Gå til innhold

Ett år inn i arbeidet endret politikerne planene for ny bybru i Drammen. Nå har de ombestemt seg, igjen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vinglete norsk politikk på sitt beste. Det blir umulig å planlegge og legge strategier for både næringsliv og private.

Det trenger ikke være vingling som er årsaken. I mange kommuner renner pengene ukontrollert ut og gjør at viktige prosjekter må utsettes. Da er det bare smart å sette prosjektet på pause for å unngå at det renner ut der også, mens kanskje lover og regler endrer seg i mellomtida, som ville medført omprosjektering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Kina så klarer de å bygge ei ny bru over noen få dager. Hva med å gjøre det samme her på berget. Bygg ei helt ny bru først, la den gamle trafikken gå over den gamle i mellomtiden. Riv så den gamle etter at den nye er koblet til.

 

Jeg har sånn inntrykk av at veibygging i Norge er et eneste stort venteløp, hvor det er utrolig lange perioder med omkjøring, som jo bare kompliserer progressjonen. Men selvsagt så er ulike byggeprosjekter ulike hverandre, så noen ganger må jo omkjøring til. Norge er noe molbo når det kommer til veibygging synes nå jeg. Ikke arbeider arbeidsstokken i helger og i nattetimene heller, unntatt under svært prekære situasjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser av skisser at det ser ut til å bli trapp fra perrongene opp til brua. Håper bare de har vett på å bygge den bred nok til å anlegge ordentlig med bussholdeplasser oppå brua, så hadde det jo blitt prefekt for pendlere. Men jeg har ikke de store forventningene - Drammens trekkfulle byggeskikkprisvinnende pinnestabel av en rutebilstasjon gir inntrykk av at det viktigste er å få brukt opp millionene, ikke så nøye om det man sitter igjen med er brukbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det trenger ikke være vingling som er årsaken. I mange kommuner renner pengene ukontrollert ut og gjør at viktige prosjekter må utsettes. Da er det bare smart å sette prosjektet på pause for å unngå at det renner ut der også, mens kanskje lover og regler endrer seg i mellomtida, som ville medført omprosjektering.

 

Bakgrunnen for denne utsettelsen var i hovedsak at Buskerudbypakke 2 falt. Noe som fører til at en lang rekke prosjekter i Drammen ikke lenger har sikret finansiering gjennom den. Finansiering av bybrua lå riktignok utenfor avtalen om bypakken, så vidt jeg har forstått, men bortfallet av bypakken gjør at en del andre utgifter da også må tas utenfor det man skulle få finansiert som en del av bypakken.

 

Drammenspolitikere, med MDG i spissen, ville da ha en ny vurdering av fjorårets vedtak, som følge av at andre prosjekter og tilbud ikke lenger dekkes gjennom Buskerudbypakke 2. 

 

Ser av skisser at det ser ut til å bli trapp fra perrongene opp til brua. Håper bare de har vett på å bygge den bred nok til å anlegge ordentlig med bussholdeplasser oppå brua, så hadde det jo blitt prefekt for pendlere. Men jeg har ikke de store forventningene - Drammens trekkfulle byggeskikkprisvinnende pinnestabel av en rutebilstasjon gir inntrykk av at det viktigste er å få brukt opp millionene, ikke så nøye om det man sitter igjen med er brukbart.

 

Jeg har ikke lest noe om bussholdeplasser, men broen skal i følge valgt konsept bli fire meter bredere. I saksfremlegget fra bystyresaken igår, så står det følgende: 

 

«Ny bybru

Ny bybru er prosjektert med en bredde på 19 meter, 4 meter bredere enn dagens bybru. Tverrsnittet er
fordelt slik at alle trafikanter får bedre forhold, bussfelt øker fra 3,1 til 3,5 meter og sykkelfelt øker fra
1,4 til 2,0 meter. Det skaper tryggere forhold spesielt for syklistene som i dag har trange forhold mellom
bussfelt og fortauskant.

 

Men det er spesielt de gående som får en vesentlig forbedring med nytt tverrsnitt i ny bybru. Fortauet
nedstrøms side utvides fra dagens 3 meter til 5 meter. Med de store mengder gående på bybrua er

dette en helt nødvendig utvidelse for å skape gode og trygge forhold for en sårbar trafikantgruppe.»

