PCI frequency on nForce3 150 based mainboards is set independently, and on VIA K8T800 based mainboards the growth of the processor bus may cause some issues with the AGP/PCI devices." Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) "As for the memory and HyperTransport frequencies, there are no problems here. AGP/PCI frequency on nForce3 150 based mainboards is set independently, and on VIA K8T800 based mainboards the growth of the processor bus may cause some issues with the AGP/PCI devices." Interessant. Kanskje man burde vente på Nforce3 250 kontra å velge K8T800 nå? Edit: Evt. vente på kort med SIS 755, som nevnt i en annen tråd. Endret 28. desember 2003 av Theo343 Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 "As for the memory and HyperTransport frequencies, there are no problems here. AGP/PCI frequency on nForce3 150 based mainboards is set independently, and on VIA K8T800 based mainboards the growth of the processor bus may cause some issues with the AGP/PCI devices." Interessant. Kanskje man burde vente på Nforce3 250 kontra å velge K8T800 nå? Edit: Evt. vente på kort med SIS 755, som nevnt i en annen tråd. Tja, jeg ville ikke valgt Athlon XP i påvente av bedre overklokkingsmuligheter på Athlon 64 hovedkort iallefall. Athlon 64 gir vesentlig bedre ytelse enn Athlon XP uansett, og det er ikke alle som trenger å overklokke så mye heller. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 (endret) Hmm godt du støtter opp en vaklende sjel snorreh Men ville du ventet på nForce3 250, MB med SIS 755 og/eller Newcastle og evt. Winchester? Eller ville du gått for K8T800 og Clawhammer-A64 nå? Endret 28. desember 2003 av Theo343 Lenke til kommentar
pskard Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Men ville du ventet på nForce3 250, MB med SIS 755 og/eller Newcastle og evt. Winchester? Eller ville du gått for K8T800 og Clawhammer-A64 nå? Forskjellen i ytelse er uansett liten mellom VIA og NVIDIA. Har hatt begge brikkesettene og merker ingen forskjell. Eneste er at det står Gbit på LAN nå med VIA hovedkortet, men det merker jeg ikke noe til uansett Husk at minnekontrolleren sitter på hovedkortet og slik sett er det vesentlig mindre forskjell mellom de ulike brikkesettene enn tidligere. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 Er klar over at minnekontrolleren er integrert på A64, blir mer andre periferende ting som avgjør hva jeg velger. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Hmm godt du støtter opp en vaklende sjel snorreh Men ville du ventet på nForce3 250, MB med SIS 755 og/eller Newcastle og evt. Winchester? Eller ville du gått for K8T800 og Clawhammer-A64 nå? Tja, nForce3 250-hovedkort kommer ikke med det første, og når det kommer så vil det først og fremst være beregnet for dual Opteron systemer, men ECS har allerede 2 SIS755-hovedkort tilgjengelig som ser meget bra ut - ECS 755-A og ECS 755-A2. Men jeg ikke sett noen norske forhandlere som selger disse hovedkortene fra ECS enda, eller andre SIS755-hovedkort dessverre... Selv har jeg ECS K7S5A hovedkort med SIS735-brikkesett for Athlon XP i en av mine maskiner, og det er uten tvil et av de beste hovedkort jeg noensinne har kjøpt - vanvittig mye for pengene og dønn stabilt. Så jeg kan absolutt anbefale både SIS og ECS Newcastle (130nm prosess med 512kb L2 cache) finnes allerede i dag i Athlon 64 3000+, mens Winchester (90nm prosess) ikke blir tilgjengelig før etter sommeren ifølge AMDs siste veikart. Man kan jo alltids oppgradere til Winchester senere da dagens hovedkort skal støtte det... Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Er klar over at minnekontrolleren er integrert på A64, blir mer andre periferende ting som avgjør hva jeg velger. Kjøp nå!! Når det gjelder data så kommer det noe nytt hele tiden, så du kan godt vente til du blir blå, men da får du heller ingen ny data. Det er f.eks mange som venter på San Diego arketekuren, og når den kommer er det ikke lenge til K9, så da blir den mer fristene og så venter man på den og så går det 5 år før man klarer å bestemme seg. Så kjøp nå!!! Lenke til kommentar
