Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kvinner er "offer" mens menn er "dumme griser"?

Anbefalte innlegg

NB! La meg påpeke at "overskriften" er skrevet i samme stil som jeg oppfatter at media bruker rundt saker.

Noe som har slått meg i det siste året med mye mediadekning om kvinner som blir "lurt" på nettflørt ofte blir omtalt som ofre i media.

Typiske overskrifter man ser er:

"Fant drømmemannen på nett men ble svindlet"

"Jakten på storsvindlere som svindlet mange kvinner".

osv.

Men når menn blir lurt på samme måte av kvinner med samme fremgangsmetode som disse svindlerne så er det mannen som angripes (utenfor media) og får ingen støtte i media. Hvorfor er det slik?

EDIT:

Legger ut noen kilder hvor kvinner får sympati i media ift. å bli lurt på nett. Det er mange kvinner som opererer på samme måte som de mannlige svindlerne i disse sakene men jeg har per dags dato ikke klart å finne en eneste nyhetsartikkel i Norge som sympatiserer med menn som blir utsatt for det samme.

1. Tinder svindleren.

- https://www.vg.no/spesial/2019/tindersvindleren/

- https://www.tv2.no/a/10432238/

2. Realitykjendis svindlet unge kvinner for millioner

- https://www.dagbladet.no/nyheter/realitykjendis-svindlet-unge-kvinner-for-millioner/71645649

3. Carina ble svindlet for 700.000 av «drømmemannen»: – Farlig naivt å tro at man ikke kan bli lurt

https://www.mittjessheim.no/kriminalitet/svindel/okonomisk-kriminalitet/carina-ble-svindlet-for-700-000-av-drommemannen-farlig-naivt-a-tro-at-man-ikke-kan-bli-lurt/s/5-111-1751

Han dukket opp på nettet og tilbød akkurat det hun trengte. Så fant Carina Aalykke ut at den omsorgsfulle, vellykkede forretningsmannen viste seg å være en helt annen. Nå skriver 31-åringen bok for å advare andre om hvor lett det er å bli svindlet.

Denne artikkelen er full av sympatiske vendinger for hvordan denne stakkars alenemoren ble kjærlighets-svindlet på nett.

Misforstå meg rett, jeg har medfølelse med alle som svindles, det jeg reagerer på er at jeg aldri ser støttende artikler om menn som opplever det samme. 

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du noen konkrete eksempler fra begge situasjoner før vi drar i gang diskusjonen?  :)

Ellers er vel dette gammelt nytt og det finnes mange tilsvarende eksempler i andre situasjoner hvor menn og kvinner vurderes ulikt. Vi så jo for eksempel at historien om en viss Venstrepolitiker og en unggutt ble bagatellisert av flere, men hadde det vært en jente under 18 og en mann i tilsvarende alder hadde nok de samme personene ikke bagatellisert det som skjedde og feministene hadde ikke vært fornøyde før hodet hans lå på hoggestabben.

Om en jente har problemer så skal hun dulles og trøstes i all evighet, mens en mann i en tilsvarende situasjon forventes å bite tennene sammen og ta seg sammen.

Selv om vi dessverre går i en retning av mer likhet (ikke til å forveksle med likestilling), så henger jo de gamle kjønnsmønstrene fortsatt igjen og de forsvinner nok heller ikke med det først. Kvinner har historisk sett har vært vurdert som svakere og mer hjelpeløse enn menn. Kvinner er jo fysisk svakere enn menn, men på det mentale plan er de stort sett like kapable som menn.  

Feminister i dagens Norge skriker om likestilling og hvor vondt de har det, men de innser ikke hvor latterlig godt de har det og at de faktisk blir forskjellsbehandlet i sin favør på latterlige mange områder i Norge i 2019. 

Men nå sporet jeg muligens av litt her.  :lol:

• Liker 6
Lenke til kommentar

I alle saker jeg har lest om temaet fremstilles offeret som et offer, uansett kjønn. Det er alltid snakk om litt stakkarslige, ensomme folk som går på limpinnen i håp om den store kjærligheten. Kanskje det er litt mer fokus på at menn skammer seg og føler de burde visst bedre. Hva leseren føler er derimot noe annet, og jeg tenker at det trådstarter sier kanskje mer gjenspeiler trekk ved kulturen vi lever i, enn trekk du finner i journalistikken. For det er klart at mange leser slike saker og tenker at "som mann burde han visst bedre", og "stakkars naive kvinnfolk".

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Isbilen:

Jeg er helt enig i at dette er kulturelt betinget, men jeg har per dags dato ikke klart å finne artikler om menn som svindles og som får slik støtte i media som disse kvinnene gjør. Og vi vet menn svindles på samme måte.