 

 

Dokumentene kan man finne her: https://innsyn.drammen.kommune.no/motekalender/motedag/105358400

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nettopp vært valg, så det nye bystyret i kommunen vil forandre.

 

Usikker på hva du mente med svaret ditt, men det er faktisk samme bystyre som har stått for alle beslutningene:

 

September i fjor: vedtak om ny bybro

September i år: vedtak om å utsette beslutning om hvorvidt fjorårets vedtak skal reverseres

I går: vedtak om å bygge ny bybro (opprettholde fjorårets)

 

Dagens kommunestyre (fra før valget) vil faktisk gjelde frem til nyttår, så vidt jeg har forstått. Da vil kommunestyre for nye Drammen kommune overta. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er jo relativt meningsløst å bygge ny bro når så mange andre prosjekter skriker etter penger. Jernbanen får betale ny bro eller så får de sørge for at togene går litt ned i grunnen så broen ikke må bygges om.

Det er liksom allment vedtatt at nå skal det bygges broer og gud vet ikke hva, men ny Svelvikvei og andre veier skal likevel vurderes bompengefinansieres. Ren idioti og det hele bør vente til neste kommunevalg slik at innbyggerne på nytt får si sitt i denne saken.

Lenke til kommentar

I Kina så klarer de å bygge ei ny bru over noen få dager. Hva med å gjøre det samme her på berget. Bygg ei helt ny bru først, la den gamle trafikken gå over den gamle i mellomtiden. Riv så den gamle etter at den nye er koblet til.

Det tror jeg ene og alene har med styreform de har i Kina, hvor staten er overformynder og kan enkelt si at " i morgen bygger vi en bru" og alle må etterkomme det ønsket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er jo relativt meningsløst å bygge ny bro når så mange andre prosjekter skriker etter penger. Jernbanen får betale ny bro eller så får de sørge for at togene går litt ned i grunnen så broen ikke må bygges om.

 

Det er liksom allment vedtatt at nå skal det bygges broer og gud vet ikke hva, men ny Svelvikvei og andre veier skal likevel vurderes bompengefinansieres. Ren idioti og det hele bør vente til neste kommunevalg slik at innbyggerne på nytt får si sitt i denne saken.

 

Jernbanen vil allerede bekoste en del av byggingen av ny bro. Stasjonstomten under brua kan ikke senkes, da den allerede ligger lavere enn flomsonene rundt Drammenselva tilsier at noe skal legges.

Lenke til kommentar

> Det trenger ikke være vingling som er årsaken.

 

I denne saken har det bare vært vingling. De vedtok ny bru for halvannet år siden, deretter var det noen politikere som ombestemte seg, deretter var det noen politikere som bestemte seg og så videre... I mellomtiden har de kastet bort mange millioner på utredninger, møter, krangel og så videre – i kjent politikerstil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jernbanen vil allerede bekoste en del av byggingen av ny bro. Stasjonstomten under brua kan ikke senkes, da den allerede ligger lavere enn flomsonene rundt Drammenselva tilsier at noe skal legges.

Siden den allerede ligger for lavt kan man jo legge den enda lavere, og så beskytte med ytterligere flomsikring. Denne kostnaden får jernbanen ta og ikke innbyggerne.

Lenke til kommentar

> Det trenger ikke være vingling som er årsaken.

 

I denne saken har det bare vært vingling. De vedtok ny bru for halvannet år siden, deretter var det noen politikere som ombestemte seg, deretter var det noen politikere som bestemte seg og så videre... I mellomtiden har de kastet bort mange millioner på utredninger, møter, krangel og så videre – i kjent politikerstil.

 

Du må huske at de samme politikerne skriver timene sine på slik møtevirksomhet. Så det er nok en av de store årsakene til at det ofte blir slik.

