JonasAndorsen Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 (endret) Hei! Har en sak med forbrukerrådet nå, angående en PC jeg kjøpte noen år siden. Den har vært reparert flere ganger, og var for rundt 7 måneder siden på reparasjon den tredje gangen. Selgeren nektet meg en erstatningsvare til å bruke i mellomtiden mens PC-en var på reparasjon, og framstilte det som at de hadde lov til å gjøre dette, da de mente at det var snakk om en hevingssak (3 ganger på reparasjon). Senere i saken nå har de sagt at det aldri var mulighet for heving. De har altså nektet meg en erstatningsvare, og framstilt det som at det var lov. Forbrukerrådet mener at jeg ville ha måttet tatt det opp med dem med en gang når dette skjedde, og at det ikke er gyldig for saken vi har nå. Er dette virkelig riktig? Endret 9. oktober 2019 av JonasAndorsen Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Tredjegangs reparasjon er ikke automatisk heving. Det avhenger av om forbrukeren ønsker å heve kjøpet. Det er ikke selger som avgjør dette. Spørsmålet om selger har brutt plikten sin til å stille erstatningsvare til rådighet er et selvstendig rettslig tema fra spørsmål om prisavslag, heving, eller for den saks skyld retting i seg selv. Forbrukerrådet har i utgangspunktet rett slik du har presentert saken. Lenke til kommentar
JonasAndorsen Skrevet 9. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2019 Tredjegangs reparasjon er ikke automatisk heving. Det avhenger av om forbrukeren ønsker å heve kjøpet. Det er ikke selger som avgjør dette. Spørsmålet om selger har brutt plikten sin til å stille erstatningsvare til rådighet er et selvstendig rettslig tema fra spørsmål om prisavslag, heving, eller for den saks skyld retting i seg selv. Forbrukerrådet har i utgangspunktet rett slik du har presentert saken. Jeg forstår ikke dette helt - er det slik at jeg ikke hadde rett på erstatningsvare, eller er problemet at jeg ikke fulgte opp dette etter at de nektet? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Du fulgte det ikke opp, og tar det nå opp i en sammenheng hvor det ikke er relevant, slik jeg forstår det. Lenke til kommentar
JonasAndorsen Skrevet 9. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2019 (endret) Du fulgte det ikke opp, og tar det nå opp i en sammenheng hvor det ikke er relevant, slik jeg forstår det. Jeg fulgte det ikke opp, da jeg antok at det selger sa var rett. At de var ute etter å gi meg feil informasjon hadde jeg ikke antatt. Argumentet deres var at det var en hevingssak, noe de senere har sagt at ikke var sant. Altså har de gitt feil informasjon for å forhindre meg i å få en erstatningsvare. Skal det forventes at jeg skal kunne loven, og følge opp til riktig tid, samt som de kan gjøre akkurat hva de vil? Endret 9. oktober 2019 av JonasAndorsen Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Er det slik å forstå at du ønsket lånemaskin i perioden din PC var sendt inn til reklamasjon/reparasjon for 7 måneder siden? Lenke til kommentar
JonasAndorsen Skrevet 9. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2019 Er det slik å forstå at du ønsket lånemaskin i perioden din PC var sendt inn til reklamasjon/reparasjon for 7 måneder siden? Jeg spurte dem om jeg kunne få en lånemaskin, og de svarte at det ikke var mulig. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 (endret) Har det noe relevans nå, 7 måneder senere? Eller er det mer det generelle rundt spørsmålet du lurer på? Altså om man generelt har krav på låneprodukt dersom man sender PC til reparasjon? Endret 9. oktober 2019 av NoTrace Lenke til kommentar
JonasAndorsen Skrevet 9. oktober 2019 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2019 Har det noe relevans nå, 7 måneder senere? Eller er det mer det generelle rundt spørsmålet du lurer på? Altså om man generelt har krav på låneprodukt dersom man sender PC til reparasjon? Nei, altså at de feilinformerte meg om at jeg ikke fikk lov til å få låneprodukt. Er det ingen konsekvenser for en bedrift når de gjør noe slikt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Skal det forventes at jeg skal kunne loven, og følge opp til riktig tid, samt som de kan gjøre akkurat hva de vil? Ja. 3 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Nei, altså at de feilinformerte meg om at jeg ikke fikk lov til å få låneprodukt. Er det ingen konsekvenser for en bedrift når de gjør noe slikt? Ikke med mindre du motsier dette der og da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå