Gå til innhold

Selger nektet erstatningsvare, spørsmål angående sak med forbrukerrådet


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en sak med forbrukerrådet nå, angående en PC jeg kjøpte noen år siden. Den har vært reparert flere ganger, og var for rundt 7 måneder siden på reparasjon den tredje gangen.

 

Selgeren nektet meg en erstatningsvare til å bruke i mellomtiden mens PC-en var på reparasjon, og framstilte det som at de hadde lov til å gjøre dette, da de mente at det var snakk om en hevingssak (3 ganger på reparasjon). Senere i saken nå har de sagt at det aldri var mulighet for heving. De har altså nektet meg en erstatningsvare, og framstilt det som at det var lov.

 

Forbrukerrådet mener at jeg ville ha måttet tatt det opp med dem med en gang når dette skjedde, og at det ikke er gyldig for saken vi har nå. Er dette virkelig riktig?

Endret av JonasAndorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tredjegangs reparasjon er ikke automatisk heving. Det avhenger av om forbrukeren ønsker å heve kjøpet. Det er ikke selger som avgjør dette.

 

Spørsmålet om selger har brutt plikten sin til å stille erstatningsvare til rådighet er et selvstendig rettslig tema fra spørsmål om prisavslag, heving, eller for den saks skyld retting i seg selv. Forbrukerrådet har i utgangspunktet rett slik du har presentert saken.

Lenke til kommentar

Tredjegangs reparasjon er ikke automatisk heving. Det avhenger av om forbrukeren ønsker å heve kjøpet. Det er ikke selger som avgjør dette.

 

Spørsmålet om selger har brutt plikten sin til å stille erstatningsvare til rådighet er et selvstendig rettslig tema fra spørsmål om prisavslag, heving, eller for den saks skyld retting i seg selv. Forbrukerrådet har i utgangspunktet rett slik du har presentert saken.

 

Jeg forstår ikke dette helt - er det slik at jeg ikke hadde rett på erstatningsvare, eller er problemet at jeg ikke fulgte opp dette etter at de nektet? 

Lenke til kommentar

Du fulgte det ikke opp, og tar det nå opp i en sammenheng hvor det ikke er relevant, slik jeg forstår det.

 

Jeg fulgte det ikke opp, da jeg antok at det selger sa var rett. At de var ute etter å gi meg feil informasjon hadde jeg ikke antatt. Argumentet deres var at det var en hevingssak, noe de senere har sagt at ikke var sant. Altså har de gitt feil informasjon for å forhindre meg i å få en erstatningsvare. 

 

Skal det forventes at jeg skal kunne loven, og følge opp til riktig tid, samt som de kan gjøre akkurat hva de vil?

Endret av JonasAndorsen
Lenke til kommentar

Har det noe relevans nå, 7 måneder senere?

Eller er det mer det generelle rundt spørsmålet du lurer på? Altså om man generelt har krav på låneprodukt dersom man sender PC til reparasjon?

 

Nei, altså at de feilinformerte meg om at jeg ikke fikk lov til å få låneprodukt. Er det ingen konsekvenser for en bedrift når de gjør noe slikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...