Gå til innhold

CDON vil refundere kjøpesummen for defekt produkt - jeg vil ha nok til å kjøpe tilsvarende produkt


Aetius

Anbefalte innlegg

Gouldfan skrev (1 time siden):

Jeg driver ikke noe forsvar av CDON. Jeg sa hvordan en eventuell forhandling i norske forliksrådet ville gå.

Og hvorfor er det relevant når saken er avgjort av FKU? Det er ingen mulighet for å bringe saken inn for forliksrådet. 

Gouldfan skrev (1 time siden):

Edit"Det står jo i første post at trådstarter vil ha tilsendt helst et tilsvarende produkt."

  Ja, i oktober 2019. Om CDON ville løse saken på den måten skulle de løst det høsten 2019. Nå er det ikke lengre relevant. 

Gouldfan skrev (1 time siden):

Min sympati er klart hos trådstarter, og jeg håper han vinner penger til ny NAS. Men nå har han og andre sikkert lært at dokumenter må sendes rekommandert.

TS har nøyaktig 0 styring over hvordan dokumenter fra FKU forkynnes. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
53 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg ville heller aldri kjøpt en avansert Nas på en butikk som CDON eller Amazon. Du vet aldri hvem du handler med, eller hvor lang tid garanti bruker.

CDON og Amazon er ok å kjøpe filmer, musikk, leker, klokke, briller, deler, ledninger, kluter, kanskje noen hodetelefoner...

Nas kjøper du på Komplett.no de har seriøs rask reklamasjon og garanti.

Jeg husker hun svenske CDON dama prøvde å overtale meg om at jeg ikke hadde garanti/reklamasjon. Men kvitteringen og saken var klar og varen ble sendt til InfoCare.

Det var en Blu-ray spiller.....

En slik krangel ville aldri Komplett.no tatt, fordi de er seriøse. Av og til er en ekstra 500kr verdt om man betaler for "seriøs".

Akkurat her er vi helt enige. Jeg husker ikke helt hvorfor jeg kjøpte den originale DS2415+ fra CDON, men det er mulig de var eneste som hadde den på lager.

Mht Forliksrådet, så er det en alternativ vei å gå, men en som var utilgjengelig for meg etter at jeg først begynte å ta saken via Forbrukertilsynet/FKU. Hadde jeg visst at de skulle ha en behandlingstid på over to år dengang, er det mulig jeg hadde tatt Forliksrådet i steden, men det var altså ikke lenger en mulighet da jeg kom så langt som å finne ut av det.

Det at vedtaket ikke sendes rekommandert er Forbrukertilsynets valg - ikke mitt. Det er klart rekommandert tilsynelatende ville vært enklere, men jeg må bare anta at det er en grunn til at Forbrukertilsynet ikke gjør det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 minutt siden):

 

 

Herr Brun skrev (2 minutter siden):

Og hvorfor er det relevant når saken er avgjort av FKU? Det er ingen mulighet for å bringe saken inn for forliksrådet. 

  Ja, i oktober 2019. Om CDON ville løse saken på den måten skulle de løst det høsten 2019. Nå er det ikke lengre relevant. 

TS har nøyaktig 0 styring over hvordan dokumenter fra FKU forkynnes. 

 

Wow så lang tid!?!?

Nei da er det nok en lærepenge både å ikke kjøpe Nas fra CDON og å sende dokumenter rekommandert. Det koster kun 100kr.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (1 minutt siden):

Akkurat her er vi helt enige. Jeg husker ikke helt hvorfor jeg kjøpte den originale DS2415+ fra CDON, men det er mulig de var eneste som hadde den på lager.

Mht Forliksrådet, så er det en alternativ vei å gå, men en som var utilgjengelig for meg etter at jeg først begynte å ta saken via Forbrukertilsynet/FKU. Hadde jeg visst at de skulle ha en behandlingstid på over to år dengang, er det mulig jeg hadde tatt Forliksrådet i steden, men det var altså ikke lenger en mulighet da jeg kom så langt som å finne ut av det.

Det at vedtaket ikke sendes rekommandert er Forbrukertilsynets valg - ikke mitt. Det er klart rekommandert tilsynelatende ville vært enklere, men jeg må bare anta at det er en grunn til at Forbrukertilsynet ikke gjør det slik.

Ja, den forstår jeg, var samme med Blu-ray spilleren min, og den nye er det kun CDON og Amazon som har nå også.

Om det er noe man trenger om MÅ kjøpe av CDON så forstår jeg det, råder til å også sjekke underfirma og informasjon om de.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (2 timer siden):

Det at vedtaket ikke sendes rekommandert er Forbrukertilsynets valg - ikke mitt. Det er klart rekommandert tilsynelatende ville vært enklere, men jeg må bare anta at det er en grunn til at Forbrukertilsynet ikke gjør det slik.

Dette er nok eit valg som forbrukartilsynet har gjort utifrå ei vurdering av kostnad opp mot nytte. Det er svært få ting som har krav om rekommandert forsending, stort sett er kravet at brevet er sendt på forsvarleg måte. Brev sendt gjennom posten til korrekt forretningsadresse vil normalt oppfylle kravet til forsvarleg forsending då sannsynlegheita for at brevet kjem fram slik som det skal er veldig høg.

Å pålegge mottakaren kostnaden ved å mota rekommandert sending når vanleg brevpost er godt nok blir nok i dei fleste tilfelle vurdert som uforholdsmessig dyrt.
Det brukar ikkje å være eit problem å sende vanleg post, og dei få gongane det er eit problem så kan det enkelt løysast langt billegare slik som i dette tilfellet ved at brevet blir sendt på nytt med kopi og varsel om forsendinga på epost.
Då er det ikkje nødvendig å strø salt i såret for CDON ved å gjere dette unødvendig mykje dyrare enn det alt er ved å sende rekommandert.

Lenke til kommentar
Aetius skrev (På 17.3.2022 den 18.04):

Siste nytt:

Fredag 11. mars sendte CDON dette til Forbrukertilsynet:

Som svarte den 14. mars:

Hvorpå CDON svarte 15/3:

Forbrukertilsynet svarte på dette igjen i dag, og satte meg på CC:

Jeg har full forståelse for at posten bruker over tre uker på å nå frem til Malmø, og ikke alltid kommer frem overhodet.

For øvrig: Er det ikke PostNord som har en slags postgang der borte hos søta bror?

CDON bruker nok litt tid på å lese post, dette tar lenger tid enn en mail feks. Det kommer an på hvor mye folk de har til brevpost, klager og slikt...

Lenke til kommentar

Da ser det faktisk ut til at CDON har tenkt å gjøre opp for seg. Jeg mottok nettopp denne eposten fra dem:

Quote

Vi har nu mottagit svaret från förburkarrådet. 

För att kunna genomföra en utbetalning till dig behöver vi följande uppgifter från dig. 

  • Navnet på banken din
  • Regnr
  • Kontonr

Återkom gärna med dessa när tid finnes. 

Önskar dig en fin dag. 

Bankkontonummeret har de allerede fått, og jeg er usikker på hva de mener med Regnr, men det ser uansett ut til at dette ordner seg, til slutt.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Aetius skrev (2 timer siden):

Bankkontonummeret har de allerede fått, og jeg er usikker på hva de mener med Regnr, men det ser uansett ut til at dette ordner seg, til slutt.

Det kan hende de trenger din banks SWIFT nummer. Muligens også ditt IBAN nummer (internasjonale banknummer).
Det er ofte nødvendig ved internasjonale overføringer.

Flott at det ordner seg - bare synd det måtte gå over 2 år.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (31 minutter siden):

Det kan hende de trenger din banks SWIFT nummer. Muligens også ditt IBAN nummer (internasjonale banknummer).
Det er ofte nødvendig ved internasjonale overføringer.

Flott at det ordner seg - bare synd det måtte gå over 2 år.

2 år med 8% renter per år. Mer enn om de stodi banken😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gratulerer, @Aetius - feir med måte! ;) 

Denne tråden ble starta i oktober 2019 - så rolige to og et halvt års krangling for noen få tusenlapper. At CDON gidder. Åpenbart en del av forretningsstrategien. Tror jeg hadde «svartelistet» CDON allerede før denne tråden eksisterte, men de er i hvert fall trygt plassert der nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aetius skrev (11 timer siden):

image.png.d7db218672df6563d296e2d45dd56396.png

Eneste som gjenstår nå er å få dem til å slette min kundekonto og alle mine personopplysninger.

Gratulerer!

Over 2 år på etterskudd, men bedre sent enn aldri...vel, ikke egentlig - det er så for sent av CDon at det er vel ikke noe 'bra' med det. Dette er bare det minste de kunne gjøre. Har de forresten beklaget seg til deg direkte for somlingen?

Men siden du skal få CDon til å gjøre noe mer, kanskje best å sende brev til advokatene og be de vente med å sende inn faktura for sluttoppgjøret i påvente av ny runde i retten. ^^

Jeg har ikke handlet på CDon på årevis, men jeg tenker det blir slutt på nyhetsbrevene fra dem nå.
Har for lengst lært at filmer er det eneste som er trygt å handle hos dem, og det har jeg sluttet å kjøpe uansett.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Dette er smått utrolig, men ganske illustrerende for hele prosessen.

For noen dager siden sendte jeg denne eposten til CDON:

Quote

Da kan jeg bekrefte at pengene har kommet på konto.

Jeg ser imidlertid at jeg ennå har en aktiv kundekonto hos dere, og må derfor igjen be dere om å slette den, samt alle andre personopplysninger dere måtte ha om meg.

Vennligst bekreft når det er gjort.

Det sier seg selv at jeg etter denne affæren aldri mer kan stole på eller være kunde av CDON.

Mvh, og god helg!

Og i dag svarte de slik:

Quote

Utbetalningen lades in till dig den 24/3/2022. 

Det kan ta 3-7 arbetsdagar innan du kan se pengarna på ditt konto. 

Ha en fin dag. 

Man kan jo undres på hvor de finner medarbeiderne sine ...

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...