Adrax Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Jeg har en 93 mod Toyota Carina hvor varmeapparatet er svært dårlig. Ved temperaturer under -2 grader begynner varmeapparatet å slite, og man får ikke nok temperatur til at det er behagelig å sitte i bilen uten jakke på. I fjor vinter når det var -15 grader var det kun nederste del av frontruta som ble smeltet, selv om jeg lot den stå 45 min på tomgang. (Ja jeg vet det ikke er bra for miljøet..) Måtte også sitte med vinterjakke på lengre turer fordi apparatet ikke klarte å produsere nok varme. Så, er det noen som vet hva som kan være galt og hvordan jeg kan utbedre problemet? Pila til termostaten står midt mellom høyt og lavt. Lenke til kommentar
Fartlitter Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 (endret) Første omgang, ny termostat. Koster 100 lappen og kan være nyttig om den er gammel, også for forbruk.Se i radiatoren om det er frostvæske der, kan være blokkert radiator. Sjekk også om det er nok på tanken i motorrom.Edit: Pollenfilter/kupèfilter kan også være tett Endret 9. oktober 2019 av Fartlitter 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Hvorfor skal han kjøpe en ny termostat når pilen som indikerer motortemperatur står der den skal? Dårlig termostat hadde heller ikke hatt så mye å si på en bil som står stille i 45 min, noe som TS beskriver. Hvis kupevifta blåser som normalt (på alle trinn) så bør neste steg være å sjekke at spjeld i varmeanlegget åpner som de skal, samt undersøke om det er noen ventiler i varmesirkulasjonen som sitter fast. Det kan være en egen ventil til varmeveksleren for kupeen som ikke åpner skikkelig og forhindrer sirkulasjon, slik at den varme kjølevæsken ikke strømmer forbi i tilstrekkelig grad. Lenke til kommentar
Fartlitter Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Hvorfor skal han kjøpe en ny termostat når pilen som indikerer motortemperatur står der den skal? Dårlig termostat hadde heller ikke hatt så mye å si på en bil som står stille i 45 min, noe som TS beskriver. Fordi bilen er fra 93, og det er ikke det dummeste mr. 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Jeg er enig i at en bil med en termostat som potensielt er fra 1993 kunne godt få en ny termostat, men hvordan ser du for deg at dette skal løse problemet med at bilen ikke varmer opp kupeen når motortempetaruen tilsynelatene er optimal? En bil som holder normal motortemperatur har mest sannsynlig både normalt væskenivå, fungerende termostat, vannpumpe og radiator og man bør derfor se etter feil andre steder. 1 Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 9. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2019 (endret) Fant denne videoen og synes det hørtes mest logisk ut, siden jeg kan høre spjeldet lukkes og åpnes når jeg skifter raskt fra varmt til kaldt. I tillegg fungerer kupevifta på alle hastighetene. Kan være at det har samlet seg dritt inni der som kan løses med en flush. Skal ut å kjøre meg en tur, og deretter kjenne på slangene inn til den der "heat core'en" etterpå (hva kalles det på norsk btw?). Utifra temperaturen på de slangene skal jeg ifølge videoen finne ut av problemet. Endret 9. oktober 2019 av Adrax Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Ikke sett videoen men varmeregister (varmeveksler)? Rikene i registeret tetter seg gjerne over tid slik at luft ikke strømmer gjennom det og blir oppvarmet. Se https://www.tv2.no/a/8997673/ Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 (endret) En klassiker er luft i systemet - i kretsen inn og ut av varmeregisteret. Typisk å kjenne på de to slangene som går inn i kupeen, skal være nesten like varmt på begge slangene. Noen biler har lufteskrue på en av disse slangene - som ofte er det høyeste punktet i kjølesystemet. På andre biler må man enten løsne en slange og toppe med væske, andre ganger går det å klemme på slanger for å fjerne luften. Varmeregisteret inne i bilen kan også gå tett og må skiftes (gjennomspyling vil vise) - eventuelt renses (har aldri testet). Endret 9. oktober 2019 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Jeg er enig i at termostaten er det absolutt første punktet å begynne med.Så... Når du har byttet termostat må du reevaluere, ble det bra eller er videre skritt nødvendig? 1 Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Først ville jeg sjekket at temperaturmåleren viser ok, at denne tempen stiger til riktig temp på normal tid. Er dette ok ville jeg kjent på slangene til varmeregisteret. Først etter dette vill jeg begynne å skru. Lenke til kommentar
Adrax Skrevet 9. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2019 En klassiker er luft i systemet - i kretsen inn og ut av varmeregisteret. Typisk å kjenne på de to slangene som går inn i kupeen, skal være nesten like varmt på begge slangene. Noen biler har lufteskrue på en av disse slangene - som ofte er det høyeste punktet i kjølesystemet. På andre biler må man enten løsne en slange og toppe med væske, andre ganger går det å klemme på slanger for å fjerne luften. Varmeregisteret inne i bilen kan også gå tett og må skiftes (gjennomspyling vil vise) - eventuelt renses (har aldri testet). Slangene inn til varmeregisteret ligger svært lavt i motorrommet på min bil, så jeg tviler på at de er høyeste punkt. På enkelte biler er de på linje med toppen av motoren, det er ikke tilfellet med Carina'en. Leo: Men å skifte termostaten jo ikke en enkel jobb i alle tilfeller? Uten at jeg har sjekket på min bil, så kan det enten være relativt enkelt å komme til, eller så må man av med tusen ting før man kommer til termostaten. Kommer ann på bilen. Tror det er lettere å flushe varmeregisteret isåfall. Er jo bare å ta av to slanger, koble på gjennomsiktige PVC-slanger og helle kokende vann inn gjennom retur-slangen til varmeregisteret. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Skal mer enn bare kokende vann til for å løsne opp dritten hvis bilen har gått et par tiår med samme kjølevæske. Vanlige er å helle på en form for rensemiddel og la det stå et døgn før man begynner å flushe. Hvis bilen har hatt regelmessig væskebytte så kan det hende en enkel flush gjør susen. Lenke til kommentar
toth Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Hvorfor skal han kjøpe en ny termostat når pilen som indikerer motortemperatur står der den skal? Nuvel, det er ikke alle produsenter som har 90° på midten. Det er absolutt det vanligste, men flere har 75-80 når nålen er sentrert. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 11. oktober 2019 Del Skrevet 11. oktober 2019 (endret) Har ikke disse en varmeapparat kran nær torpedoveggen som blir styrt med en vaier? Vavle assy, heater water Der pleier isåfall festeklipset til vaieren å ruste bort, eller at krana sitter fast e.l. Mange bytter ut denne med en manuell kran osv. Hvis krana virker så prøv å flush varmeappart registeret. Napp av slangene og spyl igjennom med vann, rens e.l. Det kan jo også bare være lite kjølevæske. Endret 11. oktober 2019 av Mekker`n 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå