Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forsikringsselskap har ikke lov til å gi meg et godt tilbud?


FrihetensRegn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en bilforsikring i et selskap og et annet selskap ga meg tilbud som var en litt bedre, med 70% bonus, mens jeg har 60% i mitt nåværende selskap. Jeg har derimot kun hatt 60% bonus i mindre enn 6 måneder, og dermed sier mitt nåværende forsikringsselskap at det andre selskapet ikke har lov å tilby meg 70%. Stemmer dette?

Ja, et sleskap er ikke forpliktet til å overføre din opparbeidede bonus før du har hatt siste trinn i minst seks måneder. Du kan altså få 50 % bonus overført, og selskape B kan da ut fra de regler for slikt avtalt forsikringsselskapene mellom oppgradere deg til 60 % bonus. Gir de 70 % kan selskap A nekte å overføre noe som helst opparbeidet bonus. Selvfølgelig KAN selskap B likevel gi 70 %, men det vil være rasketst mulige veien til å bli utestengt fra f eks FOSS (selskapenens felles register for skader) pga ikke overholdt avtale mellom A og B, så her snakker vi teori og ikke praksis. 

Lenke til kommentar

Det er opp til det enkelte forsikringsselskap om de vil tilby deg en bedre bonusstige enn bransjestandarden. Det avgivende forsikringsselskap har ikke adgang til å ta vilkår hos nytt forsikringsselskap med i vurderingen når de skal avgi bonus (og nytt forsikringsselskap er ikke forpliktet til å oppgi hva de tilbyr deg i bonusforespørselen).

 

Du må imidlertid ha i mente at andre forsikringsselskaper ikke er forpliktet til å respektere førtidige hopp på bonusstigen. Så hvis du ønsker å flytte selskap igjen er det ikke gitt at du får med deg hele dagens bonus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...