Lynxman Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Rekkevidden på 833 km er nok den effektive rekkevidden på et redningsoppdrag, som inkluderer en viss "loitering"-tid (uten at jeg har funnet den spesifikke oppdragsprofilen noe sted) samt noen prosents reserve. Så hvis den følger den profilen så er det nok ingen fare for at den går tom for drivstoff. AW-101 har en maksimal rekkevidde på 1500 km på to motorer (1363 med alle tre i drift, som antagelig er aktuelt for oppdrag langs norskekysten). Men det endrer ikke det faktum at det er fryktelig store havområder som 330-skvadronen ikke effektivt kan dekke. Og et helikopter med 100 km rundtur til et kystvaktskip kan redde mange flere enn et helikopter med 800 km rundtur til en landbasert flystasjon selv om det første helikopteret er både mindre og tregere. Gitt at kystvaktskipet er innenfor rekkevidde av den som trenger hjelp ja. Det ligger ikke KV skip strødd utover hele havet KV har mange oppgaver. Det ligger heller ikke redningshelikopterbaser strødd langs kysten. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Rekkevidden på 833 km er nok den effektive rekkevidden på et redningsoppdrag, som inkluderer en viss "loitering"-tid (uten at jeg har funnet den spesifikke oppdragsprofilen noe sted) samt noen prosents reserve. Så hvis den følger den profilen så er det nok ingen fare for at den går tom for drivstoff. AW-101 har en maksimal rekkevidde på 1500 km på to motorer (1363 med alle tre i drift, som antagelig er aktuelt for oppdrag langs norskekysten). Men det endrer ikke det faktum at det er fryktelig store havområder som 330-skvadronen ikke effektivt kan dekke. Og et helikopter med 100 km rundtur til et kystvaktskip kan redde mange flere enn et helikopter med 800 km rundtur til en landbasert flystasjon selv om det første helikopteret er både mindre og tregere. Ifølge NAWSARH er rekkevidden i en situasjon der man skal redde 20 personer oppgitt til 266 nautiske mi, altså i underkant av 500km. Altså 500 km hver vei. Men man må også huske på at helikoptrene tar ikke av fra kystlinjen. Banak er jo f.eks nesten 100km fra kysten, og dette spiser jo av hvor langt til havs man kommer. Fra Banak kommer man nok ikke særlig mer enn 40 mil til havs, når man skal redde folk i tillegg. Så det nok bare å glemme å ha dekning i norske havområder uten helikopter på skip, selv om de nye maskinene er en solid oppgradering. Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 Ifølge NAWSARH er rekkevidden i en situasjon der man skal redde 20 personer oppgitt til 266 nautiske mi, altså i underkant av 500km. Altså 500 km hver vei. Men man må også huske på at helikoptrene tar ikke av fra kystlinjen. Banak er jo f.eks nesten 100km fra kysten, og dette spiser jo av hvor langt til havs man kommer. Fra Banak kommer man nok ikke særlig mer enn 40 mil til havs, når man skal redde folk i tillegg. Så det nok bare å glemme å ha dekning i norske havområder uten helikopter på skip, selv om de nye maskinene er en solid oppgradering. Husk, dette er mest sansynynlig det optimale. Hvis du må søke etter folk/ eller at folk ligger i sjøen og du må finne dem så vil helikoptret naturligvis bruke lengre tid. For å ikke snakke om at det må være optimale værforhold dersom folk befinner seg på båter under vær. Norske helikoptre tåler litt vær men er det en del sjø så må man vente på passende tidspunkt å senke ned folk på ett fartøy for så å redde folk opp folk eller så kan det fort ende med at redningsmannskapet selv må reddes fordi de skader seg. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 13. oktober 2019 Del Skrevet 13. oktober 2019 God ide å sase på 2 forskjellige helikoptre når det gjelder forsvar. Er økonomi alt du tenker kan det lønne seg å satse alt på 1 kort. Men vil du være sikker på at noen alltid flyr må du ha fler. For 1 feil fører i flybransjen ofte til at alle av typen blir grunnet for sikkerhets skyld, ref Max. I krig ville de nok flydd uansett, men så er det alle disse grensetilfellene da.Er vel greit og prøve og minimere kostnadene? De er jo der hovedsak til "show", vi er ikke en stor nasjon.Så greit og spare der man kan. Vi bruker absurd mye penger nå på militæret nå som kalde krigen versjon 2 har startet. Og la oss være ærlig, blir nok ikke no krig. De kommer nok bare til og stå og ruste. Krig som skjer i tilfelle blir bølling av mindre nasjoner/mindre militær makt med lite eller ingen måte og sloss tilbake. Og om helikopterne må stå på bakken mot dem spiller det liten rolle. Jeg kan love deg at kystvakthelikoptere ikke er der i hovedsak til show. De redder liv på havet og reduserer overfiske. Nå har kystvakten og fregattene vært uten helikoptre siden 2014 og NH90 kom etter hvert, men har så lite oppetid at de knapt har vært i bruk. I følge Internett så har verken kystvakten eller fregattenes helikoptre berget noen liv til sjøs (i Norske farvann), i det minste ikke siste tiår (kystvaktskipene har reddet liv uten helikopter). Så det ser ikke ut for at helikoptre på kystvaktskipene og fregattene er veldig viktige for å redde liv til sjøs. Helikoptre på disse skipene må forsvare sin eksistens ut fra andre behov enn livredding. Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 (endret) Nå har kystvakten og fregattene vært uten helikoptre siden 2014 og NH90 kom etter hvert, men har så lite oppetid at de knapt har vært i bruk. I følge Internett så har verken kystvakten eller fregattenes helikoptre berget noen liv til sjøs (i Norske farvann), i det minste ikke siste tiår (kystvaktskipene har reddet liv uten helikopter). Så det ser ikke ut for at helikoptre på kystvaktskipene og fregattene er veldig viktige for å redde liv til sjøs. Helikoptre på disse skipene må forsvare sin eksistens ut fra andre behov enn livredding. Kystvaktskipene har leid sivile helikoptre etter det jeg har hørt. Har vanskelig for å tro at ikke en eneste redning er gjort med helikopter selv om dette skulle være ett sivilt helikopter. Man har også hatt seaking men er usikker på om disse er mulig å lande på ett kystvaktskip. Og så har du også bunkringsmuligheten jeg nevnte lengre opp i denne lenken : https://www.tu.no/artikler/laerdommer-fra-norges-kanskje-mest-dramatiske-redningsaksjon-til-havs/470073 Bunkring vil da si overføring av drivstoff fra ett sted til ett annet i dette tilfellet fra skip til helikopter. Endret 14. oktober 2019 av Lodium Lenke til kommentar
josteinsen Skrevet 14. oktober 2019 Del Skrevet 14. oktober 2019 Nå har kystvakten og fregattene vært uten helikoptre siden 2014 og NH90 kom etter hvert, men har så lite oppetid at de knapt har vært i bruk. I følge Internett så har verken kystvakten eller fregattenes helikoptre berget noen liv til sjøs (i Norske farvann), i det minste ikke siste tiår (kystvaktskipene har reddet liv uten helikopter). Så det ser ikke ut for at helikoptre på kystvaktskipene og fregattene er veldig viktige for å redde liv til sjøs. Helikoptre på disse skipene må forsvare sin eksistens ut fra andre behov enn livredding. De kommer garantert til å redde liv når det er fult operative og det har mange andre eksistensgrunnlag enn bare å redde liv. Det kan du også finne ut av ved å bruke internett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå