Arne Fenstad Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Denne elbåten skal konkurrere med fossilbåter Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 (endret) Det vil si om lag 2,5 millioner norske kroner Løp og kjøp, billig det for ei jolle med 60talls design Eller for og si det på en annen måte, retrodesignet fungerer ikke her, nei. Endret 7. oktober 2019 av Nautica 1 Lenke til kommentar
G3F198A1 Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Blir dette vanlig på sjøen, er det bare å belage seg på eksponesiell økning av redningsoppdrag. Litt mer vind og sjø, og så er rekkevidden borte. Alternativet er en reservetank og en 100hesters påhengsmotor som reserve, bare for sikkerhets skyld. Så kanskje man bare skulle droppe batteriet? Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Ikke mye å bli hysterisk over dette. Passer ikke til alle slags fartøyer og behov akkurat. Men et forsiktig skritt på veien, greit nok. Lenke til kommentar
YS5CKTLC Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Chalmers kan også... https://www.chalmers.se/en/news/Pages/The-optimist-dinghy-proves-it-can-fly.aspx Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Det positive er at det utvikles fartøy som er energieffektive. Man må ikke ha el drift for å utnytte fordeler med hydrofoil. Det kompliserte er å hindre at passasjerer mister tannproteser i litt bølger. Løser dem det er mye gjort. 2 Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 60% av fritidsbåtene er motorbåter.... Hva er resten? Seilbåter? Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 60% av fritidsbåtene er motorbåter.... Hva er resten? Seilbåter? Tja, noen er råskinn til å ro.? 8 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Interessant! Det er sånne drastiske tiltak som må til for senke drivstofforbruket nevneverdig. Det vil riktignok ta mange år å skifte ut fritidsbåtparken. Selv har jeg mer tro på trippelhybrider (el-bensin-seil) til fritidsbåter. 1/5 av energiforbruket betyr også 5 ganger økt elektrisk rekkevidde, uten at vekta øker. Av teknisk nysgjerrighet: Er det mer effektivt å kjøre med hydrofoil (vinge-oppdrift) enn swath (noe lignende, men med flytelegme-oppdrift)? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Interessant! Det er sånne drastiske tiltak som må til for senke drivstofforbruket nevneverdig. Det vil riktignok ta mange år å skifte ut fritidsbåtparken. Selv har jeg mer tro på trippelhybrider (el-bensin-seil) til fritidsbåter. 1/5 av energiforbruket betyr også 5 ganger økt elektrisk rekkevidde, uten at vekta øker. Av teknisk nysgjerrighet: Er det mer effektivt å kjøre med hydrofoil (vinge-oppdrift) enn swath (noe lignende, men med flytelegme-oppdrift)? Swath er nok bedre i lav hastighet. Ved høy hastighet er foil bedre. Det optimale er foil med variabelt areal i høy hastighet. Det er vått areal i høy hastighet som krever mye energi når hastighet er høy. 2 Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 7. oktober 2019 Del Skrevet 7. oktober 2019 Hvis politikerne hadde hatt noe som helst snev av pragmatisme hadde de først forbudt alle fritidsbåter eller skattelagt de 2-3 ganger mer enn bilene, for de sistnevnte er nyttekjøretøy mens fritidsbåter i all hovedsak er bare lek. 5 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Hvis politikerne hadde hatt noe som helst snev av pragmatisme hadde de først forbudt alle fritidsbåter eller skattelagt de 2-3 ganger mer enn bilene, for de sistnevnte er nyttekjøretøy mens fritidsbåter i all hovedsak er bare lek. Da burde man skattelegge alt som ikke er nyttekjøretøy veldig hardt ?, hva er en bil man har behov for og hva er en bil man kjøper fordi man liker bilen selv om det er langt over det man egentlig har behov for. En fritidsbåt er rekreasjon på linje med slalåm, hytte, ferie, etc. 3 Lenke til kommentar
DirekteDemokrati Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Hvis politikerne hadde hatt noe som helst snev av pragmatisme hadde de først forbudt alle fritidsbåter eller skattelagt de 2-3 ganger mer enn bilene, for de sistnevnte er nyttekjøretøy mens fritidsbåter i all hovedsak er bare lek. Må si meg knakende enig i den, vel alternativ nr 2 Så si null nytte, bare luksus. Det bør skattes høyere. Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Hvordan er det å legge til ved et svaberg med denne? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Hvordan er det å legge til ved et svaberg med denne? Det vil sikkert slite på skroget om det kommer borti svaberget, altså akkurat som med andre fritidsbåter. Trikset er å ankre opp på dypt nok vann og bruke jolle inn de siste meterne, akkurat som med andre fritidsbåter. Den store forskjellen til andre fritidsbåter kommer nok når man vil dra opp båten på ei strand.. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Hvordan er det å legge til ved et svaberg med denne?Det vil sikkert slite på skroget om det kommer borti svaberget, altså akkurat som med andre fritidsbåter. Trikset er å ankre opp på dypt nok vann og bruke jolle inn de siste meterne, akkurat som med andre fritidsbåter. Den store forskjellen til andre fritidsbåter kommer nok når man vil dra opp båten på ei strand.. Mente vel ved et svaberg, uten å berøre. Verre med fender for foilene. Denne båten får ikke med seg rare jolla. 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Hvis politikerne hadde hatt noe som helst snev av pragmatisme hadde de først forbudt alle fritidsbåter eller skattelagt de 2-3 ganger mer enn bilene, for de sistnevnte er nyttekjøretøy mens fritidsbåter i all hovedsak er bare lek. Forsiktig så ikke noen kommer og skattlegger dine hjertebarn. Det er noen's liv og gode minner du tråkker på her. Du har vel også noen, eller ville hatt godt av å ha det(?) Lenke til kommentar
ism_InnleggNO Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Til den prisen konkurrere den vel med - ingen. Jeg venter til den blir litt mer tilgjengelig for oss med vanlige lommebøker, men det så unektelig fristende ut. 25 knop og minimalt med motorstøy. 3 Lenke til kommentar
Mostly Harmless Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Hvis politikerne hadde hatt noe som helst snev av pragmatisme hadde de først forbudt alle fritidsbåter eller skattelagt de 2-3 ganger mer enn bilene, for de sistnevnte er nyttekjøretøy mens fritidsbåter i all hovedsak er bare lek. Delvis enig. Bør i alle fall tilrettelegges for spennende teknologiutvikling der lavt forbruk premieres. Nullutslipp med lavt forbruk, lav vekt, lavt forbruk pr vektenhet så slipper en f.eks moms. Øker tilsvarende i andre enden. 3x250HK rib, lavt selvbilde og en alt for stor lommebok bør koste 4x av det det gjør i dag. Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 8. oktober 2019 Del Skrevet 8. oktober 2019 Hvis politikerne hadde hatt noe som helst snev av pragmatisme hadde de først forbudt alle fritidsbåter eller skattelagt de 2-3 ganger mer enn bilene, for de sistnevnte er nyttekjøretøy mens fritidsbåter i all hovedsak er bare lek.Da burde man skattelegge alt som ikke er nyttekjøretøy veldig hardt ?, hva er en bil man har behov for og hva er en bil man kjøper fordi man liker bilen selv om det er langt over det man egentlig har behov for. En fritidsbåt er rekreasjon på linje med slalåm, hytte, ferie, etc. Jeg glemte å presisere: båter som bruker fossilt drivstoff. Jeg er ellers på ingen måte mot at folk bruker penger som de vil, på de fritidsaktvitetene de ønsker. Men å skattelegge bilene som er faktiske nyttekjøretøy mens fritidsbåtene som kun har underholdningsverdi er høyst urettferdig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå