Redaksjonen. Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Anbefaler å kjøpe inn kampversjon av de nye redningshelikoptrene Lenke til kommentar
espenjoh Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 (endret) "det kan jo nevnes at også AW101 faktisk er i stand til lufttanking"Ikke de Norske da vi ikke har kjøpt dette. Endret 9. oktober 2019 av espenjoh 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 "det kan jo nevnes at også AW101 faktisk er i stand til lufttanking" Ikke de Norske da vi ikke har kjøpt dette. Lufttanking på helikopter? Er ikke det litt bortkasta da? Liten åpning med ei tankbil er jo alt den trenger. Disse trenger jo ikke rullebane som fly Lenke til kommentar
Gitano Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 "det kan jo nevnes at også AW101 faktisk er i stand til lufttanking" Ikke de Norske da vi ikke har kjøpt dette. Lufttanking på helikopter? Er ikke det litt bortkasta da? Liten åpning med ei tankbil er jo alt den trenger. Disse trenger jo ikke rullebane som fly Kan være høyst aktuelt om det skal gjøres redning enda lenger ut til havs en dagens kapasitet. ? 7 Lenke til kommentar
Bjorn78 Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 "det kan jo nevnes at også AW101 faktisk er i stand til lufttanking" Ikke de Norske da vi ikke har kjøpt dette. Lufttanking på helikopter? Er ikke det litt bortkasta da? Liten åpning med ei tankbil er jo alt den trenger. Disse trenger jo ikke rullebane som fly Vi har ikke ekstra tankbiler stående rundt over alt. Det kreves logistikk for å få en tankbil på plass. Personell, fuel, vei til egnet sted, tid til transport av bilen osv. Et fly tar av og flyr til egnet sted. nokså uavhengig av om det er 100km eller 500km til der det skal tankes. Samt at man fyller mens man flyr i riktig retning. Relativt mye tid spart i forhold til landing. Samt at man er et enkelt mål for to stykker med ei god rifle når man står på bakken. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 (endret) Kan være høyst aktuelt om det skal gjøres redning enda lenger ut til havs en dagens kapasitet. Er vel bare militær flyene som kan fylles i lufta? Og ikke redning helikoptere? Eller? Finner ikke noe om at de kan fylles i lufta. Ikke at vi har fly til slikt eller. Ser da stadig US coastguard må fly hjem pga lite fuel, ikke noe tankefly som kommer der vertfall. Selv med demmes enorme kapasitet. Endret 9. oktober 2019 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
Vaipuseif-a Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 kapasitet. Er vel bare militær flyene som kan fylles i lufta? Og ikke redning helikoptere? Eller? Finner ikke noe om at de kan fylles i lufta. Ikke at vi har fly til slikt eller. Ser da stadig US coastguard må fly hjem pga lite fuel, ikke noe tankefly som kommer der vertfall. Selv med demmes enorme kapasitet. Disse skal kunne etterfylle fuel i lufta. Se link : 1 Lenke til kommentar
Rune Galambos Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Kan være høyst aktuelt om det skal gjøres redning enda lenger ut til havs en dagens kapasitet.Er vel bare militær flyene som kan fylles i lufta? Og ikke redning helikoptere? Eller? Finner ikke noe om at de kan fylles i lufta. Ikke at vi har fly til slikt eller. Ser da stadig US coastguard må fly hjem pga lite fuel, ikke noe tankefly som kommer der vertfall. Selv med demmes enorme kapasitet. Er ikke uvanlig at uscg fyller i lufta spesielt dersom søket foregår langt fra Base i Alaska. Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Samt at man er et enkelt mål for to stykker med ei god rifle når man står på bakken. Hvorfor to? Lenke til kommentar
Ola Knudesen Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Der nærmer seg jul, og ønskelisten er hinsides. Det er vel plass til et par skvadroner med AH-64 Apache også?? 2 Lenke til kommentar
RoyK Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 Dette er vel strengt tatt et redningshelikopter og ikke et kamphelikopter? Med Norges topografi, burde det jo være flott å ha nettopp kamphelikoptre og ikke bare et bevæpna redningshelikopter. 1 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 9. oktober 2019 Del Skrevet 9. oktober 2019 (endret) Er ikke uvanlig at uscg fyller i lufta spesielt dersom søket foregår langt fra Base i Alaska. Ikke vanlig vertfall, fant artikkel om første gang de fylte i juni 2018. https://www.dla.mil/AboutDLA/News/NewsArticleView/Article/1555180/marines-fuel-coast-guard-mission/ Endret 9. oktober 2019 av DirekteDemokrati Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Samt at man er et enkelt mål for to stykker med ei god rifle når man står på bakken. Hvorfor to? Klassisk sniper-team er vel en spotter og en skytter. regner med det er det han tenker på. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Dette er vel strengt tatt et redningshelikopter og ikke et kamphelikopter?Det står heller ikke noe sted at det er et kamphelikopter. Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Dette er vel strengt tatt et redningshelikopter og ikke et kamphelikopter? Med Norges topografi, burde det jo være flott å ha nettopp kamphelikoptre og ikke bare et bevæpna redningshelikopter. Det er forskjell på den sivile redningstjenesten og den som henter soldater i en stridssituasjon. Det kan være nødvendig å gå inn med csar når man f.eks. skal hente ut en nedskutt flyger eller soldater bak frontlinjen. Og csar må ikke forveksles med rene kamphelikoptere som ikke har rednings- eller transportkapasitet. Norge hadde muligens hatt behov for kamphelikopter i et defensivt oppsett, men jeger usikker på om det vil være regningsvarende når man ser på hvor man evt. kommer til å måtte bruke mest krefter i en krigssituasjon. Jagerfly og langtrekkende presisjonsartilleri kan muligens fylle det behovet. Jeg tror ikke at helikoptere er spesielt velegnet til engasjement i SAM-tette nabolag... Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 10. oktober 2019 Del Skrevet 10. oktober 2019 Dette er vel strengt tatt et redningshelikopter og ikke et kamphelikopter? Med Norges topografi, burde det jo være flott å ha nettopp kamphelikoptre og ikke bare et bevæpna redningshelikopter. Det er forskjell på den sivile redningstjenesten og den som henter soldater i en stridssituasjon. Det kan være nødvendig å gå inn med csar når man f.eks. skal hente ut en nedskutt flyger eller soldater bak frontlinjen. Og csar må ikke forveksles med rene kamphelikoptere som ikke har rednings- eller transportkapasitet.Norge hadde muligens hatt behov for kamphelikopter i et defensivt oppsett, men jeger usikker på om det vil være regningsvarende når man ser på hvor man evt. kommer til å måtte bruke mest krefter i en krigssituasjon. Jagerfly og langtrekkende presisjonsartilleri kan muligens fylle det behovet. Jeg tror ikke at helikoptere er spesielt velegnet til engasjement i SAM-tette nabolag... Det er nettopp kamphelikoptre som kunne tilbudt mest fleksibilitet, mobilitet, redundans mtp landingsplasser og utnyttet geografien ti, sin fordel (fjell og fjorder og alt dette her). Norge har per def en offisiell doktrine om å "holde ut til NATO komner" men fra et rent teknisk og strategisk ståsted ikke noe annet enn en liten fremskutt base for å (i aller mildeste tilfelle) avskjære nordflåten. Kommer ABM inn i landet også blir netopp denne satelitt-doktrinen komplett. Lenke til kommentar
Bjørn T Dale Skrevet 12. oktober 2019 Del Skrevet 12. oktober 2019 Jeg skjønner ikke at forsvarssjefen fortsatt presser på med flere fregatter. Vil ikke det være mye mer effektivt å forsvare Norge med flere u-båter, samt mindre fartøy ala MTB? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå