Gå til innhold

Hjelp med å skrive åpen søknad til der jeg er i arbeidspraksis

Anbefalte innlegg

Nå har jeg vært over et år i bedriften jeg har vært i praksis hos.

Jeg vet at de trenger flere folk.

Men hvordan skriver jeg en søknad til et sted hvor de allerede kjenner meg?

Jeg trives veldig godt med kollegaene mine.

Trives godt i kassen, med kundebehandling og mye av det andre som er relatert til butikk.

De fleste starter i kasse, så bekjente av meg mener jeg burde søke om å få bli kassevakt der.

Men det er nok en mulighet allerede for at jeg får det uten å skrive noen søknad.

Men det kunne jo kanskje vært greit å gi de en søknad med oppdatert cv?

Andre som har vært i arbeidspraksis mens jeg har vært der har ikke gitt noen søknad, så vidt jeg vet.

Og jeg skal bli vurdert på nytt i slutten av måneden. Sjefen skal høre med de jeg har jobbet mest med i kassen hva de syns.

Så burde vel kanskje bare ha tolmodighet og vente til da?

Men å gi de en søknad kan sikkert vis de at jeg er ganske seriøs når jeg sier jeg trives og vil fortsette etter at praksis kontrakten går ut.

Endret av HardstyleThomas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå regner jeg med at det er veldig mye sosial dumping i butikk jobber så denne taktikken er kanskje ikke den beste for deg - det må nesten noen andre med erfaring fra butikk kommentere.

Jeg ville iallefall søkt jobber andre steder.

Når du blir kalt inn til et intervju så gir du beskjed til sjefen at 'nå er jeg bedt på intervju en annen plass, men jeg trives veldig godt her og vil foretrekke å bli hvis dere gir meg en ansettelse'.

Da vet sjefen at han risikerer å miste en opplært ansatt med mindre han tar affære.

Problemet er hvorvidt ledelsen anser det som fordelaktig å konstant ha lavt betalte folk i usikre stillinger og ikke er særlig opptatt av effektivitet på arbeidsplassen.

Men hvis det er tilfellet så bør du også rapportere til nav at bedriften driver med sosial dumping og dermed bør utelukkes fra nav sine praksisordninger.

Tålmodighet og ydmykhet kommer man iallefall vanligvis ikke langt med. Hvis en bedrift kan utnytte din naivitet så gjør de fleste det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sidan du alt har ein fot innafor så er det alltid greit å starte med ein uformell samtale der du signaliserer at du er interessert i fast jobb.

Dersom du får signal på at du kan få fast jobb og at dette ordner eg så er treng du ikkje å gjere meir enn å skrive ein svært enkel søknad med navn og kva stilling du vil ha. På den måten så har du formelt sett inne ein søknad, men det er ikkje nødvendig å legge til CV og fin søknadstekst.

Dersom du ikkje får tydelege signal på at du vil få jobben så lager du ein heilt formell søknad på samme måte som om du hadde søkt jobb på ein heilt ny arbeidsplass. På den måten så kan ikkje din søknad ignorerast for å være for tynn, den må behandlast på lik linje med dei andre søknadane. Og dersom søknaden din likevel blir ignorert så er det også eit tydeleg tegn på at butikken ikkje vil ha deg i anna enn praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...