 

Jeg har sett hvordan folk elsker å få stemt seg til posisjon, stemt seg med begrunnelse at det var så krevende at de synes det er passelig med en timegodtgjørelse, fått dette innvilget og sitte som plommen i egget i et borettslags rehabiliteringsprosjekt. Da krafset Multiconsult, borettslagsstyret og prosjektlederne i fra boligbyggelaget seg rått i fra pengefatet. All kostnad kunne nemlig føres videre til et framtidig lån for hele rehabiliteringen. Det er greit at noen må gjøre jobben, men når de kan rote og søle sånn fram og tilbake på bekostning av i dette tilfelle andelseierne, og i Drammen kommunes sak så er det jo i forhold til innbyggerne i kommunen.

 

Det er derfor de kalles folkevalgte, fordi folket har stemt dem inn i dette indirekte demokratiet vårt. Når politikerne først har fått seg posisjoner så kan de gjøre mye forskjellig som de selv måtte synes er gode løsninger. Men, som flertallet av innbyggerne da kanskje ikke synes er noen gode løsninger.

 

Disse folkevalgte er like mye amatører innen veibygging som det et borettslagsstyre er det i et byggrehabiliteringsprosjekt. De burde ikke få lov til å drive med involvering i prosjektstyring. Det må fagfolk ta seg av etter at de er gitt et pengemandat, hvor det må forhandles fram grenser for hvilke overstigninger på budsjett som kan aksepteres. Uforutsette ting skjer og man kan selvsagt ikke undersøke for absolutt alt i forkant av et prosjekt, men man hører jo om så mange prosjekter som sprekker i budsjett her i Norge. Er blitt mer normalen, enn det unormale det der. En stor uting!

 

Vi hadde f.eks. Tjensvollskrysset i Stavanger som en slik fadese i den regionen jeg bor i. Der bygget de en fordyrende sykkelrundkjøringsbro som gikk rundt hele rundkjøringens sirkel. Grønn sykkeltankegang blendet helt de i kommunestyre for hva som var viktigst. Det å få en god trafikkavvikling. Så det som skjedde der da, var at det ikke ble noe særlig bedre feltavvikling i den nye rundkjøringen sammenliknet i mot den gamle. Prosjektet kostet enormt med penger, samt sykkelrundkjøringen tok ekstra tid å få bygget i sement må vite. De er glad i å velge materialer som er ekstra tidskrevende å oppføre. Platekledd metallkonstruksjon hadde jo kunnet bli like estetisk fin dersom de hadde valgt noen flott plater. Plater kunne man ha lakkert eller freset inn all slags kunstmønstre i produksjonen av dem, framfor å måtte gjøre slikt på stedet, dersom et kunstnerisk uttrykk var ønskelig.

 

Nå er det vel helst en sementring blitt av det. Det gikk en periode hvor jeg trodde at dette var den framtidige løsningen. Men, så gikk det opp for meg at det nye tunnelsystemet jo skal ta over for denne E39-veistrekningen likevel. Så levetiden i E39 var jo minimal egentlig, fordi nå står tunnelen som overtar snart ferdig.

 

Ferdig er vel en overdrivelse. De jobber aldri netter og helger så det går i sneglefart for å si det slik. I Kina greier de å ha arbeidsskift som jobber døgnet rundt og får det oppført på under en uke om de så vil.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Jernbanen vil allerede bekoste en del av byggingen av ny bro. Stasjonstomten under brua kan ikke senkes, da den allerede ligger lavere enn flomsonene rundt Drammenselva tilsier at noe skal legges.

Siden den allerede ligger for lavt kan man jo legge den enda lavere, og så beskytte med ytterligere flomsikring. Denne kostnaden får jernbanen ta og ikke innbyggerne.

Flomsikringen ligger i å heve deler av stasjonstomten, spesielt i området rundt tunnelinngangene til Vestfoldbanen, for å få til dette, samtidig som plattformer forlenges, må bybrua rives. Den har pillarer som står helt feil i forhold til nye Drammen stasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Flomsikringen ligger i å heve deler av stasjonstomten, spesielt i området rundt tunnelinngangene til Vestfoldbanen, for å få til dette, samtidig som plattformer forlenges, må bybrua rives. Den har pillarer som står helt feil i forhold til nye Drammen stasjon.

Ja, og da får jernbanen betale for nye bru.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...