Turgon Skrevet 28. desember 2003 Del Skrevet 28. desember 2003 Hmm godt du støtter opp en vaklende sjel snorreh Men ville du ventet på nForce3 250, MB med SIS 755 og/eller Newcastle og evt. Winchester? Eller ville du gått for K8T800 og Clawhammer-A64 nå? Tja, nForce3 250-hovedkort kommer ikke med det første, og når det kommer så vil det først og fremst være beregnet for dual Opteron systemer, men ECS har allerede 2 SIS755-hovedkort tilgjengelig som ser meget bra ut - ECS 755-A og ECS 755-A2. Men jeg ikke sett noen norske forhandlere som selger disse hovedkortene fra ECS enda, eller andre SIS755-hovedkort dessverre... Selv har jeg ECS K7S5A hovedkort med SIS735-brikkesett for Athlon XP i en av mine maskiner, og det er uten tvil et av de beste hovedkort jeg noensinne har kjøpt - vanvittig mye for pengene og dønn stabilt. Så jeg kan absolutt anbefale både SIS og ECS Newcastle (130nm prosess med 512kb L2 cache) finnes allerede i dag i Athlon 64 3000+, mens Winchester (90nm prosess) ikke blir tilgjengelig før etter sommeren ifølge AMDs siste veikart. Man kan jo alltids oppgradere til Winchester senere da dagens hovedkort skal støtte det... Det er ikke sikkert at a64 3000+ er en newcastle. Cpuz viser at det er en helt vanlig clawhammer, men det kan være at amd ikke har oppdatert kjerne navnet. Jeg har foresten hørt at Newcastle får en 250 mhz "FBS" (500 "mhz") (1000 mhz HT) med 512 mb chache. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2003 Kommer nok uansett til å kjøpe nå i løpet av de nærmeste 3 ukene. Så da blir det A64 som finnes nå. Men nå vil jeg ha ECS 755-A2., hehe. Så da stiller jeg kanskje like langt? Evt. et annet SIS 755 basert hovedkort. Skrik høyt hvis dere ser ett til salgs i norge. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 Det er ikke sikkert at a64 3000+ er en newcastle. Cpuz viser at det er en helt vanlig clawhammer, men det kan være at amd ikke har oppdatert kjerne navnet. Jeg har foresten hørt at Newcastle får en 250 mhz "FBS" (500 "mhz") (1000 mhz HT) med 512 mb chache. Problemet er nok heller at CPUZ ikke har oppdatert navnet... Hverken K8-serien eller K7-serien eller tidligere har kodenavnet til CPU'en i noen string. Det er kun CPUZ som tolker stepping-koden og putter på det kodenavnet den tror CPU'en har.... Samme problemet skjedde med Athlon XP Tbred på 2100+ og mindre. Der trodde CPUZ lenge at det var Palomino, helt til programmet ble oppdatert. Men jeg tipper det kommer en oppdatert Newcastle-kjerne med 512kiB (og ikke 1MiB der halvparten er disablet) Denne nye kjernen vil være en del mindre fordi den ikke har 512KiB med cache disablet. Forhåpentligvis vil denne oppdaterte kjernen også være mye mer overklokkingsvennlig. [Og kanskje den støtter 250MHz HT-buss (1000"MHz" effektivt) slik du har hørt rykter om.] Sansynligvis vil de nye newcastele'ne med defekt cache også få disablet halvparten av cachen slik at det er disse som blir de ultimate low-end Athlon64-chipene. (Eller Duron64 er vel kansje et mer treffende navn) Lenke til kommentar
z1nox Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 litt off topic her nå... ser at PCI express er nevnt, hva er dette ? har alltid lurt på d Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 PCI ekspress kommer til å ta over for agp porten innen kort tid, har vært prat om det lenge. Bare å glede seg. Lenke til kommentar
z1nox Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 ja, men er det snakk om masse ytelses økning eller noe ? grønn på området Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) Jepp, ytelse er en av grunnene. Det er også en rekke andre fordeler (hotswap, mindre porter og masse andre ting jeg ikke aner) Men en liten rettelse: PCI-express skal ta over for BÅDE AGP og PCI portene, ikke bare for AGP. [edit] typo Endret 29. desember 2003 av Simen1 Lenke til kommentar
z1nox Skrevet 29. desember 2003 Del Skrevet 29. desember 2003 hørrtes snæxxy ut gleder meg ^^ Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2003 (endret) Hot-swap har funnets i flere år på dagens PCI arkitektur, bla. mange Intel servere. Så dette er ikke noe spesielt for PCI-X. Man har også 64bit pci arkitektur etc. Finnes flere forskjellige. snorreh Newcastle (130nm prosess med 512kb L2 cache) finnes allerede i dag i Athlon 64 3000+, Men får man kjøpt Newcastle i norge nå? Har inntrykk av at siste roadmap snakket om 1.kvartal 2004? Det jeg har sett i webshops til nå er merket med clawhammer. Endret 29. desember 2003 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå