Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tips til Ethernet kabel

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal kable nettet i huset til pcen min, og tenker legge denne langsgående vegg på utsiden da det er lettest slik som huset er satt opp.

Er det noen spesiell kabel jeg må kjøpe til dette formålet? Tenker da i forhold til vær og vind..

Tenkte kjøpe denne:

https://www.komplett.no/product/846187/datautstyr/pc-tilbehoer/kabler/nettverkskabler/iiglo-nettverkskabel-cat6-15m

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Skal kable nettet i huset til pcen min, og tenker legge denne langsgående vegg på utsiden da det er lettest slik som huset er satt opp.

Er det noen spesiell kabel jeg må kjøpe til dette formålet? Tenker da i forhold til vær og vind..

Ja du burde bruke en kjermet kabel som er egnet til utendørs bruk da solen og tempratur forkjeller kan ødelegge kabler over mange år. sånn som disse https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/installasjonsmateriell/nettverkskabler/ferdig-lengde/utp-nettverkskabel-cat-6-til-utendorsbruk-20-m-p69176

Lenke til kommentar

Ja du burde bruke en kjermet kabel som er egnet til utendørs bruk da solen og tempratur forkjeller kan ødelegge kabler over mange år. sånn som disse https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/nettverk/installasjonsmateriell/nettverkskabler/ferdig-lengde/utp-nettverkskabel-cat-6-til-utendorsbruk-20-m-p69176

Titta på denne faktisk, men ble bekymret over brannfaren. Er snakk om at kabel maks ligger 1 meter innendørs, burde vel ikke være noe problem?

Lenke til kommentar

Titta på denne faktisk, men ble bekymret over brannfaren. Er snakk om at kabel maks ligger 1 meter innendørs, burde vel ikke være noe problem?

Generelt sett nei. jeg har brukt vanlige kabler utendørs når jeg var ung. og ville ha kablet der jeg leide. men den røk en kald vinter etter 3 år els. har ikke så mye ekspertise på dette. bere et tips at man kansje burde bruke kabler som er egnet for det

Lenke til kommentar

Hm. PE-plast brukes jo ellers til veldig mye annet man har mye av i huset. Noe spesielt her, eller litt overdrevent? 

Lenke til kommentar

For min egen del brukte jeg vanlige kabler jeg hadde liggende, men la de inne i et k-rør utvendig. Siden dette er "på baksiden av huset", er ikke det estetiske så farlig. Men i praksis går da rør og kabel opp til under takskjegget, går langs vegg under takskjegget til en annen del av huset, før da kabel føres inn på loftet.

Jeg la forresten to kabler av flere årsaker. Litt med tanke på "redundans", men også større fleksibilitet til plassering av hovedruteren, og da mulighet til å føre nettverket tilbake til området jeg har fibersentralen - dette uten å måtte fikle med én kabel og VLAN.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For min egen del brukte jeg vanlige kabler jeg hadde liggende, men la de inne i et k-rør utvendig. Siden dette er "på baksiden av huset", er ikke det estetiske så farlig. Men i praksis går da rør og kabel opp til under takskjegget, går langs vegg under takskjegget til en annen del av huset, før da kabel føres inn på loftet.

Jeg la forresten to kabler av flere årsaker. Litt med tanke på "redundans", men også større fleksibilitet til plassering av hovedruteren, og da mulighet til å føre nettverket tilbake til området jeg har fibersentralen - dette uten å måtte fikle med én kabel og VLAN.

Ja, målet var å slippe k-rør, da resten av kabler jeg skal legge blir innendørs.

Uansett, takk for svar ?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Cat6 sort utendørskabel, 100m på trommel, fra den siden. Kabel kom i posten etter vanlig post-tid. Kabel fungerte helt smertefritt. Har ingenting å utsette på den butikken.

Would order again.

Ordrebekreftelse: 1.august, 17:24 (torsdag).

Sendingsbekreftelse med sporing fra bring.dk: 2.august, 10:33 (fredag).

På lokale Jokerbutikk: 6.august, 12:59 (tirsdag).

Sendt fra Oslo forresten.

Har kabelen ut gjennom en liten fordypning i vinduskarmen, under vegg-bordene, ned 10cm under plenen i jord en 30m kanskje. Ikke noe rør eller tull. Så går den opp en strømstolpe og inn i en utendørsrouter. PoE også.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...