La til et par eksempler i førsteinnlegget. De som klarer å finne lignende artikler om menn er velkomne til å legge de inn her :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ofre for scams online blir faktisk ikke diskriminert på bakgrunn av kjønn. De fleste, uansett alder og kjønn, ønsker i utgangspunktet bare å bli elsket av noen, så det er veldig enkelt å lure de som er sårbare. En ''sterk'' person trenger ikke en fiktiv person i livet sitt sånn. 

Denne må du utdype litt, det er jo akkurat det som skjer i media og noen ganger når man anmelder tilfeller hvor man har vært på datingnettsteder og blitt svindlet for penger.

Kvinner får støtte når de blir utsatt for slik, menn "burde visst bedre" og tildels latterliggjort og sett på som en lyssky ting man ikke vil skrive noe om. Menn blir videre stigmatisert ift. at de "som oftest kun tenker med lillehjernen".

Men finner du støttende artikler på vegne av menn i slike situasjoner vil jeg selvsagt endre denne oppfattningen (som er basert på observasjoner siste 10 år, samt erfaringer gjort i nær vennekrets).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har du en situasjon du kan referere til? Altså en mann som ble lurt av en kvinne der mannen fikk refs?

Ja, men de gjengis jo så og si aldri i media. Jeg har ikke klart å finne artikler som utpeker mannen som et offer for kriminalitet.

Har du som mann forsøkt å melde slikt til politiet? En tidligere bekjent (mindre kontakt, men siste års artikler fikk meg til å tenke på han igjen) av meg gjorde det for et par år siden og ble ledd ut av politistasjonen :). Han hadde heldigvis ikke tapt store summer men ville likevel anmelde denne kvinnen fra match.com. (selv er jeg lykkelig gift med familie).

Men finner du eksempler på lignende artikler i media om menn, som jeg har henvist til om kvinner, så legg det gjerne inn her :)

EDIT:

Denne bekjente som hadde vært igjennom en rimelig vanskelig skilsmisse forsøkte å kontakte media for å advare andre men ble avslått.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Denne må du utdype litt, det er jo akkurat det som skjer. Kvinner får støtte når de blir utsatt for slik, menn "burde visst bedre" og tildels latterligjort og sett på som lyssky ting man ikke vil skrive noe om.

Men finner du støttende artikler på vegne av menn i slike situasjoner vil jeg selvsagt endre denne oppfattningen (som er basert på observasjoner siste 10 år).

Det er ikke jeg som har lagt frem en påstand her, ikke mitt ansvar å gjøre jobben din med å bevise at din oppfatning stemmer eller ei. 

Edit: Jeg snakker om følelser, noe du vet er subjektivt og du ønsker at jeg finner støttende artikler om det online mens du kan bare si whatever uten å bevise noe selv?.. hmm... 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Husker en tråd på et eller annet forum for noen år siden hvor de tok dette med at "verst for kvinner" i nyhetsbildet hele tiden ble poengtert.

Den tråden ble etterhvert veldig lang, det var alt fra innetemperatur til stress eller hva du vil. Legger ikke merke til slik med en artikkel innimellom, men når man samlet mange ble det komisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke jeg som har lagt frem en påstand her, ikke mitt ansvar å gjøre jobben din med å bevise at din oppfatning stemmer eller ei. 

Edit: Jeg snakker om følelser, noe du vet er subjektivt og du ønsker at jeg finner støttende artikler om det online mens du kan bare si whatever uten å bevise noe selv?.. hmm... 

Saken er jo at jeg ikke klarer å finne artikler som ser på mannen som offer for svindel og får sympati for dette i media. Vi vet menn blir svindlet i slike saker, så hvor er artiklene? Klarer du å finne dem?

Så spørsmålet jeg stiller er, hvorfor blir kvinner alltid fremstilt som ofre i slike saker mens samme støtte for menn er fraværende i media?

Hva du og jeg føler er jo en helt annen ting. Og dette er mer et spørsmål enn en påstand da jeg er åpen for kilder som endrer den oppfatningen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men slik er det jo,

-ser en påkledd kvinne en ukjent naken man - så er han en slibrig ond blotter og potensiel voldtektsmann.

-ser en påkledd mann en naken ukjent kvinne - så er han uten tvil en slibrig snikende kikker og potensiell voldtektsmann.

Bestandig.

Så er vi stort sett idioter ellers også - slik det fremstilles i reklame, menn er duster, styrt av følelser, mens damer er smarte og tar fornuftige valg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Virkelig? Kvinner blir svartmalt hele tiden i media også. Jeg tror du bare leter etter noe å bli fornærmet over. 

Fakta er at menn er generelt sterkere og større enn kvinner. Fakta er at menn blir sett på som rovdyr i samfunnet mens kvinner blir sett på som byttet. Fakta er at altfor mange av oss tror at vi ikke har noe valg over våre biologiske egenskaper og lyster, derfor ser du disse stygge stereotypene tyte utover i media selv om alle av dem samtidig hyler om hvordan vi må kvitte oss med dem. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
irkelig? Kvinner blir svartmalt hele tiden i media også.

Kan du vise meg kilder til det? Og husk at vi snakker om et helt spesifikt tema her, ikke generelle vendinger som "Anne-Kath tatt for fyllekjøring" osv. 

Jeg tror du bare leter etter noe å bli fornærmet over.

Ja når man har observert en trend i ett års tid "så leter man etter noe å blir fornærmet over". Klassisk hersketeknikk når et tema er ukomfortabelt.

Fakta er at menn er generelt sterkere og større enn kvinner. Fakta er at menn blir sett på som rovdyr i samfunnet mens kvinner blir sett på som byttet.

Fakta eller dine egne følelser ift. temaet? Jeg har absolutt ikke den oppfatningen blant meg og mine venner. De fleste av mine mannlige venner er moderne menn som ser både kvinner og menn som likestilt. Vi ser like mange "rovdyr" blant kvinner som menn.

At de er fysisk sterkere ja, men selvmordsraten til menn i det moderne samfunnet er skremmende høy. Noe man bør se nærmere på.

Fakta er at altfor mange av oss tror at vi ikke har noe valg over våre biologiske egenskaper og lyster, derfor ser du disse stygge stereotypene tyte utover i media selv om alle av dem samtidig hyler om hvordan vi må kvitte oss med dem.

Så hvilket ansvar tenker du media har her?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Virkelig? Kvinner blir svartmalt hele tiden i media også. Jeg tror du bare leter etter noe å bli fornærmet over. 

Nei, det gjør de ikke (imo). Selv datteren reagerte mye på dette i oppveksten, vi hadde mange diskusjoner om dette - den fjerne stereotypiske holdningen reklamen hadde - og hvorfor det var slik.

Jeg blir ikke fornærmet - mer oppgitt over hvorfor de gjør slik.

Edit: Kan legge til at både jeg og datteren ønsket et mer "samlende" budskap i media/reklame. Vi er på samme lag, det er større forskjeller stort sett mellom personer av det samme kjønn enn det som formidles via disse stereotypene.

Kvinner klarer seg utmerket uten slik konfliktdrivende oppbakking - de passerte menn når det gjelder høyere utdanning allerede på 80 tallet.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et godt eksempel på forskjellsbehandlingen er hvordan spredning av stjålne private bilder blir behandlet og omtalt. NRK og sigrid bonde tusvik viste stjålne private nakenbilder av både kåre conradi og rune rudberg i humorinnslag på nett-tv. Tydeligvis helt uproblematisk. Det var godkjent av både ledelse og juridisk avdeling. Kontrasten til reaksjonene på f.eks. Nora Mørk sine bilder som kom på avveie er ganske ekstrem. Da er plutselig enhver befatning med det kriminelt og straffbart, og de som bidrar til spredningen er monster. Det er noen år i mellom hendelsene, men meg bekjent er det ikke endringer i lovverket det dreier seg om. Og folks reaksjoner burde jo vært de samme uansett.. men den gang ei. Tusvik engasjerte seg vel til og med i Nora Mørk-saken.

https://www.vg.no/rampelys/tv/i/M4aVm/nrk-brukte-nakenbilde-av-conradi-i-tv-program

Endret av bo1e
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stem med lommeboka di. Eat the rich. Du spør meg om hvordan du skal få makt over samfunnet, hadde jeg sittet inne med det svaret så hadde jeg selvsagt ikke delt det med noen. 

Du kan ikke forandre biologi uansett hva du og dine kompiser tenker og tror. 

Jeg ønsker heller ikke å endre biologien til menn og kvinner. Da misforstår du meg veldig (eller vi snakker forbi hverandre), men vårt syn på menn og kvinner virker å ha endret seg og ikke bare til det bedre.

Siden barnsben har jeg vært for likestilling av menn og kvinner i eks. arbeidslivet hvor lite eller ingenting tilsier at man ikke kan bidra like godt.

Dvs. det er ingen grunn til at en kvinne skal tjene mindre enn en mann om de drar lasset like mye. Selv menn tjener forskjellig så det dreier seg ikke bare om kjønn men som sagt ingen grunn til at en like dyktig og innsatsvillig kvinne skal ha lavere lønn enn tilsvarende mann etc. Men så ser man også at denne kampen ikke bare fører bra ting med seg (nok om det).

Men jeg ønsker ikke å blåse opp dette til en enorm generell "likestillings / kjønnsdiskriminerings debatt", derfor det snevre feltet på noe jeg har observert i media siste året.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...