Gå til innhold

Byggeingeniør - Yrkesfag eller Studiekompetanse?

u.askhabov

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har tenkt å bli en Byggeingeniør og holder på å velge hvilken vgs jeg skal gå på. Jeg hadde planer om å ta studiekompetanse men rådgiveren på skolen min sa at det var bedre å gå på bygg og annlegg og ta Y-veien senere etter det. Det er folk som har sagt at studiekompetanse er nødvendig, men jeg har lyst å høre fra en som er byggeingeniør eller en som vet hva de snakker om. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har tenkt å bli en Byggeingeniør og holder på å velge hvilken vgs jeg skal gå på. Jeg hadde planer om å ta studiekompetanse men rådgiveren på skolen min sa at det var bedre å gå på bygg og annlegg og ta Y-veien senere etter det. Det er folk som har sagt at studiekompetanse er nødvendig, men jeg har lyst å høre fra en som er byggeingeniør eller en som vet hva de snakker om.

Har du lyst til å jobbe som snekker eller tilsvarende? Absolutt velg fagbrev + y-vei/forkurs. Om du ikke ønsker dette, velg studiespesialisering.

Ikke gjør noe du ikke ønsker for rådgiver mener det er en god ide. Men fagbrev + ing.grad er gull verdt.

Lenke til kommentar

Det er ikke så dumt å gå Y-veien, da får du en praktisk kompetanse innen faget ditt, noe som kan være verdifullt som ingeniør. Det er ikke alle skoler som tilbyr dette, men du kan også ta forkurs.

Spesiell studiekompetanse er nødvendtig for vanlig opptak, ikke for Y-veien eller forkurs.

Lenke til kommentar

Y-veg til byggingeniør er ein veldig god veg å gå. Du vil kome ut i arbeid eit år seinare enn dersom du tek allmenn, men til gjengjeld vil du ofte kunne velge mellom fleire jobbtilbod.

Det store spørsmålet er om du er både praktisk og teoretisk anlagt. Er du ein teoretikar så er det betre å holde seg til teorien.

Dersom du er praktisk anlagt så bør du ta fagbrev fyrst. Då har du også det alternativet å vente med ingeniørutdanninga dersom du trives med praktisk arbeid.

Går du vanleg allmenn så må du vidare på høgskule for å kunne bruke den vidaregåande utdanninga.

Lenke til kommentar

En annen ting som er verdt å nevne her er at det er en del uforutsette "utfordringer" og fordeler. 

-Inntak:

Her er det litt opp til hvor en søker, det kan være lettere å komme inn på Y-veien enn normal opptak til bygg, eller omvendt. Dette må du nesten sjekke opp med de alternative studieplassene du ser for deg.

Y-veien/forkurs tilbys ikke overalt, så her må du sjekke opp om det tilbys i områdene du ser for deg.

-Kompetanse

For noen fag vill du ha en stor fordel med å ha yrkesfag som bakgrunn. Jeg har hatt "mange" fag som er latterlig enkle da de er tilpasset de som har gått studie spess og ikke har innsikt i yrket. Dog er dette innenfor elektro/automasjon, men er nok relativt likt jevnt over.

Realfag, her vill en slite mer enn de som faktisk har hatt realfag på vidergående. En må ta dette igjen underveis i studieforløpet og det kan være krevende. Men med god innsats går det bra. For min del ble enkle "elektroemner" byttet ut med realfag. Andre y-veien har gjerne realfag om sommeren som betyr en større studiebelastning, men igjen mange enkle fag ila studiet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...